گوناگون

اتمام پروژه راه آهن مراغه

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌ غربی، گفت: آذربایجان غربی به لحاظ مرز مشترک و دسترسی آسان با چهار کشور آسیایی و اروپایی می‌تواند در توسعه تجارت و رونق اقتصادی کشور به شکل پایانه بزرگ تجاری و خدماتی و ترانزیت کالا ازکشورهای جنوب غربی آسیا و دیگر مناطق کشور به بازارهای اروپایی نقش آفرینی کند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا) – منطقه آذربایجان غربی، دکتر”هادی بهادری” در حاشیه دیدار استاندار آذربایجان غربی و دکتر”نورزاد”، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، گفت: قابلیتهای استان برای توسعه در بخش گردشگری و بازرگانی برسایر حوزه‌ها برتری دارد و آذربایجان غربی در حوزه راه‌های دسترسی به عنوان مهمترین شاخص توسعه از جایگاه قابل قبولی برخوردار نبوده و متأسفانه عقب مانده است به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای به این بخش در سطوح ملّی انجام گیرد.

وی با اشاره به چشم‌انداز توافقات تجاری کشور جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه و بویژه با کشور جمهوری ترکیه درافزایش میزان مبادلات تجاری در کوتاه مدت، افزود: در حال حاظر میزان تراکنش مرزی ایران با ترکیه از طریق پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی بیش از 16 میلیارد دلار است که این میزان در چند سال آینده به بیش از 30 میلیارد دلار خواهد رسید و برای تحقق آن باید شبکه ارتباطی از جمله راه و راه آهن دراین استان توسعه یابد.

معاون امورعمرانی استاندار آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود در تشریح توافقات انجام شده در این دیدار گفت: پروژه راه آهن مراغه – ارومیه پس از گذشت 10 سال همچنان به سرانجام نرسیده است که با اهتمام دولت و مدیریت ارشد استانی برای اتمام این پروژه ملّی در استان گام‌های جدی برداشته شده است.

دکتر بهادری با بیان اینکه مجموعه دستندرکاران این پروژه بر بهره‌برداری آن تا ایستگاه نقده تا پایان امسال همت گمارده‌اند، افزود: برای اتمام این پروژه ملّی نزدیک به 5000 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که در این دیدار نیز بر اتمام آن در دو سال آینده تأکید شد.

وی همچنین ادامه داد: با وجود مشکلات اعتباری پروژه‌های عمرانی درکشور با تلاشهایی که صورت گرفته است و با همکاری قابل تقدیر مجموعه پیمانکاران این پروژه، عملیات اجرایی طرح در قطعات باقی مانده همچنان فعال است ودر صورت تخصیص کامل 600 میلیارد ریال اعتبارمصوب این پروژه در سالجاری امیدواریم تا پایان امسال ایستگاه نقده به بهره‌برداری برسد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی، بر نقش ترانزیت کالا به مرز تجاری تمرچین از طریق ایستگاه نقده تأکید کرد و افزود: ساختمان این ایستگاه در حال حاظر 73 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دکتر هادی بهادری، ادامه داد: ایستگاه ارومیه نیز با 67 درصد پیشرفت در حال اجرا است و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی همچنین به توافقات انجام شده در خصوص فعالسازی و تسریع عملیات ساخت پروژه ملّی آزادراه تبریز به ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: این پروژه در پنج قطعه با مشارکت و سرمایه‌گذاری یکی از شرکتهای توانمند داخلی به صورت BOT در حال اجرا است که در بخش قطعات یک و دو آن از سمت ارومیه تا محل عوارضی پل میانگذر دریاچه ارومیه 80 درصد پیشرفت اجرایی دارد.

وی افزود: در این جلسه همچنین با پیگیری‌های که انجام شد بر انجام مطالعات و آماده‌سازی نقشه‌های اولیه احداث مسیر قطار برقی تبریز به ارومیه از مسیر میانگذر دریاچه ارومیه نیز توافق شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا