آثار تاریخی

اختلاف‌نظر سرمربی و رئیس‌ فدراسیون کشتی، موجب قهر «محمدبنا» شد

اختلاف‌نظر سرمربی و رئیس‌ فدراسیون کشتی، موجب قهر «محمدبنا» شداولین ترکش‌های کسب رتبه نازل سومی آسیا به پیکر کشتی ایران خورد و محمد بنا، معمار کشتی فرنگی ایران که بزرگ‌ترین افتخار‌های این رشته را در تاریخ آن برای کشورمان آورده، بار دیگر از امکان قطع همکاری با فدراسیون کشتی سخن گفته است؛ اما این‌ بار دیگر سخن از کمبود امکانات و منابع مالی نیست، بلکه تفاوت شیوه کاری میان محمد بنا و رسول خادم، موجب شده تا سرمربی تیم ملی، حرف از رفتن بزند.

به گزارش «تابناک»، موضوع برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی از آن پرونده‌هایی است که سال‌ها در تیم ملی کشتی فرنگی باز مانده و محمد‌بنا نیز هیچ گاه زیر بارش نرفته است. او که در سال‌های اخیر نسل طلایی را در کشتی فرنگی ایران تربیت کرده و نتایج ‌تیمش در المپیک ۲۰۱۲ لندن کمک بزرگی به کسب بهترین نتیجه ورزش پس از انقلاب ایران کرده بود، با شیوه خاص خود‌‌ در سال‌های اخیر، تیمش را برمی‌گزید و اساسا اعتقادی به تشکیل تیم ملی از طریق برگزاری رقابت‌های انتخابی نداشت.

آن سال‌ها هم فدراسیون کشتی در گیر‌و‌دار‌ سرپرست‌هایی بود که می‌آمدند و می‌رفتند و کسی نمی‌خواست در آن وانفسا سنگی جلو‌ پای پیروزی‌های تیم بنا بگذارد؛ اما این روز‌ها و چند ماهی پس از برگزاری انتخابات فدراسیون کشتی و مستقر شدن رسول خادم در رأس سازمان کشتی ایران، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در فشار قرار گرفته تا تیمش را با مسابقات انتخابی تشکیل دهد و راهی رقابت‌های آسیایی قزاقستان کند؛ تیمی که با یک رتبه نزول نسبت به سال گذشته، تنها با یک مدال طلا در رده سوم آسیا قرار گرفت و هم‌اکنون زبان منتقدان بنا را به تیمش دراز کرده است.

بنا بر این گزارش،‌ بعدازظهر سه‌شنبه، بنا پس از بازگشت از قزاقستان در فرودگاه در جمع خبرنگاران تلویحا اعلام کرد می‌خواهد بیرون ‌از فرآیند انتخاب تیم‌ملی عمل کند، در غیر این صورت شاید تیم‌ ملی را‌‌ رها کند.

او گفت: «همه کسانی که کار‌شناس کشتی هستند، می‌دانند هر که غیر از ما بود با این تیم یک مدال برنز هم در آسیا نمی‌گرفت. این تیم تحمیلی نبود. زمانی که فدراسیون می‌گوید فرآیند انتخابی باید رعایت شود، باید این گونه شود. این چیزی است که در کشتی آزاد هم کامل رعایت نشده، ولی من آن را رعایت کردم تا حرف و حدیثی به وجود نیاید. اگر قرار باشد من تا جام‌جهانی باشم، باید ترکیب را کاملا خودم انتخاب کنم و کسی در کارم دخالت نکند. اگر اینچنین نباشد کس دیگری سرمربی شود. من قهرقهرو هستم. البته وضعیت من برای بعد از جام‌جهانی هم مشخص نیست! باید امروز و فردا با مسئولان فدراسیون صحبت کنم تا تکلیف من مشخص شود. من از خداحافظی بدم می‌آید؛ اما مردم باید بدانند که نمی‌توان دست کسی را بست و داخل دریا انداخت تا شنا کند. به ما کوچک‌ترین امکاناتی ندادند. با نداری‌ها می‌توان ساخت اما برخی ‌مسائل قابل ‌هضم نیست. برای من تفکرات خودم مهم است و با آن زندگی می‌کنم».

بنا در ادامه افزود: ‌این تیم برای من استرس زیادی داشت و الان مغزم نمی‌کشد. اگر مسئولان دوست داشتند می‌مانم. خیلی وقت است می‌گویم انتخاب نهایی من با این افراد متفاوت است و من هم نمی‌توانم در چنین شرایطی کشتی‌گیران را برای حضور در انتخابی تیم‌ملی آماده کنم. من هم مثل بقیه مربیان ۴۸ساعت استراحت می‌کنم و پس از آن اگر مسئولان بتوانند با شرایط من کنار بیایند، اعلام می‌کنند و در غیر این‌ صورت شاید استراحت من طولانی شود‌».

گفتنی است، محمد بنا دو سال پیش هم پس از کسب موفقیت‌های بزرگ در المپیک ۲۰۱۲ لندن در اعتراض به کمبود امکانات مالی در کشتی فرنگی، از سرمربیگری تیم ملی استعفا کرد، ولی اما در آذر سال گذشته و بار دیگر به تیم ملی کشتی فرنگی ایران بازگشت.

اما اندکی پس از استقرار رسول خادم در فدراسیون کشتی و به‌ دست گرفتن زمام امور در این فدراسیون، اختلافات میان این دو در خصوص برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی بالا گرفت و اکنون و اندکی بعد از مسابقات آسیایی، تبدیل به یک بحران در فدراسیون کشتی شده است؛ بحرانی که باید دید رسول خادم چگونه در نخستین آزمون ‌خود در کسوت رئیس فدراسیون ‌از پس آن برمی‌آید!
 
به ‌هر حال همه تقریبا در سال‌های گذشته دریافته‌اند که محمد بنا مردی است با اصول استوار و مستحکم خود و با تکیه بر همین اصول ‌بوده که توانسته موفقیت‌های زیادی‌ برای کشتی فرنگی ایران به دست آورد. تفاوت نتایج تیم ملی کشتی فرنگی با و بدون محمدبنا چنان است که کسی نمی‌تواند به سادگی از کنار نام او بگذرد. حالا باید دید در فدراسیونی که رئیسش سرمربیگری تیم ملی کشتی آزاد را هم بر عهده دارد، محمدبنا می‌تواند با اصول خود به کار ادامه دهد یا‌ باید تن به اصول فدراسیون و رئیسش بدهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا