گوناگون

برخی از پسماندهای خانگی خطرناک هستند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: برخی از پسماندهای تولید شده در خانه جزء پسماند خطرناک بوده و شهروندان هیچ اطلاعی از خطرات احتمالی آن ندارند.

مجتبی منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قزوین، اظهارکرد: بی اطلاعی برخی از شهروندان از خطرات پسماندهای خطرناک خانگی موجب می‌شود این نوع زباله‌ها با پسماند عادی مخلوط شود.

وی با بیان اینکه موار زائد خطرناک خانگی در حدود یک درصد وزنی پسماندهای خانگی را تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: در این نوع پسماندها همواره مقدار زیادی مواد زائد خطرناک یافت می‌شود که ناآگاهانه در سطل‌های زباله و به صورت مخلوط با پسماند عادی رها می‌شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین تصریح کرد: مواد بهداشتی– درمانی، پاک کننده‌ها، قوطی‌های رنگ، حشره کش‌ها و باطری‌های جیوه‌ای از جمله این مواد هستند هنگامی که این مواد در محیط زیست رها شوند می‌توانند تهدیدی جدی برای ارگانیسم‌های زنده باشند.

وی یادآور شد: پسماندهای خطرناک خانگی می‌توانند در هر جایی از خانه مثل انباری، حمام، حیاط خلوت و آشپزخانه یافت شوند و ممکن است افراد از آن غافل باشند و به راحتی و بدون اطلاع آن را با پسماندهای عادی خانگی مخلوط کنند.

منتظری از انواع پسماندهای خطرناک خانگی به سموم، موادمنفجره و موادخورنده و مواد قابل اشتعال اشاره کرد و افزود: برخی دیگراز پسماندهای خطر ناک خانگی مانند ضدعفونی کننده‌ها، واکس‌ها، شوینده‌ها، لوازم آرایشی، داروها، حلال‌ها، رنگ‌های سربی و آلکیدی، آفت کش هال، روغن و گریس، باطری‌ها و لامپ‌ها در تمامی منازل یافت می‌شود که حتما باید از پسماند عادی خانگی جدا شود.

وی اضافه کرد: اطلاع‌رسانی و آموزش خانواده‌ها در مورد خطرات ناشی از این پسماندها در قالب‌ آموزش چهره به چهره شهروندان و ارائه لوح‌های فشرده و بروشورهای آموزشی با مراجعه مربیان طرح تفکیک در مبداء به درب منازل در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین ادامه داد: با توجه به اینکه در سلسله مراتب مدیریت پسماند کاهش تولید زباله مهم‌ترین اصل می‌باشد شهروندان قبل از خرید کالاها دستورالعمل‌های روی برچسب آن‌را مطالعه کنند و تا حدامکان از مواد جایگزین غیرخطرناک و یا کم خطر استفاده کنند.

وی در پایان تصریح کرد: مردم به هیچ عنوان نباید زباله‌های الکترونیکی، لامپ‌های کم مصرف و باطری‌ها را وارد پسماند تر کنند زیرا زباله‌های الکترونیکی حاوی سطح بالایی از فلزات سنگین مانند جیوه، سرب، نیکل و کروم هستند که بسیار خطرناک می‌باشند.

منتظری یادآور شد: هر رایانه شخصی حاوی 320 گرم سرب می‌باشد که مقدار جزئی از آن می‌تواند سبب آلودگی آب، خاک و هوا شود که به محیط زیست آسیب رسانده و سلامت انسان را به خطر می‌اندازد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین اعلام کرد: همشهریان می‌توانند زباله‌های خطرناک و الکترونیکی منازل خود را جداگانه در کیسه ریخته وبه خودروهای تفکیک در مبداء تحویل دهند چراکه با عمل تفکیک علاوه بر اینکه خطر این نوع پسماندها برای خانواده‌ها و کارگران خدمات شهری کاهش می‌یابد زمینه نیز برای دفع مناسب این نوع پسماندها فراهم می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا