گوناگون

بررسی علل و عوامل آتش‌سوزی جنگل‌های جزیره آشوراده

مشخص نبودن حد مرزی استان گلستان با استان‌های همجوار باعث شده که سرمایه‌گذاران از استان دارای پتانسیل گلستان فراری شوند.

به گزارش خبرگزای دانشجویان ایران (ایسنا)، سومین جلسه مدیریت بحران شهرستان ترکمن با حضور مروتی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و جانشین ستاد مدیریت بحران استان گلستان، دکتر نظری‌مهر نماینده مردم بندر ترکمن در مجلس شورای اسلامی، مقدم مدیرکل بحران استانداری، عقیلی‌نژاد مدیرکل امور ماهیان خاویاری، سرهنگ سعیدی‌نسب فرمانده یگان حفاظت شیلات استان گلستان، روشنی معاون فنی حفاظت محیط زیست استان گلستان و مهمانانی از استان مازندران، مقدس معاون فنی حفاظت محیط زیست استان مازندران، سرهنگ آهنگری فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران و سعدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر در محل فرمانداری ترکمن برگزار شد.

این جلسه با هدف بررسی علل و عوامل آتش‌سوزی جنگل‌های جزیره آشوراده برگزار و راهکارها و پیشنهاداتی جهت جلوگیری از بروز چنین حوادثی در آینده ارئه شد.

نماینده شهرستان‌های بندرترکمن، بندرگز، کردکوی و گمیشان در مجلس گفت: تا حد مرزی بین دو استان گلستان و مازندران مشخص نشود چنین مسائل و مشکلات مثل آتش‌سوزی جزیره آشوراده بیش از این نیز بوجود خواهد آمد.

محمدجواد نظری‌مهر در جلسه ستاد بحران شهرستان ترکمن با بیان اینکه دریای خزر در حال نابودی است، افزود: فقدان برنامه‌ریزی باعث شده متولی‌ها مشخص نباشد.

وی با خطاب قرار دادن مجریان کشور گفت: عدم برنامه‌ریزی و مشخص نبودن حد مرزی استان گلستان با استان‌های همجوار باعث شده که سرمایه‌گذاران از استان دارای پتانسیل گلستان فراری شوند.

وی تصریح کرد: عدم برنامه‌ریزی ریشه تمام مشکلات است و باعث شده بسیاری از طرح‌های بالقوه به بالفعل تبدیل نشده و در استان‌های دیگر اجرایی شوند.

معاون عمرانی استاندار گلستان نیز با تقدیر و تشکر از اعضاء ستاد بحران که در مسئله آتش‌سوزی آشوراده تلاش کردند، افزود: وزارت کشور بدرستی و کامل حدود مرزی دو استان گلستان و مازندران را مشخص و ابلاغ کردند و حتی اخیرا هم آقای دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور مرز را در حوزه خلیج گرگان، شبه جزیره میانکاله و جزیره آشوراده مشخص و معین کرده است.

مروتی ادامه داد: موضوعی که هم‌اکنون مسئولان ما را رنج می‌دهد بحث اشتباه گرفتن مدیریت یکپارچه با موضوع مدیر است. نداشتن برنامه جامع در هر اداره کل که تابع آن باشد و در تبعیت آن سند و برنامه جامع عمل کند خودبخود زمینه ارتکاب این اشتباه را فراهم کرده است.

مروتی تهیه و تنظیم سند جامع و راهبردی از طرف محیط زیست برای جلوگیری از دوگانگی مدیریتی و نیز آموزش نیروهای موجود در شهرستان برای حصول آمادگی در مقابله با چنین حوادثی را خواستار شد و افزود: نداشتن این سند باعث تخریب محیط زیست می‌شود.

رضا مروتی همچنین از مدیریت بحران استان خواست تا به آموزش‌های لازم در زمینه مدیریت بحران برای اعضاء ستاد بحران و پرسنل مرتبط با آن حوزه را در اولویت قرار دهد.

فرماندار ترکمن نیز با تشکر از زحمات تمام کسانی که در مهار آتش‌سوزی جزیره آشوراده کمک کردند، گفت: همه ادارات و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این مسئله تقدیر و تشکر می‌کنم که با توجه به کمترین امکانات موجود بیشترین بهره‌وری را داشتند. همچنین از شهروندان بندرترکمن نیز تشکر می‌کنم که بصورت خودجوش برای خاموش کردن آتش زحمت کشیدند.

نازقلچی افزود: نیاز است که در جزیره آشوراده تجهیزات ویژه‌ای جهت مقابله با حوادث غیرمترقبه داشته باشیم.

وی اظهار کرد: طبق گزارشات رسیده این آتش‌سوزی باعث تخریب علفزارها شده و متاسفانه شاهد اجساد برخی حیوانات مثل گراز، خرگوش، مار، قرقاول و برخی پرندگان آبزی بودیم.

فرماندار شهرستان ترکمن با اشاره به جلسه‌ای که با استاندار گلستان داشت، اظهار کرد: از وی درخواست کردم در ابتدای امر متولی و مدیریت جزیره آشوراده را مشخص کند تا این جزیره بیش از این آسیب نبیند.

مرجان نازقلچی برقراری گشت‌های هوایی و دریایی، امکان لوله کشی از آب دریا به جزیره، تجهیز نهادهای موجود در جزیره آشوراده، تجهیز امکانات اطفاء حریق در جزیره و آموزش پرسنل موجود را از جمله پیشنهادات برای پیشگیری از اینگونه حوادث در جزیره آشوراده عنوان کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا