Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیرتغذيه

رژیم کم کربوهیدرات برای لاغری بهتر است یا رژیم کم چربی؟!

رژیم کم کربوهیدرات برای لاغری بهتر است یا رژیم کم چربی؟! در یک تحقیق جدید که در پاسخ به این سؤال مطرح شد، رژیم غذایی کم کربوهیدرات با رژیم کم چربی مورد مقایسه قرار گرفت. رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات، هم کاهش وزن بیشتر و هم بهبود بیشتر در شاخص‌های مهم سلامت قلبی، کلسترول و سطوح تری‌ گلیسرید را به را به دنبال داشتند. با میهن پست همراه شوید.

رژیم کم کربوهیدرات اگر چه مرسوم است اما رژیم غذایی کم چربی به طور پیش فرض، سرشار از کربوهیدرات بود. در رژیم غذایی کم چرب روزانه در حدود 16 گرم فیبر می‌خوردند (نیمی ‌از مقداری که توصیه می‌شود). به این معنا که در این رژیم، بیشتر کربوهیدرات‌ های تصفیه شده، از جمله نان، غلات، حبوبات، پاستا، تنقلات و سایر غذاهای فرآوری شده و تولید شده با آرد سفید و شکر مصرف می‌شد. در حال حاضر در میان متخصصان بهداشت و تغذیه، این برنامه غذایی به طور گسترده‌ای به عنوان یکی از بدترین عوامل ضد سلامت قلب پذیرفته شده است. این رژیم غذایی فاقد تمام چربی‌ ها، از جمله سالم‌ ترین منابع مانند آجیل و روغن زیتون است.

از سوی دیگر، طرح کم کربوهیدرات شامل یک برنامه غذایی متعادل و قابل درک بود. پیروان این برنامه به خوردن پروتئین بالا و غذا‌های پرچرب تشویق شدند، اما از سویی به آن ها توصیه شد که در درجه اول چربی‌های غیر اشباع از جمله زیتون و روغن کانولا، آجیل، دانه‌ ها و آووکادو مصرف کنند. اگرچه به آن ها اجازه داده شد برخی از گوشت‌های قرمز، کره و فرآورده‌های لبنی پر چرب بخورند، اما از مصرف استیک و خامه منع شدند. به گفته محققان، طرح کم کربوهیدرات اغلب شامل تخم مرغ برای صبحانه و یک نوع پروتئین (ماهی، مرغ و گاهی اوقات گوشت قرمز) با سبزیجات یا سالاد برای ناهار و شام بود. آنها حتی مجاز به خوردن بعضی از میوه‌ ها و لوبیا بودند. در حالی که افراد پیرو رژیم کم کربوهیدرات به خوردن تنها 40 گرم کربوهیدرات خالص در روز (معادل 2 تا 3 برش نان، حدود 100 گرم) آموزش داده شدند.

رژیم کم کربوهیدرات

این مطالعات ثابت کرد که رژیم غذایی کم چربی و پر کربوهیدرات که حاوی حبوبات تصفیه شده و شکر است برای سلامتی مضر است. این مطالعه همچنین نشان داد که یک رژیم غذایی با کربوهیدرات کم که به طور خاص بر سالم‌ ترین چربی‌ ها تأکید می‌کند و شامل مقادیر متوسط کربوهیدرات‌های با کیفیت است، بهترین انتخاب نیست. تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که رژیم‌های مدیترانه‌ای و گیاه‌خواری که هر دو حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات هستند برای سلامت قلب و حفظ وزن مفیداند.

اگر ما از ده‌ ها سال تحقیق غذایی چیزی آموخته باشیم، مهم‌ترینش این است که هیچ راه حل کلی برای کاهش وزن یا سلامت کامل وجود ندارد. شما باید یک سبک غذا را که برای‌تان مناسب است انتخاب کنید. مثلا اگر در پیروی از برنامه کم کربوهیدرات موفق بوده‌اید، به هر قیمتی همان را ادامه دهید. پیشنهاد ما این است که رژ یم معتدلی را دنبال کنید که شامل سبزیجات فراوان، و همچنین میوه، حبوبات مغذی و عدس و اندکی گوشت قرمز باشد.

از سوی دیگر، اگر شما پاستا و نان دوست دارید، نیازی نیست خود را سرزنش کنید. چون می‌توانید از این غذاها به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم لذت ببرید، به این شرط که به‌طور عمده انواع حبوبات کامل و کربوهیدرات‌ های با کیفیت، پروتئین‌ ها و چربی‌ های سالم را نیز مصرف کنید. اما توصیه اکید ما این است که ضمن خودداری از افراط، مصرف غذاهای بسته بندی و فرآوری‌ شده را محدود و یا کلا حذف کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا