گوناگون

پیش‌بینی اعتبار ۶۰۰ میلیاردی برای رشد جمعیت

مشاور معاون نظارت راهبردی ریاست جمهوری از پیش بینی ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در قانون بودجه سال ۹۳ برای رشد جمعیت خبر داد.

به گزارش ایرنا، «محمدرضا واعظ مهدوی» روز دوشنبه در نشست خبری بررسی سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب گفت: این اعتبار غیر از تسهیلات دیگری برای رشد جمعیت است که در اجرای طرح های دیگر اعمال می شود؛ بطور مثال رایگان شدن زایمان طبیعی در طرح تحول نظام سلامت در راستای این سیاست ها است.

وی افزود: در حال برنامه ریزی برای اجرای سیاست های جمعیتی هستیم، اما افزایش نرخ رشد جمعیت بدون توانمندسازی، حمایت اجتماعی و مدیریت مهاجرت، تاثیری ندارد. مشاور معاون نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت: طی سال های اخیر، تغییر الگوی فرزندآوری در دستور کار برای تجدیدنظر قرار گرفته است.

واعظ مهدوی یادآور شد: فرزندآوری قبل از انقلاب در خانواده های طبقات پایین و روستایی به دلیل فقدان نظام اجتماعی و بهداشتی و ترس از دست دادن فرزندان، بیشتر بود و سه عامل توسعه شبکه خدمات بهداشتی و کاهش مرگ ومیر کودکان، تغییر فرهنگ و شرایط زندگی اجتماعی و تاخیر در سن ازدواج موجب کنترل رشد جمعیت شد.

وی تصریح کرد، تشویق خانواده ها به فرزندآوری به تنهایی برای رشد باروری کافی نیست و باید به عوامل تاثیرگذار در امر عدم تمایل خانواده ها به داشتن فرزند نیز توجه شود. مشاور معاون نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت: اجرای سیاست های رشد جمعیت کشور، زمان بر بوده و ارتباط تنگاتنگی با مسایل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور دارد، اما در بسته سیاست های کلی جمعیت رهبر معظم انقلاب، به مجموعه ای از سیاست ها از ترویج ازدواج تا کاهش سن ازدواج توجه شده است.

واعظ مهدوی افزود: در ابتدای دوران انقلاب، شرایط ازدواج ها بسیار آسان بود اما اکنون با پول یک پیکان نمی توان ازدواج کرد. وی تاکید کرد: برای افزایش باروری در کشور، کل سیاست های اقتصادی دولت باید سامان یابد تا شرایط عامل تصمیم گیری خانواده برای فرزندآوری مانند مهار تورم، بهبود اشتغال، بالا بردن جامعیت تامین اجتماعی، بالا بردن سطح بهداشت و اجرای سیاست دوران نخست کودکی، مهیا شود.

مشاور معاون نظارت راهبردی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در سطوح مختلف اجرایی دولت، این ایده مطرح است که توانمندسازی خانواده ها برای تربیت دوران کودکی در دستور کار قرار گیرد. واعظ مهدوی در پاسخ به سووال خبرنگاران مبنی براینکه آیا دولت منابع مالی طرح جامع جمعیت را متقبل می شود یا نه، گفت: اگر منابع درآمدی برای اجرای سیاستی پیش بینی نشود، مستلزم کسری بودجه دولت است و کسری بودجه تورم زا بوده و تورم نیز موجب کاهش خرید مردم و در نتیجه کاهش تمایل به فرزندآوری می شود.

وی یادآور شد: بسته سیاست های جمعیتی فقط مربوط به باروری نیست و ابعاد دیگری را مانند پوشش بیمه های هزینه های زایمان، درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت مهارت های زندگی در برمی گیرد. مشاور معاون نظارت راهبردی ریاست جمهوری تاکید کرد: پیشگیری از آسیب های اجتماعی و سوانح نیز از ارکان اجرای سیاست های جمعیتی است.

واعظ مهدوی با انتقاد از اصحاب رسانه که چرا فقط به افزایش باروری در سیاست های جمعیتی می پردازند، افزود: بطور مثال، تامین آب از سیاست های مهم جمعیتی است، اما اصحاب رسانه با سووال های تک بعدی، مدیران را بد عادت می کنند که دید جامع نداشته باشند.

وی تصریح کرد، اگر قرار بود سیاست رشد جمعیتی منحصر به افزایش نرخ باروری باشد، رهبر معظم انقلاب فقط همان بند مربوط به باروری را ابلاغ می کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا