گوناگون

اعضاي جديد شوراي استاني دعبل در خراسان شمالي انتخاب شدند

به گزارش خبرنگار مهر، انتخابات شوراي استاني بنياد علمي، فرهنگي و آموزشي دعبل خزاعي كه وظيفه همراهي و حمايت مادي و معنوي از جامعه ستايشگران اهل بيت(ع) را بر عهده دارد؛ عصر شنبه در محل اداره كل تبليغات اسلامي خراسان شمالي برگزار شد.

در اين مراسم كه با حضور شماري از مداحان و ستايشگران ائمه معصومين(ع) برگزار شد؛ انتخابات اعضاي جديد شوراي استاني اين بنياد برگزار و در پايان علي اصغر قلعه نويي به عنوان رييس شورا و مصطفي محمدنيا به عنوان نماينده استاني بنياد دعبل در خراسان شمالي انتخاب شدند.

همچنين در اين انتخابات رجب قدوسي، سيدميرزا شريعت دوست و قاسم مهرنيا به عنوان اعضاي شوراي استاني بنياد دعبل خزاعي در استان خراسان شمالي انتخاب شدند.

در خراسان شمالی 800 مداح اهل بیت(ع) وجود دارد که ازاین تعداد 420 مداح به عنوان مداح نمونه شهرستانی، استانی و کشوری مطرح هستند.

گفتني است؛ بنياد بنیاد علمی، فرهنگی و آموزشی  دعبل خزاعی، نهادی حمایتی، خدماتی و غیر انتفاعی است که در سال 1384 به دستور مقام معظم رهبری تأسیس شده و وظيفه آن حمايت و همراهي مادي و معنوي جامعه ستايشگران اهل بيت(ع) شامل ذاکران، شاعران و نویسندگان فعال در اين حوزه است.

اين بنیاد كه در قالب مؤسسه فرهنگی و هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده و علاوه بر دفتر مركزي تهران؛ در 31 استان كشور نيز نمايندگي دارد؛ بر مبناي اساس نامه خود فعاليت هايي نظير شناسایی ستایشگران، شعرا و ذاكران اهل‌بیت(ع)، انجام خدمات تأمین اجتماعی از قبیل بیمه درمانی، عمر و پس‌انداز، تكمیلی و پزشكی و بازنشستگی و ارائه تسهیلات ضروری به آنها و افراد تحت تكفل و نيز پشتیبانی علمی و معنوی از ستایشگران، شعرا و ذاكران اهل‌بیت(ع) برای اعتلا و تعمیق فرهنگ مكتب عصمت و طهارت را انجام مي دهد.

همچنين سامان‌دهی و تقویت محافل اثر‌گذار فرهنگی برای ارتقاء بنیه فرهنگی ستایشگران، ذاكران و شاعران اهل‌بیت(ع)، انجام پژوهش‌های بنیادین و ویژه برای تهیه متون فاخر ادبی برای استفاده ستایشگران و ذاكران و استفاده بهینه از ظرفیت‌های ‌ارزشمند حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و نيز سامان‌دهی و انتشار مكتوب و چندرسانه‌ای در حوزه اهداف عالی بنیاد از ديگر وظايف اين مؤسسه غیرانتفاعی و عام المنفعه محسوب مي شوند.

لازم به ذكر است تاكنون حدود 12 هزار نفر از ستايشگران خاندان عصمت و طهارت(ع) در سراسر كشور به عضويت بنياد دعبل خزاعي درآمده اند.

دعبل خزاعي شاعر مشهور شیعه و در رده اول شاعران عرب بود که در سال ۱۴۸ هجری قمری در زمان امام جعفر صادق(ع) در کوفه بدنیا آمد.

اين عالم شيعي شاعر، ادیب، مدیحه‌سرا و ذاکر فضایل اهل بیت(ع) بود، مرقد این شاعر در شهر شوش دانیال از توابع استان خوزستان واقع شده و همه ساله نيز در این شهر کنگره بین المللی شعر دعبل خراعی برگزار می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا