گوناگون

ارزیابی ایندیپندنت از انتخابات سوریه

380486 525یک روزنامه انگلیسی در گزارشی با اشاره به انتخابات فردا در سوریه نوشت که به رغم همه ناآرامی‌ها در این کشور نظر مردم سوریه مبنی بر حمایت و پیروزی اسد در انتخابات است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه در گزارشی درباره پیامدهای جنگ داخلی بر نتیجه انتخابات و حمایت بالای مردم این کشور از انتخاب مجدد «بشار اسد» رئیس جمهور کنونی خبر داد.

در این گزارش آمده است که  سوری‌ها در معرض انتخابی سخت قرار دارند. انتخابات ریاست‌جمهوری که اسد بدون شک پیروز آن است، پاسخ منفی خواهد بود به درخواست مخالفان و حامیان  خارجی آنها  که خواستار  کناره‌گیری اسد از قدرت شده بودند.

آمریکا با این حال همچنان تاکید دارد که  تنها هدف  مذاکرات ژنو2  که فوریه گذشته انجام شد، مذاکره درباره دولت انتقالی است و این چیزی است که هرگز اسد در شرایطی که 13 استان از 14 استان را در اختیار دارد و همچنان در بخش‌هایی از این کشور در حال پیشروی است، آن را نخواهد پذیرفت.

البته در شرایطی که سوریه همچنان درگیر جنگ داخلی سختی است، مشکل است که عقیده  سوری‌های مهاجر را درباره انتخابات گردآوری کرد اما به نوعی سوری‌ها هم از دولت و هم از مخالفان به دلیل ویرانی کشورشان انتقاد دارند.

در واقع باید از انتخابات روز سوم ژوئن با عنوان حرکتی نمادین یاد کرد که نتیجه‌ای واضح دارد و مردم سوریه در این انتخابات تاریخی شرکت می‌کنند تا  به صورت قطعی قدرت را برای 7 سال دیگر به بشار اسد بدهند.  هفته‌هاست که  مقدمات این انتخابات فراهم شده  و خیابان‌ها با پرچم‌ و پوستر  پوشیده شده است این نخستین بار است که مردم سوریه در چندین دهه گذشته  یعنی از سال  1970می‌توانند بین چند نامزد، فرد مورد نظر خود را انتخاب کنند.

بر اساس این گزارش،  اسد حمایت قابل توجهی در میان اقلیت‌های این کشور از جمله «علوی»ها، مسیحی ‌ها، شیعه و کردها برخوردار  است چرا که این گروه ها معتقدند در صورت پیروزی مخالفان آنها قتل‌عام و یا ناچار به ترک کشور خواهند شد. ضمن اینکه این نگرانی وجود دارد که در صورتی که گروه‌های وابسته به القاعده مثل دولت اسلامی عراق و شام  و یا جبهه النصره به قدرت برسند  چه  آینده‌ای در انتظار انها خواهد بود. سوری‌ها تصاویری از اقدامات خشونت‌بار  مخالفان اسد دیده‌اند.

مردم سوریه می‌دانند که این عاقلانه است که حمایت های خود را نشان دهند و  از این رو فروشگاه‌ها با تصاویری در این زمینه نقاضی شده‌اند.

باید گفت که دولت دموفق می‌شود که  آرای مردم را به دست آورد و  تلاش مخالفان  علیه دولت هم  اعتراض خواهد بود و نه تمرینی برای تحقق دموکراسی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا