گوناگون

اعتراض سوریه به بیانیه سازمان ملل

 نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تاکید کرد که معاون بان کی مون در امور انساندوستانه در بیانیه خود تصویر کاملی از اوضاع انسانی سوریه ارائه نداد.

به گزارش العالم، بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل، بیانیه “والیری آموس” معاون دبیر کل سازمان ملل در امور انسان دوستانه در خصوص اوضاع انسانی سوریه را ناقص و مختصر دانست و افزود: مایه رسوایی است که تشکل هایی که پیشتر توسط شورای امنیت به عنوان گروههای تروریستی مرتبط با القاعده رده بندی شده بودند، اینک به عنوان گروههای مخالف مسلح مطرح شوند.

وی در سخنرانی خود در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه 2139 درخصوص ارسال کمک های انسان دوستانه به سوریه، گفت: ما این جلسه را فرصتی مناسب یافتیم تا اعضای شورای امنیت و دیگر اعضای سازمان ملل را از واقعیت اوضاع انسانی در سوریه با ابعاد مختلف آن مطلع کنیم، همچنین این جلسه فرصتی برای نشان دادن اشکالات بسیار خطرناکی است که در گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه 2139 وارد شده که برخی اوقات این اشکالات در حد یک رسوایی است.

جعفری اظهار داشت: از اینکه سخن من از وجود رسوایی هایی در گزارش سازمان ملل، خشم برخی را تحریک نکند، باید در این خصوص توضیحاتی  بدهم؛ این گزارش در بند سه به تداوم درگیری میان آنچه که گروههای مخالف مسلح و نیروهای تندرو نامید، اشاره می کند. در حالی که همین گزارش در بند 7 تاکید می کند که درگیری میان گروههای مخالف شدت گرفته به گونه ای که گروه موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) مناطق بیشتری در شرق سوریه را اشغال کرده است.

سپس گزارش مزبور در بند 12 برخی گروهها مانند گروه احرار الشام و جبهه النصره را گروههای مسلح مخالف می نامد. در واقع این امر واقعا یک رسوایی است؛ زیرا یک گزارش رسمی صادر از دبیر کل سازمان ملل، تشکلهایی را که توسط شورای امنیت به عنوان گروههای تروریستی مرتبط با القاعده رده بندی شده اند، “گروههای مخالف مسلح” در سوریه می نامد.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تاکید کرد که این امر مسلما یک اشتباه غیرعمد نیست؛ زیرا به رغم آنکه چندین پیام رسمی مبنی بر عدم جواز استفاده از این عبارتها به دبیرخانه ارسال کردیم، سخنگوی رسمی دبیر کل همین عبارتها را بکار برد.

جعفری این سوال را مطرح کرد که چرا گزارش آموس از ذکر نامهای واقعی این تشکلها که تشکل هایی تروریستی مرتبط با القاعده هستند، خودداری می کند و بر اساس چه معیارهایی این تشکلها را گروههای مخالف مسلح و برخی دیگر را گروههای تندرو می نامد. به عنوان نمونه این گزارش، گروهک تروریستی النصره  را از مخالفان مسلح در سوریه می داند نه از گروههای تندرو، پس بنا به نظر آموس، گروههای تندرو کدام هستند؟

وی می افزاید: گزارش مزبور همچنین آمار و ارقام جدیدی درباره تعداد نیازمندان سوریه در مقایسه با ارقام سابق ارائه می دهد که در آنها اغراق شده است. بر طبق این گزارش، تعداد نیازمندان به طور ناگهانی به 10.8 میلیون سوری رسید بدین معنا که یک و نیم میلیون نفر افزایش پیدا کرد. همچنین تعداد افراد محتاج در اماکن صعب الوصول نیز بر طبق این گزارش 4.7 میلیون سوری است که نشان می دهد 1.2 میلیون شهروند افزایش یافته است؛ نکته آخر این که گزارش مزبور به چگونگی دستیابی به این آمار و ارقام و منابع خود اشاره ای نمی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا