Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیرتغذيه

جایگزین‌ های طبیعی قند و شکر روشی مناسب برای حفظ سلامت بدن

جایگزین‌ های طبیعی قند و شکر در حالی می تواند روشی مناسب حفظ سلامت بدن انسان باشد که این جایگزین ها به وفور در دسترس همه ما قرار دارند. که در این میان عسل، استویا، میوه ها و شربت آگاوه و .. می توانند از جایگزین‌ های طبیعی قند و شکر محسوب شوند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

قند و شکر در علم تغذیه به‌ عنوان کالری‌ های خالص شناخته می‌شوند. یعنی مصرف آن‌ها فقط باعث افزایش کالری دریافتی و درنتیجه ابتلا به اضافه‌ وزن خواهد شد. درحالی که خوردن قند و شکر، هیچ فایده‌ ای برای بدن ندارد. از این رو، اگر به دنبال اصلاح الگوی غذایی خود هستید،دیابت دارید یا می‌خواهید گامی در جهت کاهش وزن و داشتن تناسب اندام بردارید، بهتر است که مصرف قند و شکر و خوراکی‌ های حاوی آن‌ ها را تا حد امکان در برنامه غذایی خود محدود کنید.

اگر نمی‌ توانید که شیرین‌ کننده‌ ها را از کنار چای خود حذف کنید، یا به دنبال جایگزین‌ های سالم‌ تری برای قند و شکر هستید، چند پیشنهاد برای شما داریم.

جایگزین‌ های طبیعی قند و شکر

پیشنهاد اول برای انتخاب جایگزین‌ های طبیعی قند و شکر، جایگزین کردن خرما و تمامی محصولات برپایه آن مانند شیره خرما یا قند خرما، با قند و شکر معمولی است. خرما به‌ طور طبیعی طعم شیرینی دارد و علاوه بر کالری، حاوی ویتامین‌ B6 و ویتامین A در کنار املاح مفیدی مانند پتاسیم و کلسیم است.

پیشنهاد دوم برای انتخاب جایگزین‌ های طبیعی قند و شکر، مصرف عسل است. عسل، یک شیرین‌کننده طبیعی و آنتی‌ باکتریال است که منبع خوبی برای دریافت انواع آنتی‌ اکسیدان‌ ها محسوب می‌شود. جایگزین کردن عسل با قند و شکر معمولی، باعث افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن می‌شود.

توضیح بیشتر در خصوص جایگزین‌ های طبیعی قند و شکر این که عسل مایعی است که به طور طبیعی شیرین است و از شهد گل‌ها درست شده و توسط زنبورهای عسل جمع‌آوری می‌شود. عسل حاوی 80 درصد قند طبیعی، 18 درصد آب و 2 درصد مواد معدنی، ویتامین، گرده و پروتئین است. فروکتوز و گلوکز عامل سازنده 70 درصد از قند طبیعی عسل هستند و توازن این دو قند است که شفافیت یا تیرگی این مایع خوشمزه را تعیین می‌کند.

جایگزین‌ های طبیعی قند و شکر

از نظر تغذیه‌ای عسل از شکر و قند فرآوری‌شده مغذی‌تر است اما همچنان کالری دارد. مثلا 100 گرم شکر مرغوب 400کیلوکالری انرژی و 100 گرم کربوهیدرات تولید می‌کند و همین مقدار عسل خالص حدود 330 کیلوکالری انرژی و 81 گرم کربوهیدرات به بدن می‌رساند. برخلاف شکری که سر سفره‌های ماست، عسل ویژگی‌های آنتی‌باکتریال دارد و بیش از 5 هزار سال است که به عنوان یک درمان خانگی از آن استفاده می‌شود.

پیشنهاد بعدی برای انتخاب جایگزین‌ های طبیعی قند و شکر، انجیر است. انجیر، دارای سدیم بسیار کم و پتاسیم زیاد است. منیزیم، آهن و ویتامین C از دارایی‌های خوب انجیر محسوب می‌شوند. از این‌رو، می‌توان میوه تازه یا خشک انجیر را هم به‌ جای قند و شکر معمولی مصرف کرد. توت‌ها، جزو دیگر شیرین‌کننده‌های طبیعی هستند که به‌صورت میوه تازه، خشک یا شیره توت در دسترس هستند و می‌ توان آن‌ها را به‌ جای قند و شکر در برنامه غذایی جای داد. پیشنهاد دیگر ما برای جایگزین طبیعی قند و شکر، کشمش و مویز است.

جایگزین‌ های طبیعی قند و شکر

انواع کشمش، پتاسیم و کلسیم زیادی دارند و می‌توانند حجم مناسبی از آهن، منیزیم، ویتامین‌ B۶ و ویتامین C را به بدن برسانند. هر ۱۰۰ گرم کشمش، حدود ۵۹ گرم قند طبیعی دارد. ضمن این‌که مصرف کشمش می‌تواند مقداری پروتئین گیاهی هم به بدن برساند. در نهایت باید یادآور شویم که مصرف این خوراکی‌ ها برای داشتن سلامت بیشتر و دریافت کالری کمتر است.

پیشنهاد بعدی برای انتخاب جایگزین‌ های طبیعی قند و شکر ، شربت آگاوه است .آگاوه شیرین‌ کننده‌ای است که از انواع گیاه آگاوه در مکزیک تهیه می‌شود و بخش اعظم آن از گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است. این شربت 5/1 برابر از شکر شیرین‌ تر است و درجه غلظتش شبیه عسل است. این شربت معمولا از این لحاظ جایگزین شکر می‌شود که شاخص گلیسمی پایین‌تری نسبت به ساکاروز دارد؛ یعنی سطح قند خون را کمتر و آرام‌تر از شکر فرآوری شده بالا می‌برد.

جایگزین‌ های طبیعی قند و شکر

البته هیچ شواهدی در دست نیست که نشان دهد شربت آگاوه فرآوری شده هم خواص شهد طبیعی‌ اش را به ارث برده و سالم‌تر از شکر فرآوری شده است؛ این شربت گیاهی می‌تواند به‌اندازه شکر، کالری به بدن برساند و درنتیجه نمی‌توان گفت چاق کننده نیست.

پیشنهاد بعدی برای انتخاب جایگزین‌ های طبیعی قند و شکر میوه است . میوه‌ ها حاوی قند ساده‌ای به‌نام فروکتوز هستند که در کنار فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی آنها وجود دارد. برای افزایش دریافت فیبر در رژیم غذایی‌تان، می‌توانید شکر صنعتی را با پوره میوه‌ها جایگزین کنید و از آن برای شیرین کردن ماست یا کیک‌هایتان استفاده کنید.

جایگزین‌ های طبیعی قند و شکر

پوست میوه‌ ها هم سرشار از آنتی‌ اکسیدان است و می‌توانید آن را در اسموتی‌ها رنده کرده یا برای ترد کردن گوشت از آن استفاده کنید. به عقیده متخصصان تغذیه وقتی شما یک عدد سیب میل می‌کنید، علاوه بر فروکتوز مقدار زیادی فیبر و آب هم می‌خورید. اما اگر یک لیوان کوچک، مثلا 200 میلی‌لیتر، آب سیب بنوشید، عصاره حداقل 5 سیب بزرگ را خورده‌اید و اشتهایتان برای خوردن یک وعده غذای کامل، کاملا باز خواهد بود اما وقتی 5 عدد سیب بزرگ می‌خورید، قاعدتا اشتهایی برای خوردن غذا نخواهید داشت! و همان‌طور که می‌دانید توصیه شده که هر فرد روزانه حداقل 5 وعده میوه و سبزی، هر وعده حداقل 80 گرم، میل کند.

با این حال، حواس‌ تان باشد که به هیچ عنوان زیاده‌روی در مصرف آن‌ها هم توصیه نمی‌شود. در غیر این صورت، باز هم عوارضی مانند چاقی و اضافه‌وزن ناشی از کالری مازاد دریافتی در انتظارتان خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا