گوناگون

آموزش عالی باید متناسب با نیاز جامعه پیش برود

همزمان با سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی، نشستی به منظور بررسی وضعیت آموزش عالی در استان هرمزگان و مشکلات و راهکارهای بهبود آن نیز توسط معاونین دانشگاه‌های استان در ایسنا منطقه خلیج فارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خلیج فارس، در ابتدای این نشست مشاور استاندار هرمزگان در امور روحانیت اظهارکرد: در حال حاضر یکی از چالش‌های اصلی آموزش عالی ورود رشته‌هایی است که جامعه به آن احتیاجی ندارد.

دانشگاه نمایشگاه فرهنگ است/ دانشگاه و حوزه دچار بحران علمی فرهنگی شده‌اند

حجت الاسلام و المسلمین حسن زارعی در نشست معاونین دانشگاه‌های استان در ایسنا گفت: با توجه به اینکه آموزش عالی هزینه‌های زیادی دارد این مراکز باید توجه کنند جامعه به چه رشته‌هایی نیازمند است که در آن زمینه نیرو تربیت کند.

وی اظهارکرد: باید در مقطع آموزش عالی به این مسئله توجه کنیم و در این زمینه حضرت علی(ع) نیز بر این نکته تاکید دارند که باید به دنبال علومی باشیم که برای ما منفعت دارد و از این طریق است که می‌توانیم مشکلاتی که صد راه آموزش عالی وجود دارد، برطرف کنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان اظهارکرد: در حال حاضر یکی از چالش‌های اصلی آموزش عالی این است که رشته‌هایی را وارد می‌کند که جامعه به آن نیازمند نیست و در این شرایط دانشجو در رشته‌ای فارغ التحصیل می‌شود که زمینه فعالیت او وجود ندارد.

زارعی افزود: گاهی در یک رشته فارغ التحصیل زیادی وجود دارد که جامعه به آن میزان قدرت جذب آنها را ندارد به همین خاطر باید در این زمینه محدودیت قائل شویم.

وی در خصوص نقش دانشگاه‌ها در فرهنگ سازی جامعه بیان کرد: دانشگاه قطعاً نمایشگاه فرهنگ است و اگر کسی بخواهد رشد فرهنگی داشته باشد، باید نظر و نگاه خود را به سمت دانشگاه ببرد.

مشاوراستاندارهرمزگان در ادامه گفت: دانشگاه و حوزه در مقطع کنونی دچار بحران علمی فرهنگی شده‌اند که علت آن جهت‌گیری دانشگاه‌ها به سمت مدرک گرایی است و تا زمانی که خلاء مدرک پر نشود این روند که هر فرد به هر قیمتی مدرک بدست بیاورد، ادامه دارد و این یک بحران جدی است.

زارعی با اشاره به تاثیر دوطرفه فرهنگ و علم بر یکدیگر تصریح کرد: اگر جامعه‌ای از لحاظ علمی پیشرفت نکند فرهنگ علمی‌ و اخلاقی آن ضعیف است بنابراین باید ابعاد مختلف را در نظر گرفت.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه باید برنامه مشخصی برای جامعه داشته باشد و تعیین کند آموزش ابتدایی با چه معیارهایی علم بیاموزد اما متاسفانه یک خلا جدی در آموزش و پرورش احساس می‌شود و چون آموزش و پرورش یک بنیان مهم است، اگر به درستی به آن نگریسته نشود قطعاً دچار چالش خواهیم شد.

زارعی عنوان کرد: اگر شخصی بر اساس آرمان‌های جامعه رشد کند و اصلاح او در زمان موثر صورت بگیرد این روند درست است اما اگر فرد بر خلاف سمت و سو جامعه کامل شود، دیگر نمی‌توان آن را به سمت آرمان های جامعه جهت داد، زیرا در مقابل تغییرات مقاومت می‌کند.

این مقام مسئول بیان کرد: آموزش و پرورش باید جدی گرفته شود اگر قصد تربیت افرادی مانند شهید بهشتی و مطهری را در دانشگاه‌ها داریم باید توجه جدی به آموزش و پرورش شود.

وی گفت: خانواده‌ها نیزدر زمینه پرورش کودک کم کاری می‌کنند و قطعاً یکی از مشکلات این است که به پرورش توجهی نمی‌شود، مادر و پدر نقش مهمی در تربیت فرزند دارند و اینکه به چه میزان به نقش تربیتی نماز و آموزش قرآن فرزند خود نسبت به سایر مباحث اهمیت می‌دهند، را باید بررسی کرد.

آموزش عالی استان باید با یک خط مشی مشخص پیش رود

معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی هرمزگان گفت: جهاد دانشگاهی خود مولد انقلاب بوده است قطعاً جهاد دانشگاهی به خاطر کار فرهنگی بوجود آمده است.

زهرا سادات احمدی افزود: جهاد دانشگاهی این توانایی را دارد که در سایر دانشگاه‌های استان خدمات فرهنگی ارائه دهد و انتظار دارد که سایر دانشگاه‌ها برای تحقق این امر جهاد را همراهی کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر شاهد این هستیم که همه دانشگاه‌ها کار فرهنگی را انجام می‌دهند اما نه با سمت و سو مناسب، اگر یک نشست کلی ما بین دانشگاه‌ها برگزار شود، باید با یک خط مشی مشخص پیش برویم و به جای هزینه‌های بیهوده با یک هزینه مناسب برنامه‌های غنی را ایجاد کنیم.

احمدی گفت: آموزش عالی استان با توسعه همراه بوده اما این توسعه به صورت هدفمند و متناسب با ظرفیت‌های هرمزگان رشده نکرده و این امر موجب شده است تا در برخی رشته‌ها با تقاضای زیاد نیروی کار و بیکاری فارغ التحصیلان این رشته‌ها و در برخی دیگر از رشته‌ها با کمبود متخصص و فارغ التحصیل مواجه شویم که البته متاسفانه این مشکل مربوط به سیستم آموزشی کل کشور است.

این مقام مسئول در پایان افزود: دانشگاه‌ها بیشتر آموزش محور هستند و به پژوهش توجه چندانی نمی‌شود و جوانان کلیه تکنیک‌های مورد نیاز خود را فقط به صورت شفاهی فرا می گیرند و این مسئله سبب می شود پس از فراغت از تحصیل نتوانند به راحتی جذب بازارکار شوند، زیرا کارفرمایان به نیروی فنی و عملی بیشتر از نیروی دارای مدرک نیازمندند.

باید دغدغه اول دانشجو پژوهش باشد/ نیاز صنایع کشور باید رساله‌های تحصیلات تکمیلی را کامل کند

معاونت دانشجویی دانشگاه هرمزگان در خصوص نقش دانشگاه‌ها در پیشرفت علمی کشور گفت: نقش دانشگاه‌ها قطعا در پیشرفت علم در کشور در زمینه های مختلف شاخص بوده است که در این زمینه رسانه‌های بیگانه به انقلاب علمی در ایران اعتراف کردند.

بابک شکرالهی بیان کرد: در کشور ما یک حرکت علمی قوی رخ داده است که امیدواریم با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

وی اظهار کرد: اگر آموزش عالی متناسب با نیازهای جامعه گسترش پیدا نکند قطعا این امر مهم ترین خطر برای این مراکز خواهد بود یعنی دانش آموخته‌ای را تربیت کنیم که جامعه به آن نیاز ندارد، مراکز علمی باید با توجه به نیازهای جامعه سرمایه گذاری کنند.

شکری الهی افزود: در این زمینه مهم ترین کار نیازسنجی است، ببینیم که نیاز جامعه در چه زمینه ای است براساس آن پیش برویم، زمانی بیکاری در جامعه از بین می رود که جامعه مولد باشد و در این خصوص ما باید به سمت سرمایه گذاری در تولید برویم.

معاونت دانشجویی دانشگاه هرمزگان عنوان کرد: در بخش‌هایی که توانایی داریم باید با توجه به ظرفیت‌های موجود پیش برویم و در بخشی تولید را رونق دهیم که در سطح بین الملل قابل فروش باشد تا بیکاری کمتر شود.

شکری الهی خاطرنشان کرد: نهادهای خانواده، دبستان و دبیرستان نهادی‌های تاثیر گذاری در تربیت فرهنگی یک فرد هستند و در این زمینه دانشگاه نقش نهایی را اجرا می کند به این معنا که دانشگاه تحویل گیرنده محصول خانواده، دبستان و دبیرستان است و این در شرایطی است که تمام این نهادها بر فرد تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: قطعاً دانشگاه تاثیرگذار است اما به تنهایی نه و باید مراحل قبل از آن هم جدی گرفته شود و به آنها توجه کرد.

استاد دانشگاه هرمزگان تصریح کرد: دانشگاه هرمزگان با توجه به عمر علمی که دارد در بحث تحصیلات تکمیلی گسترش و رشد خوبی داشته است به طوری که در حال حاضر 35 رشته دکتری در دانشگاه وجود دارد اما باید به این نکته توجه کرد که رشته های تحصیلات تکمیلی تنها نمیتوانند برای رشد صنعت ما کاری کنند.

شکری الهی در ادامه گفت: باید نیاز صنایع کشور را بررسی کنیم و براساس آن رساله های تحصیلات تکمیلی را کامل کنیم.

وی عنوان کرد: باید بستر دانشگاه‌ها را طوری فراهم کنیم که دغدغه اول دانشجو پژوهش و فقط پژوهش باشد و در مرحله بعد به سمتی گام برداریم که دانشجو تحصیلات تکمیلی دغدغه ای جز پژوهش نداشته باشد.

از انباشتگی علمی باید در جهت توسعه کارآفرینی استفاده شود

معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی گفت: دانشگاه‌ها در حال حاضر انباشتگی علمی فراوانی دارد اما این نگرش اشتباه است که تصور کنیم کار علمی ضعیف انجام شده است، انباشتگی علمی به قدر کافی وجود دارد و باید از آن برای کارآفرینی استفاده کرد.

حمید یاسی پور اظهارکرد: نگاه جهاد دانشگاهی نیز به همین سمت است یعنی بررسی می کند کجا به تفکرات آن نیاز است و آنجا ورود پیدا می کند.

وی افزود: در دانشگاه‌های ما علوم، تفکرات و ایده‌های سازنده وجود دارد اما اینکه چرا این تفکرات به سمت درآمدزایی و رشد اقتصادی نمی‌رود به این دلیل است که جهاد دانشگاهی هنوز جایگاه خود را در بین صنعت و دانشگاه پیدا نکرده است .

یاسی پور در پایان بیان کرد: در حال حاضر با تغییراتی که در فضای دانشگاه ها بوجودآمده تغییرات نوید بخشی برای کارآفرینی و پیشرفت است.

تهیه و تنظیم از خبرنگار ایسنا منطقه خلیج فارس، فاطمه محمودآبادی

خبرگزاری ایسنا

خبرنگار: 03

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا