گوناگون

استانداردسازی گام نخست برای فعالیت شهربازی ها

81224768 5801588

به گزارش خبرنگار ایرنا، دراین ایام خانواده ها برای داشتن اوقاتی مفرح و پرهیجان، شهربازی ها را به عنوان یکی از مقاصد اصلی تفریح در زمان بیکاری و اوقات فراغت انتخاب می کنند و حضور گسترده مردم به ویژه کودکان و نوجوانان دراین مکان ها برای بازی و تفریح، ضرورت توجه به اصل استاندارد

سازی و ارتقای سطح کیفی در این مراکز تفریحی را دوچندان کرده است.

چراکه بی توجهی به موضوع استانداردسازی لوازم و تجهیزات بازی و سرگرمی در شهربازی ها و مکان های تفریحی به عنوان یک تهدید می توانند موجب بروز حوادث ناگواری برای استفاده کنندگان شود.

در تابستان ها که مهدها، مدارس و حتی دانشگاهها تعطیل هستند، خیل عظیم خانواده ها و جوانان شبها برای تفریح و سرگرم شدن، راهی شهربازی ها می شوند و شاید یکی از دلایل استقبال روز افزون خانواده ها برای

حضور در شهربازی ها، اطمینان آنها از استاندارد بودن تجهیزات و تامین ایمنی استفاده کننده گان است.

در همین حال، متاسفانه برخی کم توجهی ها از جانب متولیان و صاحبان این مراکز به موضوع مهم، بکار

گیری تجهیزات مناسب و استاندارد و کیفی سازی لوازم تفریحی و بازی موجود دراین مراکز، تهدیدی برای خانواده ها در هنگام حضور در شهربازی ها و استفاده کودکان و نوجوانان از وسایل بازی می شود.

درصورت نداشتن معیارهای استاندارد و کیفی در استفاده و بکارگیری لوازم و تجهیزات بازی و سرگرمی در شهربازی ها، می توان گفت مردم در هر سنی با حضور در برخی شهر بازی ها، بازی با ارابه های مرگ را تجربه می کنند.

البته شکل و ظاهر برخی وسایل بازی در شهربازی ها به واقع نمایانگر خطرات این وسایل است، اما افراد به ویژه کودکان و نوجوانان چنان غرق در هیجان ناشی از استفاده از این لوازم تفریحی هستند که توجه به موارد ایمنی و استاندارد بودن این وسایل را کمتر مورد توجه قرار می دهند و از حضور در این مکان ها و هورا کشیدن در این ارابه ها، لذت می برند.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری خرم اباد در خصوص وضعیت مکان های تفریحی و شهربازی های شهر، گفت: شهر خرم آباد دارای سه مجموعه شهربازی کیو، معلم و مهرورزان است.

ˈرسول جلالوندˈ افزود: شهربازی کیو حدود 20 سال سابقه فعالیت دارد و مجموعه تفریحی معلم و مهرورزان نیز به ترتیب 15 و چهار سال قدمت دارند.

وی با اشاره به اینکه این شهربازی ها در مالکیت بخش خصوصی قرار دارند، اظهار کرد: بیمه این شهر بازی ها بدون نام هستند و درصورت بروز هرگونه اتفاقی، بهره بردار موظف به جبران خسارات و حتی پرداخت دیه کامل است که این میزان در بیمه پیش بینی شده است.

جلالوند در خصوص استاندارد وسایل بازی موجود در شهربازی ها نیز گفت: اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی متولی کنترل این موضوع است، اما به طور معمول تا استاندارهای لازم تعیین و تایید نشود، شرایط بیمه نیز تایید نخواهد شد.

مدیر کل امور شهری استانداری لرستان نیز دراین خصوص با بیان اینکه 10 شهربازی در سطح شهرستان های استان لرستان وجود دارد، گفت: بسیاری از وسایل این شهربازی ها قدیمی هستند و باید به روزرسانی شوند.

ˈهرمز نصیریˈ افزود: دراین خصوص با هدف کیفیت بخشی و استاندارد سازی به وسایل موجود دراین شهربازی ها، مکاتبات زیادی با متولیان، صاحبان و بهره برداران این اماکن از طریق استانداری و اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان انجام شده که دراین مکاتبات تاکید ویژه و جدی نسبت به استاندارد سازی وسایل و تجهیزات مورد استفاده شده است.

رییس اداره اجرایی استاندارد و تحقیقات صنعتی استان لرستان نیز دراین خصوص گفت: در حال حاضر 10شهر بازی در سطح شهرهای خرم آباد، بروجرد، سلسله، پلدختر و دورود فعال هستند.

ˈمجتبی کریمیˈ افزود: براساس بررسی های کارشناسان این مرکز، وسایل شهر بازی باغ فدک بروجرد موردتایید این سازمان قرار گرفته و مجوز استاندارد برای استفاده از این لوازم تا پایان سال جاری صادر شده است.

وی تصریح کرد: دراین زمینه، بهره برداران شهربازی های استان لرستان، موظف به ثبت نام در سایت بازرسی و استانداردسازی وسایل بازی و تفریحی برای تمدید اعتبار استاندارد این وسایل هستند.

وی با اشاره به اینکه تنها شهر بازی فدک بروجرد دراین سامانه ثبت نام کرده، تصریح کرد: بهره برداران و مسوولان هیچ یک از مجموعه های تفریحی و شهر بازی های فعال استان امسال برای انجام کار کارشناسی در خصوص تمدید اعتبار استاندارد مجموعه، اقدام نکرده اند.

کریمی گفت : در صورت ثبت نام بهره برداران پارک ها در سایت بازرسی وسایل شهربازی ها، این مکانها توسط شرکت های بازرسی، مورد بررسی از نظر معیارهای استاندارد و تحقیقات صنعتی قرار گرفته و در صورت تایید کارشناسان، مجوز استاندارد برای فعالیت مجموعه برای آنها صادر می شود.

رییس اداره اجرایی استاندارد و تحقیقات صنعتی استان لرستان افزود: این وسایل پس از بازرسی توسط شرکت های بازرسی موردتایید این اداره کل، با ارایه کلیه مستندات فنی، تاییدیه نهایی و مجوز اعتبار استاندارد را دریافت می کنند.

کریمی اظهار داشت: در صورت بروز مشکل و یا نداشتن استانداردهای لازم در وسایل شهربازی ها در مهلت تعیین و تمدید شده از سوی شرکت های بازرسی، با این شرکت ها برخورد و مجوز فعالیت آنها باطل می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شهربازی کیو، پارک مادر و مهرورزان شهر خرم آباد، سماور، تپه چغا و پارک مادر بروجرد، دنیای شیرین شهر الشتر ، مجموعه تفریحی پلدختر و آزادگان شهر دورود، مجوز لازم برای تمدید فعالیت در سال جاری را ندارند.

وی گفت: با توجه به شروع فصل تابستان و اوقات فراغت دانش آموزان و استقبال خانواده ها برای حضور در مکانهای تفریحی و شهربازی ها، اقدام بهره برداران شهر بازی های استان برای دریافت تاییدیه سازمان استاندارد و تمدید مجوز قانونی فعالیت وسایل موجود در این مکان های تفریحی، ضروری است.

به گفته وی، دراین زمینه ضرورت دارد یا بهره برداران بخش خصوصی و یا شهرداری ها به عنوان مالکین این مراکز برای دریافت مجوزهای قانونی استاندارد و ادامه فعالیت این مراکز اقدام کنند.

7274/7269/1625

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا