Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

استیون هاوکینگ درگذشت فیزیکدان و کیهان‌ شناس معروف انگلیسی از دنیای مادی رفت

استیون هاوکینگ درگذشت . فیزیکدان، نظریه‌پرداز و کیهان‌شناس معروف انگلیسی پس از 40 سال فعالیت علمی و تحقیقاتی در سن ۷۶ سالگی از دنیای مادی رفت . این خبر ساعاتی پیش توسط خانواده وی تائید شد.

خانواده استیون هاوکینگ اعلام کرده‌اند که وی در خانه‌اش در نزدیکی دانشگاه کمبریج مرگ آرامی داشته است. کمبریج جایی است که هاوکینگ اکثر کارهای تحقیقاتی خود روی پروژه‌های ساختارشکنانه‌ای همچون سیاه‌چاله‌ها را در آنجا انجام داده است.

فرزندان استیون هاوکینگ در بیانیه‌ای گفتند:

پدر دوست داشتنی ما امروز درگذشت. ما او را برای همیشه از دست دادیم.

هاوکینگ در سال 1942 در انگلیس به دنیا آمد. وی فیزیکدان نظری، کیهان‌شناس، نویسنده و مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری در دانشگاه کمبریج بود. این فیزیکدان و کیهان‌شناس مشهور جهان در سال 1963 به بیماری «اسکلروز جانبی آمیوتروفیک» یا خواب اندام مبتلا شد و توانایی حرکت دادن اندام‌های خود و حتی سخن گفتن را از دست داد.

استیون هاوکینگ درگذشت

ادامه زندگی وی از دیدگاه پزشکان یک شگفتی به حساب می‌آمد زیرا افراد مبتلا به این بیماری خاص معمولا پس از مدت کوتاهی فوت می‌کنند. این بیماری رفته رفته تمام بدن او را در بر گرفت. با این حال معلولیت شدید وی مانعی برای تلاش و کوشش در راستای فراگیری و پیشبرد علم نبود. علیرغم معلولیت شدید، وی موفق به کسب جوایز علمی مختلفی شد.

او به خاطر دستاوردهای علمی بزرگی در زمینه سیاهچاله ها و نسبیت عام مشهور بود و چند کتاب علمی به زبان مفهوم و ساده نوشته بود که مشهورترین آنها “تاریخچه مختصر زمان” بود.

“او یک دانشمند بزرگ و یک مرد فوق العاده بود که آثار و میراثش برای سال های طولانی زنده خواهد بود.

آنها “شهامت و پشتکار” پدرشان را ستودند و نوشتند که “نبوغ و شوخ طبعی اش” الهام بخش بسیاری در سراسر جهان بود.

“او یک بار گفته بود: کیهان ارزش زیادی نخواهد داشت مگر آنکه خانه کسانی باشد که دوستشان داری. جای او برای همیشه خالی خواهد بود.”

ابتلای او به یک نوع نادر از بیماری نورون حرکتی در سن ۲۲ سالگی تشخیص داده شد و پزشکان تصور می کردند این بیماری به سرعت باعث مرگ او خواهد شد.

او فلج شد و عمدتا توانایی تکلم را از دست داد با این حال سال ها بعد با کمک دستگاه صوت ساز دوباره موفق به سخن گفتن شد.

خانواده اش گفت که او در آرامش در خانه اش در نزدیکی کمبریج درگذشت، جایی که بیشتر تحقیقات تراز اولش درباره سیاهچاله ها را انجام داده بود.

او اولین کسی بود که شروع به تدوین یک نظریه کیهانی شناختی با ترکیب فیزیک کوانتوم و نسبیت کرد.

او یک بار گفته بود: “هدف من ساده است. درک کامل کیهان، چرا به این شکل است که هست و اصلا چرا وجود دارد.”

 

منبع   BBC

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا