گوناگون

انتقاد از وضعیت کپی‌رایت در ایران پس از کپی سریال آمریکایی

انتقاد از وضعیت کپی‌رایت در ایران بعد از کپی سریال آمریکایی

کاهش صادرات ماهیانه نفت ایران، صف کشیدن شرکت‌های مالی، نفتی و اتومبیل‌سازی برای ورود به ایران به محض برداشته شدن تحریم‌ها، ادعای انتقال فن‌آوری جنگنده اف-۳۵ آمریکا به ایران، ادعای فرود آمدن هفت جنگنده ایران در عراق در قبال دریافت جنگنده‌های روس و جهانی شدن ماجرای کپی مو به موی بک سریال آمریکایی در تلویزیون ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب رسانه‌های جهانی درباره ایران است.

resized 392848 534

«عرب تایمز» از جمله رسانه‌هایی است که بر پایه آمار مربوط به رهگیری نفت‌کش‌ها از کاهش صادرات نفت ایران در ماه ژوئن نسبت به ماه می‌ خبر داده است. با ‌وجود این، صادرات نفت ایران همچنان بالا‌تر از میزان تعیین شده در توافق هسته‌ای ژنو است.

در توافق ژنو، غرب متعهد شده بود ‌تلاش نکند تا صادرات نفت ایران از یک میلیون بشکه در روز کمتر شود، حال آنکه عرب تایمز مدعی است، بنا بر توافق ژنو، میانگین صادرات نفت ایران در دوره شش ماهه می‌تواند یک میلیون بشکه در روز باشد.

آمار جدید نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران در ماه ژوئن به ۱.‌۲۱ میلیون بشکه در روز رسیده، ‌در حالی که در ماه پیش از آن ۱.‌۳۳ میلیون بشکه در روز بوده است. گفته می‌شود در این مدت صادرات نفت ایران به چین و هند کاهش داشته و صادرات به ژاپن و ترکیه ثابت مانده و صادرات به کره جنوبی افزایش یافته است.

resized 392851 140

از سوی دیگر، «وال استریت ژورنال» به آمادگی شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران به محض برداشته شدن تحریم‌ها اشاره کرده است.

به نوشته این روزنامه، سال گذشته گاهی یک ماه می‌گذشت و رئیس اتاق بازرگانی ایران دیداری با شرکت‌های خارجی نداشت، زیرا آن‌ها از پیامدهای فعالیت در ایران به سبب تحریم‌ها می‌ترسیدند، ولی اکنون روزی نیست که هیأتی از شرکت‌های آسیایی، اروپایی و یا آمریکای لاتین با غلامرضا شافعی، رئیس ۶۳ ساله کنونی اتاق بازرگانی ایران دیدار نکند.

به نوشته وال استریت ژورنال، شرکت‌های نفتی توتال و رویال داچ شل، شرکت خودروسازی سیتروئن و نهادهای بانکی و مالی مانند دویچه بانک آلمان و رنسانس کاپیتال روسیه از جمله شرکت‌هایی هستند که به دنبال حضور در بازار ایران هستند.

resized 392849 382

«کورانت» از روزنامه‌های ایالت کانکتیکات آمریکا مدعی شده ‌که مظفر خزایی مهندس ۵۹ ساله ایرانی که در اواخر سال گذشته میلادی دستگیر شده‌ و پیش از این در شرکت معروف پرات‌اند ویتنی مشغول کار بوده، ‌فن‌آوری هواپیمای پیشرفته آمریکایی اف ۳۵ را به ایران منتقل کرده است.

وی به اتهام تلاش برای انتقال اسناد حساس به ایران دستگیر شده بود، ولی روزنامه آمریکایی اکنون مدعی است، ‌وی پیش از آن اطلاعات مربوط به جنگنده امریکایی را به ایران برده است.

به نوشته این روزنامه، آقای خزایی به تازگی تقاضا کرده ‌که تا زمان برگزاری دادگاهش در سال آینده آزاد شود، ولی دادستان پرونده برای مخالفت با این درخواست وی، مدارکی ‌ارائه کرده ‌که بر پایه آن، خزایی اطلاعات مهمی در این باره را در سال ۲۰۰۸ به ایران فرستاده است.

resized 392850 583

وب‌سایت مجله
آمریکایی تایم نیز با انتشار ویدئویی به کپی کردن فریم به فریم سریال آمریکایی
Modern Family در سریالی
با نام هفت سنگ در ایران پرداخته ‌که در ماه رمضان از تلویزیون پخش می‌شود.
این مجله، چنین پدیده‌ای را ناشی از بی‌توجهی به مفهوم کپی‌رایت در ایران دانسته
است.

resized 392853 358

و در پایان اینکه پایگاه خبری هوانورد (the
aviationist
) با انتشار ویدئویی از منابع محلی عراقی مدعی شده ‌که هر هفت فروند جنگنده سوخوی 25 که ایران‌ دارد، برای کمک به ارتش عراق
در نبرد با تروریسم به عراق فرستاده شده است.

این پایگاه خبری
مدعی شده ‌که قرار است ده خلبان ایرانی و چهار خلبان عراقی، هدایت این هواپیماها
را در دست داشته باشند. بنا بر قراردادی که حمایت آمریکا را نیز با خود به همراه
دارد، در ازای این کار ایران، شش فروند هواپیمای
Su-30K که قرار بود به عراق
تحویل داده شود به ایران داده خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا