Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

اکتشافات علمی جالب و شگفت‌ انگیز سال 2017 میلادی + عکس

اکتشافات علمی جالب و شگفت‌ انگیز سال 2017 میلادی کم نیستند اما تعداد انگشت شماری از این اکتشافات نه تنها جالبند بلکه شاید شما نیز برای دستیابی به پاسخ آن ذهنتان را روزی مشغول کرده است. بنابراین در سال 2017 میلادی اکتشافات زیادی از این دست روی داده اما بعضی از آن ها متاسفانه آن طور که باید و شاید مورد توجه محافل علمی قرار نگرفته است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

تماشای پشت دیوار با اشعه‌ وای‌ فای: یکی از اکتشافات علمی جالب و شگفت‌ انگیز سال 2017 میلادی تماشای پشت دیوار با اشعه ایکس است به نظر می‌رسد اشعه‌های وای‌ فای همه جا وجود دارند؛ البته اگر هم در دسترس نباشد، کلی مشکل برایمان پیش می‌آید. شبکه اینترنت بی‌سیم بدون آن که بدانیم کارهای زیادی برای ما انجام می‌دهد. فیزیکدانان راهی پیدا کرده‌اند که با استفاد از امواج رادیویی می‌توانند تصاویر سه‌بعدی از اشیا ایجاد کنند. بدین ترتیب شخصی که خارج از یک اتاق باشد، می‌تواند تنها با امواج وای‌فای ساطع‌شده، داخل اتاق را ببیند.

اکتشافات علمی جالب

سگ‌ ها صحبت آدم ها را چطور می شنوند؟ : یکی دیگر از اکتشافات علمی جالب و شگفت‌ انگیز سال 2017 میلادی همین مورد جالب است .اغلب مردم وقتی با سگ‌ های خود حرف می‌زنند از همان صدا و لحن کودکانه‌ای استفاده می‌کنند که در هنگام صحبت کردن با نوزادان استفاده می‌شود. اما آیا سگ‌ ها متوجه این کار می‌شوند؟ نتایج تحقیقات جدید حاکی از آن است که وقتی با لحن و صدای کودکانه با توله سگ‌‌ ها صحبت می‌شود، نه تنها متوجه می‌شوند بلکه می‌توانند کلمات جدید هم یاد بگیرند.

اکتشافات علمی جالب

ثبت موسیقی شهاب‌ سنگ‌ ها  : به گفته مردم بومی که در عرض‌های جغرافیایی بالا زندگی می‌کنند، شفق قطبی صدای کف زدن ایجاد می‌کند. برخی می‌گویند وقتی شهاب‌ سنگ‌ ها در آسمان کمانه می‌زنند از خود صدای خش خش درمی‌آورند. حالا دانشمندان به نتایجی دست یافته‌ اند که ممکن است توضیحی برای این ادعاها باشد.

این موضوع که اتفاقا یکی از اکتشافات علمی جالب و شگفت‌ انگیز سال 2017 میلادی نیز هست این گونه توسط دانشمندان تشریح شده است که وقتی شهاب‌ سنگ‌ ها در جو با سرعت بالایی حرکت می‌کنند، مقدار زیادی انرژی از خود آزاد می‌کنند. همچنین امواج رادیویی با فرکانس پایین تولید می‌کنند که قادر به حرکت با سرعت نور هستند. دانشمندان معتقدند که این امواج رادیویی همان صداهایی هستند که مردم روی زمین می‌شنوند.

اکتشافات علمی جالب

یونانی‌ ها ریشه افسانه‌ ای دارند : نتایج آنالیزهای DNA باستانی نشان می‌دهد که ریشه‌ های مرد یونانی‌ باستان اسطوره‌ای بوده است. بنابراین به نظر می‌رسد که اشعار حماسی یونان باستان بر اساس واقعیت بوده است. شاید قهرمانان اسطوره‌ای یونان باستان، مانند ادیسه تخیلی باشند اما آنالیزها از DNAهای باستانی نشان می‌دهد که این قهرمانان افراد واقعی بوده‌اند.

اکتشافات علمی جالب

اشتباهی 40 ساله کروموزومی پروانه‌ ها : یکی دیگر از اکتشافات علمی جالب و شگفت‌ انگیز سال 2017 میلادی اشتباهی 40 ساله در خصوص پروانه ها است . بنابراین گاهی اوقات اشتباهاتی در مقاله‌ های علمی ثبت می‌شود و برای مدت زمان زیادی نیز باقی می‌ماند چراکه هیچ‌ کس به خود زحمت نمی‌دهد که این مقاله‌ ها را چک کند. برخی مواقع این اشتباهات برای دهه‌ها در مقاله‌های علمی باقی می‌ماند؛ برای مثال تعداد کروموزوم‌های پروانه‌ شهریار به اشتباه ثبت شده است.

در سال 1975 اولین مقاله درباره این پروانه نوشته شد که در آن بیان شد که پروانه شهریار 30 کروموزوم‌ دارد اما طی تحقیقات بعدی مشخص شد که این گونه درواقع 28 کروموزوم دارد.

اکتشافات علمی جالب

کشف علت رفتا رعجیب مار ماهی به هنگام برخورد با کوسه‌ ها : مار ماهی دهان گرد لزج آرواره ندارد اما مهارت خاصی برای فرار کردن از دست کوسه‌ ها دارد. این موجود با گره زدن بدن خود از دست کوسه‌ ها می‌گریزد. این مار ماهی می‌ تواند به شکلی به دور خود بپیچد که در تنگ‌ ترین فضاها جا بگیرد، داخل لانه طعمه خود برود و از گوشت بدن آنها تغذیه کند.

اکتشافات علمی جالب

مفید یا مضر بودن خوردن جفت بعد از زایمان : بسیاری از افراد در سراسر دنیا معتقدند که خوردن جفت بعد از زایمان مزیت‌های زیادی برای مادر دارد. این کار روز به روز رایج‌تر می‌شود و حتی برخی از سلبریتی‌ها نیز آن را انجام داده‌اند. حالا دانشمندان شروع به تحقیق در این باره کرده‌اند و نتایج اولیه آن نشان می‌دهد که این خورد جفت بعد از زایمان نه تتها مزیتی برای مادر ندارد بلکه می‌تواند مضر هم باشد.

جفت یک اندام گوشتی و اسفنجی است و بند ناف را به جنین متصل می‌کند. این اندام که به دیواره رحمی متصل است به همراه نوزاد از بدن مادر خارج می‌شود. برخی بر این باورند که جفت‌خواری می‌تواند درمانی برای کمبود آهن و افسردگی پس از زایمان مادر باشد. اما حالا نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این ادعاها پایه و اساس علمی ندارد و هیچ مزیتی برای انسان‌ها ندارد.

اکتشافات علمی جالب

چرا گره بند کفش باز می‌شود : تا به حال این سوال برایتان پیش آمده است که چرا بند کفشتان خود به‌ خود باز می‌شود؟ آیا راهی وجود دارد که از این کار جلوگیری کنیم؟ تحقیقات انجام شده در این زمینه می‌تواند بینش دقیق‌تری درباره ساختارهای دیگر مانند DNA و ریزساختارها که تحت نیروهای دینامیکی تحلیل می‌روند، ارائه دهد. این پژوهش اولین گام به سوی درک بهتر این موضوع است که چرا برخی گره‌های خاص بهتر از بقیه عمل می‌کنند.

دانشمندان متوجه شدند که در هنگام دویدن، پای شما با نیروی هفت برابر از نیروی جاذبه به زمین برخورد می‌کند؛ سپس در پاسخ به فشار وارده گره کش آمده سپس شل می‌شود. همانطور که گره شل می‌شود، پای در حال نوسان نیرویی اینرسی را به انتهای آزاد بند کفش وارد می‌کند که سریعا منجر به از هم باز شدن گره می‌شود. (نیروی اینرسی: تمایل ماده به حفظ وضع حرکتی خود؛ یعنی ماده‌ ساکن می‌خواهد ساکن بماند و ماده‌ در حرکت می‌خواهد در همان جهت قبلی حرکت کند مگر آنکه تحت تاثیر نیروى دیگرى قرار گیرد.)

اکتشافات علمی جالب

داروسازی مورچه ها : مورچه‌ های شیمیدان شربت آنتی‌ بیوتیک می‌سازند تا از کلنی خود محافظت کنند. دانشمندان کشف کرده‌اند که مورچه‌ های چوبی برای محافظت از کلنی خود در برابر بیماری‌ ها از آنتی‌ بیوتیک‌های قوی استفاده می‌کنند. این آنتی‌ بیوتیک‌ها با استفاده از رزین درخت و سم بدن این مورچه‌ ها ساخته می‌شود. این آنتی‌ بیوتیک یکی از منحصر به‌ فرد ترین نمونه‌ های داروسازی در قلمروی حیوانات است.

ساخت تونل‌ های زیرزمینی به کمک بالون‌ های بزرگ : دانشمندان در قطب جنوب به کمک بالون‌ های بسیار بزرگ، تونل‌های زیرزمینی می‌سازند. تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که تونل‌ های زیرزمینی برای اسکان دانشمندان و ساخت آزمایشگاه تحقیقاتی در مناطق قطبی چگونه ساخته می‌شوند؟

این ابداع که در لیست اکتشافات علمی جالب و شگفت‌ انگیز سال 2017 میلادی قرار گرفته است بدین صورت انجام می شود که این تونل‌ ها بدون هیچ زیرساخت و یا مصالح ساختمانی ساخته می‌شوند که با توجه به زمین یخ‌زده قطب کار بسیار دشواری است. جالب است بدانید بالون‌ هایی به شکل سوسیس‌ های غول‌ پیکر کار ساخت و ساز تونل‌های زیرزمینی را انجام می‌دهند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا