گوناگون

برندسازی در صنایع دستی ضروری است

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: استان کردستان در زمینه آثار تاریخی و میراث فرهنگی جزو استان‌های برتر ایران است که این مهم نشان از شکل گرفتن تمدن کهن بشری در این دیار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کردستان، سمیع الله حسینی مکارم در مراسم تجلیل و اعطای نشان ملی مرغوبیت کالا به صنعتگران حوزه صنایع دستی استان کردستان که در خانه کرد سنندج برگزار شد، با اشاره به این‌که میراث فرهنگی و تاریخی کردستان جایگاه رفیعی در کشور دارد، اظهار کرد: بناهای تاریخی به جای مانده در کردستان حاکی از این است که این استان تمدن و فرهنگی غنی و دیرینه‌ای دارد.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی کردستان و هم‌چنین هنرمندان صنایع دستی استان باید با برنامه‌ریزی مناسب آثار و بناهای تاریخی و صنایع دستی استان را به مردم داخل و خارج از کشور به خوبی معرفی کنند.

وی با بیان این‌که کردستان در هرسه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کشور جایگاه رفیعی دارد، گفت: در میان استان‌های کشور فارس، خوزستان، کرمانشاه و کردستان از جمله استان‌هایی هستند که در هرسه بخش موقعیت و توانمندی‌های بالایی دارند.

وی بیان کرد: کردستان به دلیل داشتن طبیعت بکر و بسیار زیبا در زمینه گردشگری طبیعت جزو استان‌های برتر است، لذا باید در این راستا نیز برنامه‌ریزی مناسبی از سوی میراث کردستان صورت بگیرد.

وی اظهار امیدواری کرد؛ که در زمینه بهبود و ارتقای گردشگری سلامت در کردستان هم تلاش‌های بیشتری صورت گیرد چرا که این استان ظرفیت ایجاد این نوع گردشگری را نیز دارد.

مکارم در ادامه با بیان این‌که صنایع دستی در کشور به عنوان یک صنعت به شمار می‌آید، گفت: متاسفانه ما تاکنون در زمینه آموزش، بازار و اقتصادی کردن صنایع دستی توفیقی بدست نیاورده‌ایم و این درحالیست که جزو سه کشور برتر جهان در زمینه وجود و تنوع صنایع دستی هستیم.

وی یکی از برنامه‌های کوتاه‌مدت دولت را اقدامات جدی برای جلوگیری از تعطیلی صنایع دستی و تلاش برای حفظ و تثبیت وضعیت موجود ذکر و تصریح کرد: در زمینه بازرگانی و صدور صنایع دستی موفقیت‌های قابل‌توجهی کسب نکرده‌ایم و این به عدم مرغوبیت و اصالت تولیدات صنایع دستی برمی‌گردد.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: در صورتی که در تولیدات صنایع دستی از مواد اولیه مرغوب و از طرح‌های اصیل و بومی ایران استفاده شود، قطعا به جایگاه خود در بخش صنایع دستی در جهان دست خواهیم یافت.

وی تاکید کرد: صنایع دستی باید استاندارد و عنوان تجاری کسب کنند و برندسازی شوند که این سیاست گذاری باید توسط سازمان انجام شود.

عدم موفقیت در زمینه اقتصادی کردن صنایع دستی باید آسیب شناسی شود

وی در ادامه سخنان خود به ضرورت بررسی و آسیب شناسی عوامل عدم موفقیت صنایع دستی ایران در زمینه اقتصادی و بازرگانی اشاره و تاکید کرد: اقتصاد و فرهنگ ویژگی اساسی و ارزشمند صنایع دستی کشور است و باید آن را به جایگاه مطلوب و واقعی خود در جهان برسانیم که تحقق این مهم نیازمند آسیب شناسی موانع به صورت کارشناسانه است.

وی ادامه داد: کسب نشان مرغوبیت و اصالت صنایع دستی از جمله مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند منجر به رونق بازار اقتصادی صنایع دستی ما در جهان شود.

حسینی مکارم افزود: در صورتی که از مواد اولیه با کیفیت و نقوش و طرح‌های بومی برای تولید صنایع دستی استفاده شود بدون شک جایگاه مطلوبی در سطح بین‌المللی کسب خواهیم کرد.

وی عدم خلاقیت و نوآوری را از دیگر مشکلات صنایع دستی در ایران دانست و گفت: از دیگر مشکلات موجود در حوزه صنایع دستی این است که هنرمندان این عرصه تنها به منظور نیاز فرهنگی و علاقه شخصی اقدام به ساخت صنایع دستی می‌کنند و به فکر تولید انبوه نیستند.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به عدم شناسایی سلایق مردم و نیاز بازار در صنایع دستی به عنوان یک مشکل اشاره و بیان کرد: نیاز بازار و سلیقه مردم در رابطه با صنایع دستی در کشور ما هنوز شناسایی نشده است، لذا می‌طلبد که هنرمندان این عرصه با شناسایی نیاز بازار و سلایق مختلف به خلاقیت و نوآوری بپردازند و صنایع دستی را به داخل خانه‌ها ببرند.

حسینی مکارم اظهارداشت: سازمان میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور باید برنامه‌ای بلندمدت برای شناسایی بازار و سلایق مردم در دستور کار قرار دهد تا هنرمندان نیز در این راستا حرکت کنند.

وی بر کسب استاندارد و عنوان تجاری و برندسازی در صنایع دستی تاکید و تصریح کرد: این سیاست گذاری باید توسط سازمان میراث فرهگی انجام شود.

حسینی مکاری با اشاره به تعطیلی تعدادی از واحدهای تولیدی صنایع دستی در کشور خاطرنشان کرد: به دلیل عدم انتقال تجربیات پیشکسوتان صنایع دستی به نسل جوان، شاهد منسوخ شدن و تعطیلی تعدادی از واحدهای صنایع دستی در کشور هستیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا