گوناگون

امام جمعه شیراز:در عزاداری اباعبدالله(ع) سنت‌ها حفظ و محتوا را بازبینی کنیم

امام جمعه شیراز تصریح کرد: باید در عزاداری سنت‌ها را حفظ اما محتوا را بازبینی کنیم، باید ببینیم در این اجتماع عظیم که تمام مردان و زنان به صحنه می‌آیند، شعرای ما، سخنرانان ما به مردم چه می‌دهند و محتوای عزارداری ما چگونه تنظیم می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی در خطبه‌های نمازجمعه 25 مهرماه با اشاره به قرار گرفتن در آستانه ماه محرم و عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) گفت: حادثه کربلا عظیم‌ترین حادثه در تاریخ اسلام و تاریخ زندگی بشر و عزاداری اباعبدالله(ع) عامل پایداری ارزش‌های دینی و اسلامی بوده و هست و بصیرت و بیداری شیعیان به برکت عزاداری بر اباعبدالله الحسین (ع) بوده است.

وی با تاکید براین‌که هیأت‌ها و صاحبان مجالس عزاداری باید توجه داشته باشند، لزوم دقت در موضوع خرافات و مسائل غیر شرعی وارد شده در عزاداری امام حسین(ع) را یادآور و متذکر شد: متأسفانه بعضی افراد به نام روحانیت، به نام هیأت‌های مذهبی، به نام دفاع از شیعه و ولایت یک سری کارها را در عزاداری حسین(ع) سفارش می‌کنند که قطعاً اگر صاحب شریعت به ظاهر در میان مردم حاضر شود، از آن کارها جلوگیری می‌کند.

ایمانی هم‌چنین با اشاره به سرمایه‌گذاری انگلیس برای اجاره دادن شبکه‌های ماهواره‌های و سرمایه‌گذاری در این موضوع، گفت: آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند که عده‌ای سنی افراطی و عده‌ای که واقعاً سنی نیستند، فحش و ناسزا به شیعه بگویند و عده‌ای به نام دفاع از شیعه فحش و ناسزا به مقدسات عامه و برادران اهل سنت داشته باشند.

امام جمعه شیراز با تصریح این‌که این هر دو با ماهواره انگلیسی و با پشتوانه انگلیسی‌ها اداره می‌شود، اما یکی از شبکه‌ها مربوط به اهل سنت و یکی از شبکه‌ها مربوط به اهل شیعه و حتی با چهره روحانی است، گفت: باید هوشیار باشیم و اجازه ندهیم که عزاداری امام حسین(ع) آلوده به گرفتاری‌های مختلف شود.

ایمانی هم‌چنین گفت: هر چه زمان می‌گذرد توطئه‌های پشت پرده ائتلاف آمریکا و سران مرتجع منطقه آشکارتر می‌شود.

امام جمعه شیراز با بیان این‌که همه مردم بتدریج متوجه شده‌اند که موضوع مبارزه با داعش و تروریسم مطرح نیست بلکه موضوع از بین بردن قدرت‌های اسلامی و تامین امنیت اسرائیل است، گفت: این موضوع را مقام معظم رهبری همان روز اول متوجه شدند و امروز دیگران هم دارند می‌فهمند.

ایمانی گفت: آنان زمانی در کشور ما سازمان منافقین و مجاهدین خلق، سازمان‌های تروریستی دیگری را ایجاد کردند، بیرون کشور هم القاعده، طالبان، داعش و … تروریست‌های دیگر را تشکیل دادند و امروز که احساس خطر می‌کنند همان‌ها مجدداً برای مقابله با انقلاب اسلامی، ائتلاف تشکیل می‌دهند، آن روز برای مقابله با انقلاب اسلامی و امروز هم برای مقابله با انقلاب اسلامی، اما همان‌گونه که دیروز شکست خوردند این بار هم شکست خواهند خورد و رسوایی آنان بر سر هر کوی و برزن بیت الغزل مردان و زنان خواهد شد.

خطیب جمعه شیراز در بخشی از خطبه‌ها به روز تاریخی مباهله و رویداد آن روز که بین پیامبر(ص) و نصارای نجران اتفاقاتی رخ‌داد اشاره کرد و گفت: پس از این‌که پیامبر (ص) برای نمایندگان مسیحیت استدلال‌های لازم را در عرصه‌های مختلف داشتند و آنان قبول نکردند، پیامبر (ص) به فرمان پروردگار عالم مسئله مباهله را مطرح کرد.

ایمانی با اشاره به آیه 61 سوره آل‌عمران، گفت: خداوند در قرآن طی یک آیه مسئله مباهله را به عنوان یک جریان مطرح می‌کند، یعنی آخرین راه برای گفت‌وگو با آنهایی که استدلال را قبول ندارند و در مقابل دلیل و منطق تمکین نمی‌کنند. امروز هم مباهله به قوت خودش باقی است.

وی با اشاره به این‌که بیست و پنجم ذی الحجه روز نزول سوره هل اتی است، گفت: سوره هل اتی به نام سوره انسان و سوره دهر معروف و بخش عمده‌ای از آیات این سوره در حق امیر المومنین(ع)، فاطمه زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نازل شده است.

ایمانی با بیان این‌که سوره به اتفاق نظر علمای شیعه و بیشتر علمای اهل سنت در مدینه نازل شده و جزو سوره‌های مدنی است، گفت: آنچه که مورد بحث است یک نکته است که آیا این مقام که خدا در سوره دهر برای اهل بیت پیامبر(ع) نقل می کند به خاطر چند قرص نان بود که به فقیر دادند یا چیز دیگری است؟ آنچه مهم است، چند قرص نان مطرح نیست مهم جمله‌ای ا‌ست که در آیه آمده، برای خدا، برای رضای خدا کار کردن، نیت برای خدا قرار دادن، غیر از خدا چیزی نخواستن، این ارزش است و کار اهل بیت با همین ویژگی باطنی ارزش پیدا کرد و ما باید بکوشیم امر اخلاص را در زندگی خودمان دنبال کنیم.

امام جمعه شیراز گفت: به همین مناسبت روز بیست و پنجم ذی الحجه روز خانواده است، خانواده سلول اصلی سلامت جامعه به‌شمار می‌رود و اگر ما انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی را دنبال می‌کنیم باید به خانواده عنایت بیشتری داشته باشیم، باید زندگی را زندگی اسلامی قرار بدهیم، حفظ حدود و حریم‌ها لازم است متأسفانه به خاطر تقلید از سبک زندگی غربی حدود و حریم مرد و زن در جامعه دارد گم می‌شود.

ایمانی علت بالا رفتن آمار طلاق و بی‌بند و باری در جامعه را کم‌توجهی به کانون خانواده دانست و تصریح کرد: باید بررسی کرد که چرا بعضی مواقع کاری را به‌نام هنر و فرهنگ انجام می‌دهیم اما محتوای آن ضد هنر و فرهنگ است.

امام جمعه شیراز هم‌چنین با اشاره به موضوع حلال و حرام در جامعه اسلامی،‌ خاطرنشان کرد: ارتباط مسلمانان با جامعه غیراسلامی دارد این نکته را آرام آرام به فراموشی می‌سپارد، گرفتاری‌ها و مشکلات معیشتی، توجه مردم را از کسب حلال باز می‌دارد.

ایمانی هم‌چنین با ادامه مباحث هفته‌های گذشته در خصوص سبک زندگی اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی اگر در سبک زندگی ما بی‌اثر باشد، آرام آرام تأثیر انقلاب و برکات انقلاب از جامعه گرفته می‌شود.

امام جمعه شیراز گفت: انقلاب باید نمودی پیدا کند و یکی از نشانه‌های آن تحت تاثیرقرار دادن زندگی است.

ایمانی گفت: برای زندگی اسلامی دو پیش نیاز اشاره کردیم اولین پیش نیاز، داشتن اعتقاد و ایمان و باور به خدای بزرگ است، این‌که او را ناظر بر همه امور بدانیم و همه کارها را در چمبره قدرت او بشناسیم و بدانیم.

خطیب جمعه شیراز تاکید کرد: اگر این اعتقاد پیدا شد منتهی به برنامه‌ای می‌شود که آن برنامه محتوای زندگی ما را اسلامی خواهد کرد، ما باید به دنبال این نکته باشیم که برای زندگی خود برنامه داشته باشیم و این برنامه مبتنی بر اعتقاد به خدای بزرگ است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا