Mihanpostپزشکیپیشنهاد سردبیر

آیا پشه‌ ها ناقل ویروس کرونا هستند ؟

یکی از سوالات اساسی که این روز ها برای دانشمندان وجود دارد این است که آیا پشه‌ ها ناقل ویروس کرونا هستند ؟ در این مطلب پاسخ ها احتمالی به این سوال را برررسی می کنیم.

پشه‌ها می‌توانند میکروارگانیسم‌های مختلفی را حمل کنند و باعث انتقال بیماری به انسان‌ها شوند. با وجود این موضوع به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده آمریکا (CDC)، در حال حاضر پشه‌ها در رابطه با انتقال ویروس کرونا تهدیدی برای انسان‌ها محسوب نمی‌شوند.

کووید-۱۹ همچنان بزرگترین بحران کنونی بشر است که اکثر کشورهای جهان را درگیر کرده. حتی مناطقی که افراد کمتری به صورت روزانه به این بیماری مبتلا می‌شوند، با خطر موج دوم شیوع کرونا روبه‌رو هستند. با توجه به این بحران و همچنین افزایش دما در بسیاری از نقاط جهان، پشه‌ها می‌توانند تبدیل به یک تهدید بزرگ برای سلامت انسان‌ها شوند. آیا پشه‌ ها ناقل ویروس کرونا هستند

آیا پشه‌ ها ناقل ویروس کرونا هستند

اخیرا «الیزابت مک‌گرو»، استاد دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا اعلام کرده که دانشمندان انتظار ندارند که ویروس کرونا بتواند توسط نیش پشه منتقل شود. WHO و CDC نیز اعلام کرده‌اند که پشه‌ها ویروس کرونا را به انسان‌ها منتقل نمی‌کنند و البته دلیل مناسبی برای آن دارند. مک‌گرو در این زمینه اعلام کرده:

«ما می‌دانیم که با یک عفونت دستگاه تنفسی روبه‌رو هستیم که اغلب توسط قطرات بزرگی که از دستگاه تنفسی خارج می‌شوند، افراد دیگر را مبتلا می‌کند. ما همچنین می‌دانیم زمانی که سارس و مرس تبدیل به یک بحران شده بودند، پشه‌ها نقشی در انتقال آن‌ها نداشتند و بنابراین باعث انتقال ویروس کرونا نیز نمی‌شوند.»

کووید-۱۹ اولین بیماری مربوط به ویروس کرونا نیست که دانشمندان و پزشکان در تلاش برای مقابله با آن هستند. سارس و مرس دو بیماری وابسته به ویروس کرونا هستند که به سرعت گسترش پیدا می‌کنند، البته میزان شیوع آن‌ها کمتر از کووید-19 است.

پشه‌ها به عنوان ناقل مالاریا، یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های جهان شناخته می‌شوند و می‌توانند در برخی مناطق بسیار خطرناک باشند. ویروس کرونا اغلب توسط هوا منتقل می‌شود و با وجود این موضوع که می‌تواند روی خون تاثیرات زیادی داشته باشد که برای مثال می‌توان به لخته شدن خود و آسیب به قلب، کلیه‌ها و مغز اشاره کرد، دانشمندان حمل آن توسط پشه‌ها از فرد بیمار به فرد دیگری را رد می‌کنند.

منبع: bgr

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا