گوناگون

استاندار ایلام: مردم مناطق زلزله‌زده آبدانان نگران اعتبار نباشند

‌استاندار ایلام در خصوص زلزله اخیر شهرستان آبدانان گفت: تاکنون 21 هزار و 200 واحد آسیب‌دیده از زلزله به صورت خانه به خانه کارشناسی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، مهندس «محمدرضا مروارید» در نشست اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران اظهار کرد: از این تعداد واحد کارشناسی شده در مجموع تعداد 7 هزار و 463 واحد احداثی نوع 1 و 2 گزارش شده که بعد از گزارش‌گیری شهرستان دهلران تعداد 3 هزار واحد دیگر درخواست داشته که باید کارشناسی شوند.

وی با بیان اینکه واحدهای احداثی به دو دسته واحدهای که در زلزله خسارت جدی دیده و تقریبا غیرقابل سکونت هستند و نیاز به بازسازی مجدد دارند و واحدهایی که غیر مقاوم ساخته شده‌اند و نیاز به بازسازی و مقاوم سازی دارند تقسیم می‌شوند، افزود: از این تعداد واحد احداثی گزارش شده تعداد 3 هزار و 562 واحد مسکونی از نوع یک آسیب سازه‌ای دیده‌اند و نیاز به بازسازی مجدد دارند و تعداد 3 هزار و 901 واحد نیز آسیب دیده نوع دوم هستند که نیاز به بازسازی و مقاوم‌سازی دارند.

استاندار ایلام ادامه داد: در مرحله اول بازسازی تعداد 3 هزار و 253 واحد احداثی نوع اول تأمین اعتبار شده و از این تعداد 1 هزار واحد تشکیل پرونده داده‌اند و آماده معرفی به بانک‌های عامل جهت دریافت تسهیلات است.

مروارید در خصوص واحدهای تعمیراتی جریان زلزله نیز گفت: تاکنون تعداد 10 هزار و 686 واحد تعمیراتی نوع 1، 2 و 3 گزارش شده که با 70 میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده علاوه بر این تعداد می‌توان به 2 هزار واحد دیگر تسهیلات جهت تعمیرات پرداخت کرد.

وی خاطر‌نشان کرد: برای واحدهای تعمیراتی به نسبت خسارتی که دیده‌اند، مبالغ 10، 6 و 4 میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است‌.

استاندار ایلام با بیان اینکه اعتبارات در نظر گرفته شده برای مناطق آسیب دیده از زلزله اخیر دو برابر اعتبارات عمرانی استان است که مردم نباید نگران تخصیص اعتبارات نباشد تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که 100 درصد اعتبارات تخصیص یافته را جذب کنیم.

مروارید عنوان کرد: بنیاد مسکن در زمینه بازسازی واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده چه در مناطق گرمسیر و چه در مناطق سردسیر تجربه‌های خوبی دارد و امیدواریم در مناطق زلزله زده مورموری نیز بازسازی و مقاوم‌سازی منازل به خوبی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه 95 درصد منازلی که با نظارت بنیاد مسکن ساخته شده‌اند در این زلزله هیچ گونه خسارتی ندیده‌اند و لازم است که بر روی این موضوع کار شود و از این روش ساخت و مقاوم سازی به ویژه مناطق روستایی ایلام نیز استفاده شود یادآور شد: با توجه به شروع فصل سرما لازم است مقاوم سازی و بازسازی در مناطق زلزله‌زده سرعت بگیرد تا مردم بیش از این اذیت نشوند.

استاندار ایلام همچنین با بیان این که می‌توان با استفاده از توان خود مردم و جلب مشارکت مردمی روند بازسازی را تسریع بخشیدخاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این زلزله هیچ گونه تلفات جانی نداشته است، مردم می‌توانند خود در میدان کار حضور پیدا کنند و لازم است که از ظرفیت شوراها و دهیاری‌ها نیز استفاده شود.

مروارید در پایان گفت: سعی می‌کنیم تا قبل از پایان سال 93 تمامی واحدهای آسیب دیده بازسازی شوند و لزومی به اسکان اضطراری نیز نیست، چرا که این کار روند بازسازی واحدها را کند می‌کند.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا