گوناگون

جهاددانشگاهی در راه خدمت به دانشگاهیان از هیچ فعالیتی فروگذار نخواهد بود

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی گفت: با تکیه بر توان و باور دانشجویان توانسته‌ایم به موفقیت‌های چشمگیری دست یابیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه خراسان، مهندس علیرضا حاتمی با بیان این مطلب عنوان کرد: جهاد دانشگاهی در بدو تاسیس از میان حرکت‌های دانشجویی به وجود آمد و از ابتدا نیز مخاطب اصلی آن قشر جوان و پرشور دانشجو بوده و در این مسیر نیز معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی توانسته با تکیه بر توان و باور دانشجویان، فعالیت‌های چشمگیری را در زمینه فرهنگ انجام دهد.

وی وجود ظرفیت‌های بالقوه و روحیه جهادی در نیروی انسانی را نقطه عطف موفقیت جهاد دانشگاهی دانست و اظهارکرد: نمی‌توان نقش فعالیت‌های صورت گرفته توسط نیروهای جوان و خوش فکر جهاد را در موفقیت‌های امروز نادیده گرفت و انکار کرد. هیچ مانعی نمی‌تواند در برابر اراده، انرژی و تفکر قشر جوان و دانشجو بایستد و به همین دلیل سرمایه معاونت فرهنگی وجود نیروی انسانی متعهد، جوان، متخصص، پرتلاش و با تفکر جهادی است.

حاتمی تصریح‌کرد: هدف ما در حوزه فرهنگی تدوین برنامه‌های خودجوش دانشجویی و جذب مشارکت آنان در فعالیت‌های فرهنگی است و سعی شده تا با ایجاد شرایط لازم و دادن آگاهی، دانشجویان را به سوی فعالیت‎های فرهنگی سوق دهیم و خوشبختانه جهاددانشگاهی در این زمینه کارنامه درخشانی دارد.

وی به تشریح فعالیت‌های فرهنگی در جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی پرداخت و عنوان کرد: با حمایت جهاد دانشگاهی، سازمان دانشجویان از سال 80 فعالیت رسمی خود را در مشهد آغاز کرد. در واقع این نهاد، که پیکره آن را دانشجویان تشکیل می‌دهند پیشگام و الهام بخش در فعالیت‌های فرهنگی، هنری و سیاسی دانشجویی است و با حمایت از ایده‌های دانشجویان، شرایطی را به وجود آورده تا طرح‌های خود را به مرحله اجرا در آورند که این فعالیت‌ها اغلب با همیاری چهره‌های شاخص و برجسته علمی کشور بوده است.

وی ادامه داد: سازمان دانشجویان در هشت سرفصل کلی دین و قرآن، کتاب و کتاب خوانی، علم و اندیشه، سیاست و اجتماع، ادب و هنر، محرومیت‌زدایی، گردشگری علمی فرهنگی و فوق برنامه، طرح‌های خود را انجام می‌دهد و از ابتدای فعالیت تاکنون 860 طرح از سوی این نهاد در زمینه‌های بالا اجرا شده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی با اشاره فعالیت این نهاد در حوزه رسانه گفت: اطلاع‌رسانی، تولید و انعکاس اخبار خراسان رضوی با رویکرد تخصصی و تحلیلی از جمله برنامه‌های جهاد دانشگاهی بوده است.

وی افزود: فرهنگ‌سازی، آموزش، اطلاع‌رسانی و توزیع آگاهی از وظایف یک رسانه است و جهاد دانشگاهی نیز با درک اهمیت راهبردی رسانه، با دو خبرگزاری موثر و مورد اعتماد «ایسنا» و «ایکنا» وارد این وادی شد که توانسته جایگاه خوبی را در سطح کشور به دست آورد. رسانه‌های جهاد دانشگاهی تا به امروز تلاش کرده‌اند با حفظ رسالت انقلابی و با رعایت صداقت، شفافیت و بی طرفی اخبار را به مخاطبان خود ارائه دهند. همچنین جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد معتمد نظام اسلامی توانسته گام‌های خوبی را در تحقق اهداف راهبردی جمهوری اسلامی بردارد.

حاتمی درباره ایسنا اظهارکرد: ایسنای خراسان‌رضوی با حضور دانشجویان جوان، فعال، خلاق و نخبه توانسته رسانه‌ای موثردر منطقه باشد و با تولید بیش از 150 هزار خبر و تربیت 2000 خبرنگار دانشجو برای توسعه فضای رسانه‌ای استان توانسته گام‌های موثری بردارد.

وی همچنین ادامه داد: خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) نیز به عنوان نخستین و تنها خبرگزاری تخصصی قرآن جهان اسلام که نمایندگی خراسان‌رضوی آن نیز زیر نظر جهاددانشگاهی مشهد مشغول به فعالیت است، با هدف جریان سازی و اشاعه آموزه‌های قرآنی در جامعه به اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادهای قرآنی پرداخته و تا به امروز بیش از 35 هزار خبر در این خبرگزاری انتشار یافته و با برگزاری میزگردهای تحلیلی و نگارش گزارش‌های موثر در گسترش و رونق این موثر بوده است.

حاتمی با اشاره به فعالیت‌های مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی، عنوان کرد: مرکز افکارسنجی یکی دیگر از واحدهای معاونت فرهنگی است که وظیفه آن مطالعه افکار عمومی و نگرش‌های مردم در موضوعات گوناگون جامعه است. این واحد نیز یک تشکل دانشجویی است که در همه فصول سال پذیرای دانشجویان علاقه‌مند است و از ابتدای تشکیل آن حدود 1000 نفر در این مرکز فعالیت داشته‌اند که در حال حاضر ایسپای مشهد حدود 60 عضو دانشجوی فعال را داراست.

وی افزود: مرکز افکار سنجی یا ایسپا از سال 80 که در مشهد افتتاح شد، تا به امروز 185 طرح را در خراسان رضوی اجرا کرده است که قسمتی از این نظرسنجی‌ها در سطح ملی بوده و مسایل روز کشور را مورد نظرسنجی قرار داده است.

حاتمی گفت: خوشبختانه این تشکل دانشجویی توانسته قراردادهای خوبی با سازمان‌های مشهد مانند سازمان ترافیک، سازمان اتوبوسرانی، تاکسیرانی، شرکت برق و شرکت‌های خصوصی داشته باشد و اعتبار نظرسنجی‌های این مرکز قابل قبول است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی با بیان اینکه یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت این معاونت، انتشارات است، ادامه‌داد: انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد از سال 1360 آغاز به کار کرده و چاپ و انتشار کتاب و نشریات، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، و ایجاد شبکه پخش و توزیع متمرکز کتاب از جمله وظایف آن است.

وی تصریح‌کرد: جهاد دانشگاهی مشهد به تبع موقعیت جغرافیایی توانسته در دو حوزه کشاورزی و محیط زیست فعالیت داشته و در این حوزه ناشر برتر شود که یکی از اهداف این انتشارات کسب عنوان ناشر کتاب‌های سبز است زیرا بحران محیط زیست مهمترین مسئله عصر ماست و شاید در کشور ما به فاجعه نزدیک‌تر باشد به همین دلیل پرداختن به بحث محیط زیست و حفاظت از آن از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است.

حاتمی افزود: تاکنون 500 عنوان کتاب در این انتشارات چاپ شده و از بین 100 فروشگاه سطح کشور، در حال حاضر چهار فروشگاه در مشهد قرار دارد که البته در برنامه‌های ما افزایش تعداد این فروشگاه‌ها است. باعث افتخار است که فروشگاه‌های ما جزو بهترین و به روزترین کتابفروشی‌های شهر است و عمده کتاب‌ها و منابع دانشجویان را تامین می‌کنیم.

وی با اشاره به فرهنگسرای جهاد دانشگاهی مشهد نیز گفت: فرهنگسسرای جهاد دانشگاهی که در ابتدای تاسیس، فعالیت خود را با عنوان مرکز فوق برنامه دانشجویی آغاز کرد با هدف ارتقاء و تعالی سطح فرهنگ و هنر جامعه، مباحثی همچون آموزشی، برپایی نمایشگاه و همایش، تولید و ارائه آثار هنری در پهنه استان و کشور با همکاری چهره‏های شاخص و برجسته را در برنامه خود دارد. فرهنگسرای جهاد دارای اعتبار دانشگاهی، با هویت اصیل هنری فرهنگی است.

وی تصریح کرد: این مرکز وظیفه آموزش هنرجویان در حوزه هنرهای تجسمی، موسیقی، نمایشی، سینما و تئاتر، برگزاری کارگاه‏های آموزشی تخصصی هنر، همایش‎ها و نمایشگاه‏های هنری و جلسات نمایش و نقد فیلم را برعهده دارد و تا به امروز برنامه‌ها و کلاس‌های متعددی در این مرکز برگزار شده است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با تبریک 16 مرداد، سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، بر ضرورت معرفی بیشتر توانمندی‌ها و قابلیت‌های ارزنده این نهاد تاکید و عنوان کرد: کسانی که از نزدیک جهاددانشگاهی را می‌شناسند به خوبی بر این نکته صحه می‌گذارند که نیروهای انسانی متعهد در این نهاد از کارایی بسیار مناسبی برخوردارند و روحیه جهادی موجب شده است در مقاطع مختلف زمانی منشا خدمات ارزنده و ماندگاری به جامعه به ویژه دانشگاهیان عزیز باشند.

وی افزود: جهاد دانشگاهی همیشه درحفظ رسالت خود با پشتوانه نیروی دانشجویی خواهد پرداخت و در راه خدمت به جامعه دانشگاهی از هیچ فعالیتی فروگذار نخواهد بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا