Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

علائم سرطان مغز را بشناسید و آن را به اطرافیانتان هم گوشزد کنید ؟

علائم سرطان مغز زیاد است اما علائم خاصی وجود دارد که می تواند با سرطان مغز ارتباط نزدیکتری داشته باشد. با این حال سرطان مغز چه خوش خیم و چه بدخیم ، ممکن است علائم یکسانی داشته باشد که در ابتدا این علائم با سردردهای ناگهانی شروع و سلامت افراد را کم کم به مخاطره می اندازد. در این میان وجود سرطان مغز در افراد باعث اختلالاتی خواهد شد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

از دست دادن تعادل : یکی از مهم‌ترین علائم سرطان مغز از دست دادن تعادل است چرا که در بخش‌ هایی از مغز با وجود تومورها آسیب می‌بیند ، و فرد عملکرد حرکتی خود را از دست می دهد. پس اگر متوجه شدید که در راه رفتن مشکل دارید و خصوصا این مشکل در تاریکی بیشتر می‌شود، یا اساسا خمیده به یکی از طرفین خودتان راه می‌روید، باید بدانید که این حالات می‌توانند از علائم شکل‌گیری تومور مغزی در مخچه باشند. مخچه، بخشی از مغز است که مسئولیت برقراری هماهنگی و تعادل را در بدن بر عهده دارد. مشکلات مربوط به تعادل بدن، از علائم خاموش ابتلا به بیماری ام‌اس نیز هستند.

نوسان‌ های خلق‌ و خویی و رفتارهای مخاطره‌ آمیز

علائم سرطان مغز

دکتر سامیت وادرا (جراح مغز و اعصاب در دانشگاه ایروین کالیفرنیا) در خصوص یکی از علائم سرطان مغز معتقد است که:

بیماران مبتلا به تومور مغزی ممکن است به افسردگی، خشم شدید یا اضطراب مبتلا شوند، حتی اگر این نوع از احساسات را از خودشان بروز ندهند. این حالات به تحریک تومور یا درهم‌فشردگی قسمت‌های لب جلویی مغز مرتبط هستند که دقیقا مسئولیت ویژگی‌های شخصیتی انسان‌ها را بر عهده دارند. 

بیماران همچنین ممکن است که تغییراتی را در رفتار خودشان تجربه کنند و مثلا عصبی‌تر یا از نظر عصبی تحریک‌پذیرتر شوند،‌ بیشتر به رفتارهای پُرخطر روی بیاورند یا نتوانند حالت‌های خودشان را مهار کنند. وجود یک تومور بزرگ و آهسته‌رشد در لب جلویی، حتی می‌تواند شخصیت و توان قضاوت افراد را به اندازه‌ای تغییر بدهد که رفتار آنان را به رفتارهای مجرمانه یا روان‌ پریشانه شبیه سازد.

از دست دادن شنوایی یا زنگ زدن گوش : لوب تمپورال در مغز، وظیفه پردازندگی پس از شنیدن صداها را بر عهده دارد و همچنین ادراک‌های زبانی و قابلیت گفت‌وگو با انسان‌های دیگر را ممکن می‌سازد. اگر احساس می‌کنید که یکی از گوش‌های‌تان دیگر چیزی نمی‌شنود یا گوش‌تان دائما زنگ می‌زند و وزوز می‌کند، باید به پزشک مراجعه کنید. درواقع، فقط پزشک است که می‌تواند علائم شما را دقیقا بررسی کند و اگر وضعیت شما واقعا وخیم بود، هرچه زودتر شما را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع بدهد. بنابراین، اگر با این حالت مواجه هستید، نباید آن را بی‌اهمیت تلقی کنید و مراجعه به پزشک را به تاخیر بیندازید.

علائم سرطان مغز

ناباروری : یکی دیگر از علائم سرطان مغز ، اباروری است . چرا که مغز انسان تقریبا همه چیز را در بدن کنترل می‌کند. بنابراین، تولید هورمون‌های مختلف نیز شامل همین قاعده می‌شوند. به‌گفته متخصصان، «این کار از طریق غده هیپوفیز انجام می‌گیرد که نوعی ساختار کوچک به اندازه نخود در پایه مغز است و اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد». تومورهای مغزی طوری بر غده هیپوفیز تاثیر می‌گذارند که یا باعث ترشح مقدار زیادی از هورمون‌ها می‌شوند یا اجازه نمی‌دهند که غده‌های تولید هورمون به‌درستی فعالیت کنند. به همین دلیل است که بسیاری از زنان مبتلا به تومور مغزی، قادر به باردار شدن نیستند یا حداقل پس از زایمان نمی‌توانند به فرزندشان شیر بدهند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا