گوناگون

بانک مرکزی با راه اندازی لیزینگ مسکن موافقت کرد

81195652 5751895

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، حمید شیروانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص وضعیت بررسی مجوز لیزینگ مسکن در بانک مرکزی افزود: وزارت راه و شهرسازی این موضوع را بررسی و موافقت خود را در نامه ای به بانک مرکزی اعلام کرده است.

وی افزود: بانک مرکزی هم با راه اندازی لیزینگ مسکن موافق است و همانطور که معاون نظارتی این بانک اعلام کرده است، کارشناسان بانک مرکزی در حال طراحی بسته ای برای ضوابط لیزینگ مسکن هستند.

دبیر کل کانون شرکت های لیزینگ ایران از نهایی شدن لیزینگ مسکن تا 2 ماه آینده خبر داد و گفت: بانک مرکزی در نظر دارد که نرخ سود لیزینگ مسکن شناور باشد، البته شرکتهای لیزینگ بدون تدوین بسته سیاستی نیز می توانند نسبت به اجرای لیزینگ مسکن اقدام کنند، ولی نظر نهایی با بانک مرکزی است.

شیروانی با تأکید بر اینکه بعد از رسانه ای شدن درخواست مجوز برای لیزینگ مسکن مسئولان بخش های مختلف در دستگاه های دولتی نظرات مثبتی را در این باره اعلام کرده اند گفت: نظر وزیر راه و شهرسازی و مدیران بانک مرکزی نیز نسبت به این موضوع مثبت است، چرا که ما می توانیم بر حسب درآمد مردم آنها را صاحب خانه کنیم.

وی با بیان اینکه شرکتهای لیزینگ بر رفاه اجتماعی اثر مستقیم می گذارند تصریح کرد: توانایی تأمین مالی موسسات تولیدی بزرگ را داریم که علاوه بر تقویت تولید می توانند نیازهای مصرف کننده را هم برآورده کند.

دبیر کل کانون شرکت های لیزینگ ایران با تأکید بر اینکه در صورت حمایت دولت از لیزینگ مسکن کمک بزرگی به تولید کننده و مصرف کننده خواهد شد ادامه داد: البته علاوه بر این مسائل به استانداران سراسر کشور نامه نوشته و اعلام همکاری کرده ایم که می توانیم به آنها در رشد و توسعه استانها کمک کنیم، همچنین از استاندارها خواسته ایم تولید کنندگان و فعالان بزرگ اقتصادی این استانها را که با مشکل مواجه شده اند به ما معرفی کنند.

شیروانی همچنین از برنامه شرکت های لیزینگ برای جایگزین کردن خودروهای جدید به جای خودروهای فرسوده در کشور خبر داد و گفت: طی سال 92 ، 18 هزار و 519 میلیارد ریال حجم عملیات شرکتهای لیزینگ بوده که این آمار نسبت به سال 91 نزولی است، چرا که در سال گذشته مجوز بسیاری از شرکت های لیزینگ به اتمام رسید و بانک مرکزی مجوز جدید به آنها نمی دهد، اما الان برای اولین بار قرار است این مجوزها پنج ساله برای این شرکتها صادر شود.

حمید ابدالی رئیس هیات مدیره کانون شرکت های لیزینگ ایران نیز در این نشست نیز با بیان این که، صنعت لیزینگ روان کننده اقتصاد کشور و رابط تولید کننده و مصرف کننده است گفت: لیزینگ علاوه بر خودرو می تواند در لوازم مصرفی مردم نیز وارد شود و به همین خاطر در تلاش هستیم، صنعت لیزینگ را در سطح مختلف جامعه بشناسانیم.

رئیس هیات مدیره کانون شرکت های لیزینگ ایران همچنین تأکید کرد: فعلا لیزینگ مسکن توسط بانک مرکزی بنا به دلایل خودشان ممنوع است، اما در صورت موافقت نهایی می تواند کمک خوبی به بخش مسکن کند.

علی زارعی عضو کانون لیزینگ های ایرانی نیز گفت: ضریب نفوذ لیزینگ در جهان پنج درصد و در ایران 3.5 درصد است و این نشان می دهد که لیزینگ در ایران گسترده نیست.

وی ادامه داد: یکی از ابزارهای خروج از رکود اقتصادی و تورم استفاده از ظرفیتهای لیزینگ است.

اقتصام(3)** 9141**1594

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا