گوناگون

اعمال منجر به آلودگی هوا ممنوع است

مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: آتش زدن کاه و کلش مزارع باعث افت محصول می‎شود.

علی سالاروند در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه لرستان، بیان‌کرد: هر ساله کشاورزان بعد از هر دوره کشت اقدام به آتش‌زدن کاه و کلش مزارع با توجیه کنترل آفات و علف‎های هرز، پاک‌شدن سریع زمین از بقایای گیاه قبلی و آسان شدن عملیات شخم برای محصول بعدی می‎کنند.

وی اضافه‌کرد: اما غافل از اینکه این عمل دارای معایبی از جمله آلودگی هوا بواسطه انتشار گاز دی‌کسیدکربن و ذرات معلق، تشدید پدیده ریزگردها در استان، تشدید انتشار گازهای گلخانه‌ای، از بین رفتن بافت خاک و فقیر شدن خاک بواسطه خارج شدن عناصر غذایی موجود در خاک به اشکال گازی از قبیل گوگرد و ازت، کربن و کاهش رطوبت خاک و در نتیجه افت محصول می‎شود.

سالاروند ادامه‌داد: همچنین باعث از بین رفتن باکتری‎ها و میکرو ارگانیسم‎های فید خاک، از بین رفتن موجودات زنده مفید به ویژه کرم خاکی، فرسایش شدید خاک، کاهش حاصل‌خیزی زمین، کاهش تحمل گیاهان زراعی در برابر آفات، بیماری‌ها و خشکی، سخت‌تر شدن خاک در اثر گرما و ایجاد سله می‎کند که مانع از جوانه‌زدن بذرها و در نتیجه از بین رفتن زیستگاه‌های پرندگان می‎شود.

مسئول پایش اداره کل خفاظت محیط زیست لرستان افزود: بعلت اینکه این امر عمومی با شکایت از طرف همسایه‎های مزارع و افراد تحت تأثیر آن مواجه می‎شوند این اداره کل طبق ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست اقدام به هر عملی که موجبات آلودگی محیط زیست را فراهم می‎کند را ممنوع اعلام کرده است.

سالاروند تصریح کرد: براساس این قانون منظور از آلوده ساختن محیط زیست عبارت است از پخش یا آمیختن مواد خارجی به آب، هوا، خاک یا زمین به میزانی که کیفیت فیزیکی- شیمیایی یا بیولوژیک آن به طور زیان‌آوری که برای انسان یا سایر موجودات زنده، گیاهان و آثار و ابنیه باشد، تغییر دهد.

وی خاطرنشان کرد: ماده 2 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا نیز می‌گوید اقدام به هر عملی که موجبات آلودگی هوا را فراهم کند ممنوع است، منظور از آلودگی هوا عبارتست از وجود و پخش یک یا چند‌ آلوده‌کننده اعم از جامد، مایع، گاز، تشعشع پرتوزا و غیرپرتوزا در هوای آزاد به مقدار و مدتی که کیفیت آن را به طوری که زیان‌آور برای انسان و سایر‌ موجودات زنده و گیاهان و آثار و ابنیه باشد تغییر دهد. افراد خاطی به مراجع قضایی معرفی می‎شوند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا