گوناگون

بایدها و نبایدهای آبیاری تحت‌فشار

یک کارشناس کشاورزی درباره استفاده از سیستم آبیاری تحت‌فشار در مزارع کشاورزی، گفت: اجرای این طرح ابتدا نیازمند فرهنگ‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم است.

محمدجواد بهتاش در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه‌خوزستان، عنوان‌کرد: ‌هر تکنولوژی نوین نیاز به فرهنگ مناسب دارد که به تخصص و مدرک تحصیلی ارتباطی ندارد، بلکه فرهنگ‌سازی به تمام زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و سخت‌افزاری مربوط می‌شود.

وی افزود: تکنولوژی آبیاری نوین یک روش پیشرفته است که پیش از اجرای آن باید تمام زمینه‌های لازم، زیرساخت‌ها و امکانات آن فراهم شود.

این کارشناس اظهارکرد: ‌اینکه تا چه حد زمینه‌های فرهنگ اجرای این سیستم در خوزستان فراهم شده مهم است، یعنی ابتدا باید به این سوال پاسخ داده شود که آیا سیستم انرژی، تعمیر و خدمات پس از فروش ما می‌تواند شرایطی را برای سیستم آبیاری تحت‌فشار ایجاد کند که همه کشاورزان از آن استفاده کنند؟ و پس از آن به فکری اجرای سیستم باشیم.

بهتاش اظهارکرد:‌ سیستم آبیاری تحت‌فشار برای همه نقاط جغرافیایی کاربرد ندارد. به طور مثال در نقاطی که وزش باد‌های شدید و موسمی وجود دارد، این نوع آبیاری مناسب نیست.

وی تصریح‌کرد: اگر امکانات و زمینه‌های لازم آبیاری تحت‌فشار فراهم شود، می‌توان انتظار داشت که این نوع ‌آبیاری در کشاورزی همه‌گیر شود. همچنین موجب افزایش میزان تولیدات کشاورزی و افزایش راندمان آب خواهد شد.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی خاطرنشان‌کرد: ‌اگر قرار باشد امکانات لازم برای ایجاد سیستم آبیاری تحت‌فشار فراهم نشود و انرژی لازم مانند برق برای راه‌اندازی آن قطع شود، قطعا نه‌تنها افزایش تولیدی نخواهیم داشت، بلکه هزینه‌های گزافی بر کشاورزان تحمیل می‌شود.

بهتاش بیان‌کرد: روش آبیاری تحت‌فشار هم‌اکنون در نقاط مختلفی کشور از جمله آذربایجان، کرمانشاه، کردستان و فارس استفاده شده است. این نوع آبیاری در مناطقی که از آب و هوای مناسبی برخوردارند، بهتر جواب می‌دهد.

وی اظهارکرد:‌ در مناطقی که دمای هوا بیش از 50 درجه است و تبخیر و تعریق زیادی وجود دارد، کاربرد ندارد. در مناطق شمالی خوزستان به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد این روش آبیاری موفقیت‌آمیز بوده است.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی با اشاره به استفاده از سیستم آبیاری تحت‌فشار در کشورهای دیگر، خاطرنشان‌کرد: کشورهای پیشرفته ابتدا فرهنگ اجرای این نوع آبیاری را با ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات لازم فراهم کردند و پس از آن دست به اجرا زدند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا