گوناگون

احیای اکولوژیکی دریاچه ارومیه در کمتر از 10 سال/ ابعاد کنونی دریاچه حفظ می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی کلانتری عصر یکشنبه در جمع خبرنگار در ارومیه با بیان اینکه ارتفاع سطح دریاچه در زمان پر آبی 1274 متر بالاتر از سطح آبهای آزاد بود، اظهار داشت: هم اکنون دو میلیون متر مکعب در داخل دریاچه باقی مانده که برای رسیدن به سطح اکولوژیکی آن نیازمند وارد کردن 12 تا 12.5 میلیارد متر مکعب به داخل دریاچه هستیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون غلظت نمک به آب 50 درصد است، اظهار داشت: با وارد شدن این میزان حجم آب درصد غلظت نمک در آب به 25 درصد کاهش یافته که بر اساس اعلام کارشناسان دانشگاه صنعتی شریف تهران دریاچه ارومیه تا کمتر از 10 سال آینده به تراز اوکولوژیکی خود می رسد.

دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه بر اساس مصوبات این کارگروه 12 تا 13 سال زمان برای احیای اکولوژیکی دریاچه ارومیه زمان نیاز بود، عنوان کرد: با افزایش توان فنی و علمی حوزه دانشگاه این مدت زمان به کمتر از 10 سال کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه هم اکنون 150 تا 140 هزار هکتار از اراضی خشک شده جنوب دریاچه مملو از رسوبات رودخانه ای شده و دیگر امکان الحاق این بخش به دریاچه در صورت احیا هم وجود ندارد، ادامه داد: برنامه ریز برای تبدیل این منطقه به زیستگاه حیوانات توسط محیط زیست انجام شده که باید از سو استفاده های احتمالی و حضور کشاورزان در این منطقه جلوگیری شود.

کلانتری با بیان اینکه هم اکنون برای 4200 کیلومتر مربع از سطح باقی مانده دریاچه برنامه احیا تدوین شده، اعلام کرد: برنامه های تدوین شده کارگروه احیای دریاچه ارومیه بعد از تعطیلات نیمه خرداد در اولین جلسه هیئت دولت بررسی و در صورت تصویب از اول تیرماه امسال برنامه های تدوین شده عملیاتی می شوند.

وی با بیان اینکه بر اساس بررسیهای انجام شده 98 درصد چاههای حاشیه دریاچه ارومیه به جز چاههای حاشیه رودخانه های هیچ ارتباطی با دریاچه ندارند، اضافه کرد: اولویت فعلی این کارگروه حفظ پیکره آبی حال حاضر دریاچه ارومیه بوده که تا زمان اجرا و جوابدهی برنامه های احیا ناگزیر از حفظ این محدوده هستیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا