گوناگون

ارائه چندین صورت مالی از سوی اصناف

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از ارائه چندین صورت مالی از سوی اصناف، گفت: وزارت اقتصاد باید با ابزار قانونی که در اختیار دارد با مودیان مالیاتی که صورت های مالی خود را ارائه نمی دهند، برخورد قانونی کند.

محمد حسن نژاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از میزان فعلی درآمدهای مالیاتی گفت: به دلیل نبود شفافیت در اقتصاد کشور میزان فرارهای مالیاتی بالا است.

 نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: باید پذیرفت تنها در حوزه هایی مانند اخذ مالیات از حقوق کارمندان، کارگران  و شرکت های پذیرفته شده در بورس به دلیل شفافیت مطلوب در عملکرد اقتصادی، میزان وصول های درآمدهای مالیاتی منطقی بوده است.

حسن نژاد در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه راهکار تحقق درآمدهای مالیاتی چیست؟گفت: به دلیل اینکه در حال حاضر  تمامی مودیان مالیاتی به ارائه اظهارنامه مالیاتی مکلف نشده اند، درآمدهای جامعه به میزان واقعی شناسایی نمی شوند.

وی ادامه داد: الزام مودیان مالیاتی به تحویل اظهارنامه های مالیاتی به تحقق درآمدهای مالیاتی منتهی می شود.

حسن نژاد تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از صاحبان مشاغل و شرکت های خصوصی صورت های مالی خود را ارائه نمی کنند یا چندین صورت مالی متفاوتی دارند که راهکار حل این مشکل این است که تمامی مودیان مالیاتی مانند اصناف به ارائه صورت های مالی شفاف مکلف شوند.

وی گفت: البته باید توجه داشت ساز و کار دریافت اطلاعات مالی برخی نهادهای حاکمیتی و امنیتی با سایر ارگان ها دولتی تفاوت دارد.

حسن نژاد در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه در برخی موارد که مودیان مالیاتی با وجود تکلیف قانونی از ارائه صورت مالی شفاف امتناع می کنند چه باید کرد؟ گفت: وزارت اقتصاد باید با ابزار قانونی که در اختیار دارد با مودیان مالیاتی که صورت های مالی خود را ارائه نمی دهند، برخورد قانونی کند.

وی افزود: الزام مودیان مالیاتی به داشتن شماره اقتصادی کار مطلوبی است، البته باید پذیرفت این اقدام به تنهایی نمی تواند  در وصول درآمدهای مالیاتی موثر باشد.  

این عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار یادآور شد: در حال حاضر تقریبا تمامی زیرساخت های لازم برای اخذ درآمدهای مالیاتی فراهم شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا