گوناگون

نشانه‌های رکود اقتصادی در “آرژانتين” / میزان توليدات صنعتی کاهش یافته

2390652 159

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري
فرانسه
، نشانه‌هاي رکود
قريب‌الوقوع در آرژانتين افزايش يافته است
.

همزمان که
بوئنوس‌آيرس تلاش مي کند اختلاف با صندوق‌هاي تأميني را در ارتباط با بحران سال
2001 حل و
فصل کند و بدهي‌هاي قبلي خود را بپردازد، توليد صنعتي و مصرف در اين کشور کاهش
يافته است
.

توليد ناخالص
داخلي آرژانتين در سه ماهه نخست سال
2014، 0.8 درصد کاهش يافت و بنا بر
اعلام مؤسسه آمار آرژانتين، سومين اقتصاد منطقه آمريکاي لاتين ممکن است در پايان
سه ماهه دوم سال
2014 رسما وارد رکود شود.

دانشگاه خصوصي “تورکوآتو
دي تلا” در گزارشي اعلام کرد کندشدن فعاليت اقتصادي در آرژانتين در ماه‌هاي آينده
ادامه خواهد داشت
.

اقتصاد آرژانتين
پيش از آنکه در اواخر سال
2013 روند کندي پيدا کند، طي يک دهه
رشدي قابل توجه
(4.9 درصد در 2013) را به ثبت رساند که از رونق بخش خودرو،
ساخت و ساز و صادرات کشاورزي به ويژه سويا ناشي مي شد
.

بيشتر کارشناسان
معتقدند قدرتي که اقتصاد آرژانتين در فاصله سال‌هاي
2003 و 2013 داشت به
خاطر مسائل مالي، افزايش هزينه نيروي کار و کنترل نرخ ارز به شدت تضعيف شده است
.

به گفته
کارشناسان، کاهش
18 درصدي ارزش “پزو”، واحد پول آرژانتين، در ماه ژانويه تحت فشار بازار،
صنعت اين کشور را فلج کرد
. قيمت‌ها افزايش پيدا کردند بي
آنکه افزايش دستمزدها جوابگوي نرخ تورم باشد
.

“ادواردو بلاسکو”
اقتصاددان مؤسسه “ماکسينور” اعلام کرد کاري که هميشه بايد انجام داد دانستن اين است
که با چه رکودي مواجه مي شويم
. ما سالي را پشت سر گذاشتيم که در
آن مصرف بسيار بالا بود اما احتمال زيادي وجود دارد که در مواجهه با کوچک‌ترين
وضعيت منفي، مصرف کاهش پيدا کند
.

به اعتقاد اين
اقتصاددان،
وضعيت بد است اما فاجعه نيست. در بخش اشتغال،
وضعيت پيچيده است و ممکن است وخيم شود
. صنعت خودرو بهترين نمونه است و به
نظر نمي رسد در کوتاه مدت بهبودي در آن پيدا شود
.

به رغم تعديل
نيرو در صنعت خودرو، ميزان بيکاري در آرژانتين در سه ماهه نخست سال، هشت دهم درصد
کاهش يافت و به 7.1 درصد رسيد
.

صنعت خودرو که
موتور محرکه اقتصاد و رشد اقتصادي آرژانتين در سال‌هاي اخير بوده است، از کاهش
خريد رنج مي برد اگر چه سال
2013 فروشي بي سابقه را تجربه کرد.

کاهش
تقاضا از سوي برزيل نيز ديگر عامل ضربه به اين صنعت بود زيرا بخش اعظم توليد خودرو
آرژانتين به ويژه به برزيل صادر مي شود
.

صادرات خودرو
آرژانتين در پنج ماه نخست سال
24.3 درصد کاهش پيدا کرد. فروش
خودرو در خود آرژانتين نيز در همين دوره
32.3 درصد کاهش پيدا
کرد
.

در حالي که در سال 2013، فروش بي سابقه نزديک به يک
ميليون خودرو در اين کشور به ثبت رسيدکه يک سوم آن خودروهاي فرانسوي
(رنو، پژو
و پژو سيتروئن
) بود.

علاوه بر تورم
مزمن که انتظار مي رود در سال
2014 مانند سال 2013 به 25 درصد
برسد، کاهش ذخاير ارزي اقتصاد آرژانتين را
شکننده کرده است
.

“دانته سيکا” از
مؤسسه “آبه‌سب” اعلام کرد در حال حاضر بانک مرکزي دولت را تأمين مالي مي کند سپس ارز
را از بازار براي حفظ سطح ذخاير بيرون مي کشد
. اين
مسئله تأثير منفي بر بخش خصوصي دارد
.

در صورتي که
مذاکرات آرژانتين با صندوق‌هاي وام دهنده در مورد بدهي اين کشور به نتيجه نرسد،
مشکلات اين کشور ممکن است بيشتر هم شود
.

دانته سيکا خاطر
نشان کرد تصميم ديوان عالي آمريکا در محکوم کردن آرژانتين به پرداخت دست‌کم يک
ميليارد و
300 ميليون دلار به دو صندوق تأميني، به مثابه آب سردي بود که روي سر
آرژانتين ريخته شد
. آرژانتين احتمال نمي داد چنين حکمي صادر شود.

آرژانتين و 93 درصد
طلبکارانش در مورد بخشودگي
70 درصد بدهي اين کشور و تقسيط مجدد
حدود
30 درصد بقيه توافق کردند اما هفت درصد دارندگان اوراق قرضه آرژانتين
اين توافق را نپذيرفتند و
100 درصد بدهي خود را طلب مي کنند.

در صورتي که باقي طلبکاران
آرژانتين نيز بازپرداخت
100 درصد بدهي خود را خواستار شوند اين کشور مانند سال 2001 در
وضعيت ناتواني در بازپرداخت بدهي و ورشکستگي قرار مي گيرد
.

انتهای
پیام/

Normal
0

false
false
false

EN-US
X-NONE
AR-SA

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin-top:0in;
mso-para-margin-right:0in;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0in;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا