گوناگون

افزایش بی‌سابقه آتش سوزی در رشت

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت از افزایش بی‌سابقه وقوع آتش‌سوزی از ابتدای سال تاکنون در این شهر خبر داد.

«علی مقصودی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی گیلان، اظهار کرد: پارسال، آتش‌نشانی رشت 1612 فقره حریق را اطفا کرد و این درحالی است که از ابتدای سال تاکنون شمار آتش‌سوزی‌ها در رشت به 1325 فقره و با افزایش ۴۱.۵ درصدی روند روبه رشد داشته است طوری‌که در این میان بیشترین تعداد آتش‌سوزی‌ها را آتش‌سوزی علفزار و ضایعات با ۹۸۶ مورد بوده است.

وی، این گونه رشد آتش‌سوزی در رشت را طی سال‌های اخیر بی‌سابقه دانست و افزود: بیشتر این آتش‌سوزی‌ها مربوط به علفزارها و ضایعات حاشیه‌ی شهر رشت است که با آمار ۹۸۶ موردی از ابتدای سال تاکنون، آن هم در شهر رشت، ما را برای مقابله با این آتش‌سوز‌ی‌ها با نیروی انسانی اندک و کمبود امکانات با چالش جدی مواجه کرده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت، طوریکه در برخی ساعت‌های شبانه‌روز بخش اعظم ناوگان امدادی ما در حال اطفای آتش‌سوزی مزارع، مراتع، شالیزارها و علفزارهای حاشیه‌ی جاده‌ها و مدخل‌های ورودی و خروجی شهر رشت هستند که اگر در این ساعت‌ها در هسته‌ی مرکزی شهر که بافت فرسوده را نیز شامل می‌شود آتش‌سوزی رخ دهد برای امدادرسانی با مشکل روبرو می‌شویم.

مقصودی افزود: با توجه به گرمای شدید هوا و کاهش رطوبت سطح زمین و به‌دنبال آن کاهش رطوبت علفزارها و زیر اشکوبه‌های قابل اشتعال سطح زمین، سرعت گسترش حریق بسیار قابل ملاحظه است و هر لحظه احتمال سرایت حریق به منازل مسکونی، انبارها و مغازه‌ها وجود دارد به نحوی که ده‌ها مورد سرایت به اماکن به وقوع پیوسته است که نمونه‌ی بارز آن آتش‌سوزی دو شب پیش در جاده‌ی «جیرده» بود.

وی خاطرنشان کرد: از همه‌ی شهروندان و روستائیان می‌خواهیم از شعله‌ور کردن هرگونه ضایعات و علفزار خودداری کنند و در صورت مشاهده‌ی هرگونه آتش‌سوزی ابتدا مراتب را به سامانه‌ی ۱۲۵ این سازمان اعلام کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا