گوناگون

ارائه سبک زندگی بانوی اسلامی در بیست و دومین نمایشگاه قرآن

به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از کمیته های نمایشگاه بیست و دوم که به صورت فعال و جدی به ترویج فرهنگ قرآنی می پردازد، کمیته بانوان است که این کمیته معرفی و ترویج فعالیت های قرآنی بانوان در شاخه های پژوهش و هنر را وجه همت خود قرار داده و در 6 زمینه برنامه های خود را به پیش می برد.

مهم ترین بخش کمیته بانوان، عفاف و حجاب است که به تبیین شخصیت زن در پرتو حجاب را به عهده دارد و می کوشد که بانوی با حجاب را به عنوان یک عنصر فرهنگی برای پیشرفت اهداف متعالی قرآن کریم و اهل بیت (ع) به جامعه معرفی کند. برای رسیدن به این هدف و ایجاد ارتباط مستقیم بین حجاب و عفاف و تئوری شخصیت پذیری زن باید به دنبال راهکارها و آسیب شناسی این موضوع در جامعه پرداخت.

در غرفه عفاف و حجاب کمیته بانوان هر روزه یکی از کارشناسان حوزه بانوان در زمینه عفاف و حجاب و سبک زندگی و همچنین مسائل شرعی بانوان به بازدیدکنندگان مشاوره می دهد. از دیگر فعالیت های این غرفه ارائه نرم افزارهای تهیه شده در حوزه عفاف و حجاب است. نمایش ماکت بانوان محجبه و بی حجاب و آثار آخرتی آنها از دیگر فعالیت های این غرفه محسوب می شود.

در بخش عفاف و حجاب ارزش حجاب با استفاده از تابلوهای تذکر و یادآوری به مخاطبان تبیین می شود. همچنین این غرفه در طول نمایشگاه بیست و دو نشست تخصصی با موضوعات مختلف از جمله عفاف و حجاب از نظر مذاهب مختلف و ضرورت و فوائد حجاب و عفاف سعی در بسط و گسترش فرهنگ حجاب و عفاف برگزار می شود.

برگزاری کارگاه های تخصصی و پخش فیلم و کلیپ با موضوع عفاف و حجاب از دیگر موضوعاتی است که هر روزه در غرفه عفاف و حجاب به مخاطبان ارائه می شود.

دومین بخش کمیته بانوان به نابینایان و کم بینایان اختصاص دارد. برپایی جلسات سخنرانی در رابطه با مسائل قرآنی نابینایان و ارائه محصولات برخی از مؤسسات در زمینه های قرآنی، کامپیوتری، نرم افزاری و کمک آموزشی از جمله فعالیت های این بخش است.

برگزاری مسابقات قرائت قرآن، ارائه جزوات مختلف در رابطه با نابینایان، ارائه صنایع دستی و هنری، رونمایی از برخی کتب مشاوره قرآنی، تهیه 14 جزوه در رابطه با مسائل مختلف و مشکلات نابینایان استخراج شده از قرآن از دیگر فعالیت ها و خدمات این غرفه محسوب می شود.

«بانوی ایرانی ـ هنر قرآنی» نام غرفه دیگری از کمیته بانوان است که از جمله فعالیت های این بخش م توان به نمایش آثار هنری ـ قرآنی بانوان، برگزاری جشنواره هنری بانوان، تکریم و تجلیل از بانوان هنرمند، برگزاری نشست ها و کارگاه های تخصصی اشاره کرد.

بخش سوره مبارکه یاسین از بخش هایی است که جلوه خاصی در نمایشگاه قرآن داشته است. بازدیدکنندگان بسیاری در این بخش با تلاوت سوره یاسین و هدیه ثواب آن به حضرت زهرا(س) به جمع خانواده یاسین می پیوندند.

عرضه کتاب ها، پایان نامه ها و مخطوطات مستقل در زمینه سوره مبارکه یاسین، نمایش آثار هنری و تابلوهای نفیس هنری جشنواره سوره مبارکه یاسین، تهیه و تجلید کتب و تفاسیر منتخب سوره مبارکه یاسین از سراسر کشور، برگزار مسابقات و نشست های تخصصی با موضوعات مختلف از جمله بررسی فضائل و نگاه تفسیری و تخصصی به سوره مبارکه یاسین از دیگر فعالیت های این بخش است.

پنجمین بخش کمیته بانوان، به پایان نامه های قرآنی اختصاص دارد که کارشناسان این بخش به افرادی که تمایل به پژوهش با موضوعات قرآنی هستند، موضوعاتی را معرفی می کند؛ همچنین دوره های مورد نیاز برای تقویت پژوهشگران قرآنی در زمینه قرآن برگزار می شود. همچنین برنامه ریزی برای ایجاد ارتباط بین پژوهشگران قرآنی ایرانی با سایر کشورها نیز از سوی کارشناسان این غرفه صورت می گیرد.

در این بخش 21 هزار پایان نامه قرآنی به صورت دیجیتال، 3 هزار پایان نامه قرآنی به صورت مکتوب و دانشنامه موضوعی پایان نامه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. همچنین ایستگاه مطالعه دیجیتال نیز در این بخش تعبیه شده است.

بخش نشست های تخصصی کمیته بانوان نیز با همکاری سایر بخش ها به برگزاری نشست های تخصصی با موضوعات مختلف و با حضور کارشناسان و صاحب نظران برگزار می کند.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا