Mihanpostپیشنهاد سردبیرهوا فضا

بررسی شواهد سقوط شهاب‌ سنگ و کشته شدن فردی در ترکیه

جالب است بدانید که تاکنون هیچ شواهید مبنی بر اینکه سقوط شهاب‌ سنگ جان انسای را گرفته باشد وجود نداشته اما چندی پیش در ترکیه مدارکی یافت شده که این موضوع را رد می کند.

محققان ترکیه‌ای برای نخستین بار شواهدی از کشته و زخمی شدن دو نفر بر اثر سقوط شهاب‌سنگ یافته‌اند. اسناد متعددی مربوط به ۲۲ آگوست ۱۸۸۸ میلادی که از بایگانی دولتی ترکیه پیدا شده، حاکی از این است که سقوط شهاب‌سنگ در «سلیمانیه» عراق باعث کشته شدن یک نفر و معلول شدن فرد دیگری شده است. به گفته محققان این نخستین بار است که سندی مبنی بر مرگ افراد بر اثر سقوط شهاب‌سنگ پیدا می‌شود. در این اسناد همچنین به وجود مدارک دیگری درباره این رویداد اشاره شده که مطالعه آنها می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار محققان قرار دهد.

ظاهرا قبلا بقایایی از شهاب‌سنگ سلیمانیه وجود داشته اما محققان موفق به یافتن آن نشده‌اند. با این حال شواهد ارائه شده در سه سند جداگانه جامع است و محققان را به واقعی بودن رویداد قانع کرده است. این مدارک به زبان ترکی عثمانی نوشته شده که ترجمه آن کار دشواری است و به همین خاطر تا امروز برگردان نشده بودند. ترکیه به تازگی دیجیتالی کردن این اسناد را شروع کرده که بررسی آنها توسط محققان را تسهیل می‌کند. سقوط شهاب‌ سنگ

سقوط شهاب‌ سنگ

روزانه میلیون‌ها جرم آسمانی وارد جو زمین شده و بر اثر اصطکاک با جو بسیاری از آنها نابود می شوند. از این میان به صورت میانگین ۱۷ مورد به سطح زمین می‌رسند که به خاطر سرعت بسیار بالا در صورت اصابت به افراد آسیب جدی به بار می‌آورند.

با این حال هیچ سند مستدلی در مورد مرگ بر اثر سقوط این اجرام ثبت نشده و حتی سقوط مشهور شهاب‌سنگ در «چلیابینسک» روسیه در سال ۲۰۱۳ هم کشته‌ای برجا نگذاشت. تنها فردی که تا کنون زخمی شدن وی بر اثر اصابت شهاب‌سنگ تایید شده «Ann Hodges» است که در سال ۱۹۵۴ روی مبل در حال استراحت بود که جرم آسمانی پس از نابود کردن سقف خانه به وی اصابت کرد. البته در سال ۲۰۱۶ هم هندی‌ها از مرگ یک نفر بر اثر اصابت اجرام آسمانی خبر دادند اما ناسا پس از بررسی شواهد آنرا رد کرد.

منبع: interestingengineering

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا