گوناگون

بافت تاریخی یزد هم فرصت هم تهدید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از بافت تاریخی یزد به عنوان بزرگ‌ترین فرصت و البته بزرگترین تهدید یاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه یزد، “محمدمهدی شرافت” امروز در جمع خبرنگاران، بزرگ‌ترین و منحصربه فردترین ظرفیت استان یزد را برخورداری از بیش از 2000 هکتار بافت تاریخی منسجم و پویا ذکر کرد که 1520هکتار آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: البته همین بافت تاریخی در صورت عدم توجه می‎تواند به بزرگترین تهدید برای استان تبدیل شود به نحوی که اکنون نیز به صورت جزئی افرادی به عنوان مهمانان ناخوانده ولی به اجبار در این بافت ساکن شده‎اند که البته قابل مدیریت هستند.

شرافت یکی دیگر از بزرگترین ظرفیت‎های استان را وجود مردم خوب و فهیم این استان خواند که برخلاف سایر نقاط کشور تاکنون این بافت با ارزش را نگهداری و محافظت نموده‎اند.

وی در مورد توسعه گردشگری استان با وجود بافت تاریخی تاکید کرد: قطعاً بافت تاریخی را برای زندگی مردم زنده نگه خواهیم داشت نه برای جذب بیشتر گردشگر، هرچند که به تبع زنده ماندن این بافت نیز گردشگر جذب خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد با اشاره به سفر قریب الوقوع دکتر “مسعود سلطانی‌فر” رییس سازمان میراث فرهنگی کشور به یزد، ابراز امیدورای کرد که در قالب این سفر طرح‌های مناسب مد نظر استان برای ساماندهی بافت تاریخی در قالب تفاهم‎نامه‎ای بین میراث فرهنگی کشور و استانداری یزد، اجرایی شود.

وی در مورد این طرح به موادی همچون ایجاد سامانه جابه‎جایی مسافر ویژه بافت تاریخی شهر یزد با وسعت 750 هکتار و نیز سامانه جمع‎آموری زباله و نظافت بافت تاریخی شهر اشاره کرد.

شرافت در پاسخ خبرنگاری مبنی بر تامین امنیت گردشگران در بافت تاریخی شهر، اعلام کرد: البته بحث امنیت با موضوع احساس امنیت، دو مقوله مجزا است چرا که عدم احساس امنیت به دنبال ناآشنایی و غربت در یک مکان ایجاد می‎شود و امری طبیعی و قابل قبول است ولی در بحث امنیت وقتی سردار نقدی به عنوان یک مرجع امنیتی در کشور عنوان می‎کنند که “مرزهای ایران مانند کوچه‎های یزد امن هستند”، پرواضح است که امنیت در بافت تاریخی یزد وجود دارد.

وی در این رابطه اظهار کرد: آمارهای مواردی که شاید به عنوان ناامنی در بافت تاریخی عنوان می‎شود به مراتب کمتر از سایر نقاط شهر یزد است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در رابطه با نامگذاری سال 1394 به عنوان سال خوشامدگویی به یزد گفت: این موضوع در نشستی مطرح شد ولی به نظر می‎رسد شاید استان هنوز امادگی و انسجام لازم را برای این موضوع نداشته باشد هرچند که استان در بحث گردشگری برنامه‎های معمول خود را دنبال خواهد کرد.

وی در رابطه با معرفی یزد به عنوان شهر خلاق در سال 2017 میلادی گفت: قطعاً این طرح را در برنامه داریم و این فرصت مناسبی برای معرفی یزد به کشورهای اسلامی و در سطح جهانی است.

وی یکی از محورهای معرفی یزد به عنوان شهر خلاق را داشتن صنایع دستی فاخر خواند و گفت: به صنایع دستی با دو رویکرد اشتغال و حمایت از صنعتگران توجه داریم و در این رابطه نیز تعدادی از صنایع دستی استان را نیز مجدداً احیاء کرده‌ایم.

شرافت گردشگری را موتور محرکه دو بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی خواند و اظهار کرد: قطعاً به گردشگری‎ای که منجر به تخریب آثار فرهنگی یا ارزش‎های فرهنگی شهروندان شود، راغب نیستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش ادغام سه مجموعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را در یک دستگاه مثبت ارزیابی و آنها را مکمل همدیگر معرفی کرد و گفت: نکته قابل تامل در این رابطه وجه مشترک موضوع فرهنگ در هر یک از این سه حوزه است ولی قائدتا برای هر یک از این بخش‌ها برنامه‎ریزی‎ خاصی براساس ظرفیت‎های هر کدام انجام می‎گیرد.

این مقام مسئول در رابطه با تخریب آثار تاریخی در استان نیز گفت: عواملی مانند سوداگری، ضعف قوانین و مقررات و ناکافی بودن نظارت‎ها از عوامل بروز این تخریب‎هاست و در مقابل لازمه حفظ میراث فرهنگی، گسترش آگاهی و برخورد قاطع است.

وی با اشاره به 194 مورد شکایت در رابطه با میراث فرهنگی استان، اظهار کرد: هرچند در 90 درصد از موارد پیروزی با اداره کل میراث فرهنگی استان بوده است ولی احکام و برخوردها به هیچ وجه بازدارنده نیستند و نیاز به بازنگری دارند.

شرافت با اشاره به وجود چند طرح‎ بزرگ نیمه‌تمام مرتبط با این حوزه از گذشته، اظهار کرد: برخی از این طرح‎ها قابلیت اجرایی نداشته و بعضاً نیز برای آنها تدابیر لازم برای تامین منابع مالی دیده نشده است.

وی در این رابطه به طرح میدان امیرچخماق اشاره کرد و گفت: این طرح برای طرح در کمیسیون ماده 5 تهیه شده است و در حال حاضر نیز در قالب طرح‎هایی مشترک کف سازی مجموعه، طرح‎های اجرایی خیابان قیام و مرمت مسجد امیرچخماق آغاز شده است ولی برای ساماندهی مغازه‎ها و کاربری‎های این مجموعه نیاز به ورود کردن فرمانداری در این رابطه هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همچنین از اجرای طرح‌هایی در زمینه توسه گردشگری داخل استانی برای شهروندان یزدی و نیز طرح‎هایی تفریحی و رفاهی در این باره خبر داد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا