گوناگون

انتخاب نادرست، علت بیشتر طلاق‌هاست

یک کارشناس خانواده گفت: امروزه ازدواج یک نیاز فردی و اجتماعی است که در حال فراموش شدن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، علی‌محمد رفیعی‌محمدی اظهار کرد: متاسفانه با شرایطی که امروز در جامعه حاکم شده است، بیشترین آمار طلاق مربوط به انتخاب نادرست است که توجه کمتر به این حوزه می‌شود.

وی افزود: بزرگ‌ترین اتفاق زندگی انسان، ازدواج است و نگاه دین به ازدواج نگاه عبادی است. مهم‌ترین اصل در ازدواج در گام نخست، شناخت از خود است که باید فرد به نقاط ضعف و قوت خود آگاهی کامل داشته باشد، سپس اقدام به شناخت فرد مورد انتخاب خود برای ازدواج کند که متاسفانه این موضوع امروز در جامعه ما به صورت بالعکس انجام می‌گیرد و باعث اختلاف و در نهایت به طلاق می‌شود.

رفیعی‌محمدی تصریح کرد: مناسب‏ترین سن ازدواج برای خانم‏‎ها 18 تا 22 سالگی و برای آقایان 22 تا 25 سالگی است که بهترین سن برای تکامل فردی و آغاز زندگی مشترک قلمداد می‌شود.

وی در خصوص تفاوت بین عشق و احساس و جایگاه این دو در انتخاب، اشاره و عنوان کرد: در عشق عقل حاکم است و به نقاط مثبت و منفی فرد، توجه و آگاهانه انتخاب می‌شود، ولی در انتخاب احساس، فرد با توجه به نیازهای هوس‎آلود خود و عدم توجه به نقاط منفی، خود را به دام انتخاب نادرست می‎اندازد.

مشاور دادگاه‌های خانواده تهران با اشاره به بلوغ‎ که در فرآیند ازدواج نقش بسزایی دارند، گفت: بلوغ در اصطلاح لغوی به معنای پخته شدن است. در ازدواج پنج بلوغ لازم و پنج بلوغ کافی وجود دارد که در این حوزه بلوغ کافی از اهمیت بالایی در دوام و تحکیم زندگی مشترک و همچنین انتخاب صحیح برخوردار است.

وی تصریح کرد: در بحث ازدواج سه نوع ازدواج وجود دارد. ازدواج زودهنگام، ازدواج دیرهنگام و ازدواج به‌هنگام که از میان این ازدواج‎ها، ازدواج زودهنگام از پایداری کمتری برخوردار است. بهترین نوع ازدواج، ازدواج به‌هنگام است که همه فاکتورهای لازم برای آغاز یک زندگی مشترک و ایده‌آل را دارد.

رفیعی‌محمدی خاطرنشان کرد: پدر و مادر در تربیت فرزند خود که در آستانه ازدواج است، نقش بسزایی دارد، زیرا با شخصیتی که پدر و مادر از فرزند خود برای شروع زندگی مشترک ساخته‎اند، وارد زندگی مشترک می‌شود، از این رو توصیه می‌گردد والدین مراقب تربیت فرزندان‌شان باشند، زیرا همین تربیت، وی را به زندگی خود امیدوار یا ناامید می‎کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا