Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

اینترنت غیر قابل هک با تکنولوژی کوانتومی در آمریکا

توسعه اینترنت کوانتومی می تواند منجر به ایجاد اینترنت غیر قابل هک شود که حالا در کشور ایالات متحده کار بر روی این پروژه آغاز شده است.

ایالات متحده آمریکا که بدنبال برتری در رایانش کوانتومی است، اخیرا برنامه‌های خود برای اینترنت کوانتومی ملی را اعلام کرده است. وزارت انرژی آمریکا استراتژی اولیه برای پروتوتایپ اینترنت کوانتومی ملی را ارائه کرده که طی ۱۰ سال آینده تکمیل خواهد شد. ۱۷ آزمایشگاه ملی این وزارتخانه، نقش ستون فقرات این شبکه را خواهند داشت. در گزارش وزارت انرژی به این موضوع اشاره شده که این اینترنت در مقیاس کوچک شروع به کار خواهد کرد و نیاز به ۴ دستاورد دارد.

ابتدا طراحان باید عملکرد مناسب پروتکل‌های امن کوانتومی در شبکه‌های فیبر نوری کنونی را تایید کنند. شبکه‌ها سپس باید شروع به ارسال اطلاعات درهم‌تنیده کوانتومی در میان شهرها و مدارس کنند. این شبکه از تکرارگرهای کوانتومی برای تقویب سیگنال و امکان انتقال اطلاعات میان شهرها استفاده خواهد کرد و هدف نهایی، رساندن دیتا به ایالت‌های مختلف است.

هزینه این شبکه توسط بخشی از بودجه ۱.۳‌ میلیارد دلاری اختصاص داده شده به طرح کوانتومی ملی تامین خواهد شد. در حال حاضر پیشرفت‌هایی در زمینه اینترنت کوانتومی ایجاد شده که برای مثال می‌توان به همکاری دانشگاه ملی «آرگون» و دانشگاه «شیکاگو» اشاره کرد.

اینترنت غیر قابل هک
اینترنت غیر قابل هک

این دو با همکاری یکدیگر موفق به ایجاد شبکه کوانتومی ۸۳ کیلومتری از طریق فیبرهای بدون استفاده شده‌اند و انتظار می‌رود با اتصال آزمایشگاه ملی «فرمی» به این شبکه، تا ۱۲۸ کیلومتر گسترش پیدا کند.

ایالات متحده آمریکا انگیزه‌های بی‌شماری برای ایجاد یک شبکه کوانتومی در سطح کشور دارد که البته مهم‌ترین آن، امنیت است. شبکه کوانتومی امنیت فوق العاده بالایی دارد چرا که تنها با نظارت روی آن می‌توان عملکردش را مختل کرد، بنابراین رهگیری آن تقریبا غیرممکن است. علاوه بر این، می‌توان از طریق آن اطلاعات زیادی را منتقل کرد و شبکه‌های سنسور کوانتومی فوق العاده حساس نیز امکان تشخیص بهتر زلزله و همچنین شرایط پزشکی را فراهم می‌کند.

هنوز در روزهای اولیه این پروتوتایپ قرار داریم و شاید مانند سایر پروژه‌های تحقیقاتی دولتی، امکان استفاده از آن برای عموم مردم وجود نداشته باشد، با این حال چنین برنامه‌هایی آینده و اینترنت کوانتومی که روی زندگی روزانه ما تاثیر می‌گذارد را ترسیم می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا