Mihanpostاقتصادیپیشنهاد سردبیرمحيط زيست

کشورهای برتر تولیدکننده پنبه جهان در سال 2017 را بشناسید ؟

کشورهای برتر تولیدکننده پنبه جهان کم نیستند اما تعداد انگشت شماری از کشورهای تولیدکننده پنبه هستند که سالانه میزان قابل توجهی از زمین های کشاورزی را به کشت این محصول صنعتی اختصاص داده و در مقابل نیز میزان قابل توجهی از پنبه ی با کیفیت را برداشت خواهند کرد. بنابراین پنبه به عنوان محصولی استراتژیک همواره در اقتصاد کشورهای برتر تولیدکننده پنبه نقشی مهم و حیاتی ایفا کرده است.

قبل از معرفی کشورهای برتر تولیدکننده پنبه جهان در سال 2017 بد نیست بدانید که پنبه، یکی از محصولات کشاورزی مهم است که به شکل‌ های مختلفی استفاده می‌شود. پنبه را یا به شکل نخ درمی‌آورند یا با آن انواع پارچه بافته می‌شود که برای تولید محصولات مختلف از جمله انواع لباس‌ها، استفاده می‌شوند. همچنین برای تهیه‌ی تور ماهی‌ گیری، فیلتر چای و قهوه، صحافی کتاب و محصولات این چنینی از پنبه استفاده می‌شود. پنبه یک ماده‌ی غذایی نیز به حساب می‌آید.

در مقابل نیز دانه‌ ی پنبه به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود. همچنین از آن روغن گرفته می‌شود. روغن پنبه دانه برای پخت و پز و تهیه‌ی محصولاتی مانند صابون، مارگارین، امولسیفایرها، لوازم آرایشی و دارویی، لاستیک‌ها و پلاستیک‌ها استفاده می‌شود.

البته ناگفته نماند که پنبه با کاربردهای وسیع در صنعت، یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی در جهان است. صادرات این محصول، سودآوری بالایی دارد و برخی از کشورها به این محصول لقب «طلای سفید» را داده‌اند.

کشورهای برتر تولیدکننده پنبه جهان

و حالا در ادامه کشورهای برتر تولیدکننده پنبه جهان در سال 2017 را به شما معرفی خواهیم کرد

هند : این کشور با تولید سالیانه 8 هزارو 879 تن پنبه در راس هرم کشورهای برتر تولیدکننده پنبه جهان در سال 2017 قرار دارد. کشور هند 26 درصد از کل پنبه‌ی جهان را تولید می‌کند. با وجود تولید بالای پنبه در این کشور، بازدهی تولید به ازای واحد سطح زمین زراعی، بسیار پایین است. ایالت گُجَرات که بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی پنبه در هند است، اخیرا سیل‌های زیان‌باری دیده است که درصد بالایی از محصولات را نابود کرده است. اما ایالت‌هایی مانند مهاراشترا، آندرا پرادش، و قسمت‌های شمالی هند این خسارت را جبران کردند و باعث رشد 10 تا 15 درصدی تولید پنبه در این کشور شدند.

چین : این کشور با تولید سالیانه 4 هزارو 953 تن پنبه در ردیف دوم کشورهای برتر تولیدکننده پنبه جهان در سال 2017 قرار گرفته است. این کشور هم یکی از بزرگ‌ ترین تولیدکنندگان و یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگا پنبه در جهان است. با وجود اینکه این کشور بیشترین تولید پنبه را دارد، جزو بزرگ‌ترین واردکنندگان پنبه نیز است. در 24 استان از کشور چین پنبه تولید می‌شود. پنبه در این کشور پول‌سازترین محصول کشاورزی است. علت تولید بالای این محصول، استفاده از بذر پنبه‌‌ی دست‌کاری شده‌ی ژنتیکی است.

کشورهای برتر تولیدکننده پنبه جهان

آمریکا : آمریکا هم با تولید سالیانه 3 هزارو 738 تن پنبه در ردیف سو کشورهای برتر تولیدکننده پنبه جهان در سال 2017 قرار گرفته است. وقتی صحبت از تولید پنبه در آمریکا باشد، این کشور تاریخچه‌ی سیاهی دارد. در سال‌های اولیه‌ی به بردگی گرفتن آفریقایی‌ها، صاحبان مزارع نیاز به کارگرانی داشتند که پنبه‌ها را بچینند. بنابراین، پنبه همیشه مترادف است با تاریخ بردگی در آمریکا. آمریکا یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان پنبه در جهان است. کشت پنبه بیش‌تر در ایالت‌های جنوبی مانند می‌سی‌سی‌پی، آرکانزاس، لوئیزیانا، تگزاس، کالیفرنیا و آریزونا انجام می‌شود. پنبه‌ی تگزاس در ژاپن تقاضای بالایی دارد و تا به امروز بزرگ‌ترین محصول پول‌ساز برای آمریکا بوده است.

پاکستان : این کشور هم که در حوزه کشاورزی رونق خاصی دارد سالیانه با تولید هزارو 676 تن پنبه در ردیف چهارم کشورهای برتر تولیدکننده پنبه جهان در سال 2017 قرار داد .همه چیز از کشور پاکستان شروع شد. قدیمی‌ترین کاشت پنبه در آسیا می‌تواند به این ناحیه نسبت داده شود، جایی که «تمدن دره‌ی سِند» (Indus Valley Civilisation) از آنجا برخاسته است. ۱۵ درصد از زمین‌های زراعی این کشور به کشت پنبه اختصاص داده شده است. رشد پنبه از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۱ رشد چشمگیری داشته، که تأثیر زیادی بر اقتصاد این کشور داشته است. این افزایش در تولید پنبه، به دلیل استفاده از بذر اصلاح شده، کنترل آفات و استفاده‌ی بیش‌تر از کود بوده است.

کشورهای برتر تولیدکننده پنبه جهان

برزیل : کشور برزیل هم از جمله کشورهای تولید کننده پنبه و در ردیف پنجم کشورهای برتر تولیدکننده پنبه جهان در سال 2017 قرار گرفته است. این کشور با سالیانه هزارو 524 تن پنبه در این ردیف قرار گرفته و علاوه بر اینکه در تولید نی‌ شکر شهرت دارد، در صنعت پنبه نیز نقش مهمی دارد. زیرا کشاورزان در برزیل از روش‌ خاصی برای پرورش پنبه استفاده می‌کند. آن‌ها محصولاتی مانند غلات یا علوفه را پرورش می‌دهند و چند هفته قبل از فصل کاشت، آن‌ها را قطع می‌کنند. محصولاتی که روی زمین می‌ریزند، مانند یک لحاف روی زمین را می‌پوشانند و از فرسودگی خاک جلوگیری می‌کنند، و روی زمین سایه می‌اندازند و خاک را خنک می‌کنند. سپس با استفاده از دستگاه‌هایی با طراحی خاص، دانه‌های پنبه زیر خاک کاشته می‌شوند، بدون اینکه محصولات روی زمین ایجاد مزاحمت کنند، چراکه آن‌ها مانند یک کود طبیعی عمل می‌کنند.

استرالیا (۹۱۴ هزار تن) : استرالیا هم به دلیل داشتم زمین های حاصلخیز به عنوان فعال در حوزه کشاورزی با سالیانه 914 هزار تم پنبه در ردیف ششم کشورهای برتر تولیدکننده پنبه جهان در سال 2017 قرار گرفته است. بیش ‎ترین تولید پنبه‌ ی استرالیا در نیو ساوت ولز با اختصاص ۳۰۰ هزار هکتار زمین زراعی است. استرالیا یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان پنبه در جهان است و ۳ درصد از پنبه‌ی جهان را تولید می‌کند. صادرات پنبه‌‌ی استرالیا بیش‌تر به کشورهای چین، اندونزی، تایلند، کره‌ی جنوبی، بنگلادش و ژاپن است.

کشورهای برتر تولیدکننده پنبه جهان

ازبکستان : کشور ازبکستان ۱۷ درصد از پنبه‌ ی تولیدی خود را صادر می‌کند و با تولید سالیانه 811 تن به عنوان هفتمین کشورهای برتر تولیدکننده پنبه جهان در سال 2017 معرفی شده ، و بنابراین کمک شایانی به اقتصاد این کشور می‌کند. ازبکستان به کشورهای چین، بنگلادش و روسیه پنبه صادر می‌کند.

ترکیه : کشور ترکیه هم در ردیف هشتم کشورهای برتر تولیدکننده پنبه جهان در سال 2017 با تولید سالیانه 697 هزار تن قرار گرفته است.، باکیفیت‌ترین پنبه‌ی جهان را تولید می‌کند. این کشور، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی پنبه در اروپا است. به دلیل برخی از مسائل سیاسی، صادرات پنبه‌ی ترکیه به کشورهای همسایه کاهش یافته است، و میزان تولید پنبه از سال ۲۰۰۲ کاهشی پی در پی داشته است. اما این کشور توانسته است با استفاده از تکنولوژی مدرن در کشاورزی، بازدهی تولید خود را تا ۲۱ درصد افزایش دهد.

ترکمنستان : کشور ترکمنستان هم در ردیف نهم کشورهای برتر تولیدکننده پنبه جهان در سال 2017 با تولید سالیانه 288 هزار تن پنبه قرار گرفته که این کشور که در قسمت مرکزی آسیا واقع شده ، در زمانی، توقفگاه مهمی در جاده‌ی ابریشم بوده است. این کشور مسئولیت صادرات پنبه به کشورهای روسیه، بریتانیا، ترکیه، ایران، چین، سنگاپور، اوکراین و کره‌ی جنوبی را دارد. همانطور که واضح است، هدف از تولید پنبه در این کشور، عمدتا صادر کردن آن است. بخش اعظم زمین این کشور، کویر با شن سیاه است و حداقل میزان بارندگی را دارد. برای آبیاری گیاه پنبه، آب از مسیری طولانی از رود آمو (یا جیحون) هدایت می‌شود، که این، عامل اصلی خشک شدن دریاچه‌ی آرال است. این شرایط باعث شده است که تولید پنبه‌ی ترکمنستان تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

کشورهای برتر تولیدکننده پنبه جهان

بورکینا فاسو : بورکینا فاسو بزرگ‌ ترین تولیدکننده‌ ی پنبه در آفریقا و با تولید 283 هزار تن پنبه دهمین کشورهای برتر تولیدکننده پنبه جهان در سال 2017 است. درصد بالایی از مردم بورکینافاسو به کشاورزی مشغول هستند و کشاورزی ۳۲ درصد از تولید ناخالص داخلی آن‌ها را تشکیل می‌دهد. بیش‌ترین صادرات این کشور، طلا و پنبه است. این کشور، در سال ۱۹۹۰ به دلیل آلودگی به آفات، مقدار زیادی از محصول پنبه‌ی خود را از دست داد. یک شرکت آمریکایی نوعی بذر پنبه با دست‌کاری ژنتیکی برای آن‌ها فراهم کرد که در احیای صنعت پنبه به آن‌ها کمک کرد. اما در سال‌ها اخیر کشاورزان این کشور، از بذرهای دست‌کاری شده اجتناب می‌کنند. چون اعتقاد دارند که الیاف تولید شده از بذرهای دست‌کاری شده، کیفیت نوع ارگانیک آن‌ها را ندارند.

منبع   The Daily Records

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا