گوناگون

فیلترینگ موجب بی‌اعتمادی می‌شود

یک جامعه شناس معتقد است: تجربه نشان داده است که فیلترینگ نمی‌تواند سیاست موفقیت آمیزی باشد زیرا معمولا عوامل بازدارنده یک مقاومت منفی و نوعی بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند.

مسعود کیانپور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، با تاکید بر فرهنگ سازی به جای فیلترینگ در حوزه ارتباطات اضافه کرد: متاسفانه آنچه به عنوان فیلترینگ در خصوص فضای مجازی انجام می‌شود چندان هوشمند نیست و در بسیاری موارد دسترسی به محتواهای کاملا عادی و بی ضرر نیز فیلتر و یا محدود می‌شود، همین امر نارضایتی کاربران اینترنتی را افزایش می‌دهد.

این جامعه شناس افزود: اینترنت می‌تواند مانند یک چاقوی دولبه رفتار کند و از طرفی موجب پیشرفت، علم آموزی و دسترسی به اطلاعات مفید شود و از سوی دیگر فساد اخلاقی و مشکلات دیگری در یک جامعه ایجاد کند.

کیان‌پور افزود: متاسفانه در کشور بیشتر استفاده‌ها از اینترنت، استفاده‌های غیرمولد و غیرعلمی است که این یکی از مصادیق ورود فرهنگ عینی و عقب ماندن فرهنگ ذهنی است.

وی با بیان اینکه فرهنگ به دو مقوله عینی و ذهنی تقسیم می‌شود و در بسیاری مواقع نخست نمود عینی و مادی و سپس نمود غیرمادی و ذهنی آن مطرح می‌شود، اضافه کرد: برای مثال در زمان ورود تلفن همراه، ابتدا سوء استفاده‌هایی از آن صورت می‌گرفت و اگرچه در حال حاضر نیز چنین مواردی وجود دارد اما استفاده از این ابزار به صورت کلی در جامعه نهادینه شده است.

این جامعه شناس اضافه کرد: سوء استفاده از مضامین غیر اخلاقی در بسیاری از کشورها دیده می‌شود و جالب است که آمارها نشان می‌دهد بیشترین استفاده کاربران در کشورهایی که قوانین سخت‌گیرانه‌ای در حوزه سانسور و یا فیلترینگ دارند به سمت مضامین غیر اخلاقی بوده است.

کیان‌پور با بیان اینکه باید با فرهنگ سازی مناسب در خصوص استفاده از فضای مجازی به کاربران حق انتخاب صحیح را بدهیم، تصریح کرد: بر اساس آنچه که درباره آمارهای منتشر شده در ایران در خصوص استفاده تنها پنج درصدی کاربران از مطالب غیراخلاقی بیان می‌شود، نمی‌توان به خاطر یک بی نماز در مسجد را بست؛ آیا ما مجاز هستیم تنها به خاطر پنج درصد استفاده نامطلوب، دسترسی جمعیت قابل توجهی به اینترنت را محدود کنیم؟

وی افزود: تجربه نشان می‌دهد که تاثیرات منفی فیلترینگ بسیار بیشتر از تاثیرات مثبت آن است و جلوگیری از دسترسی به برخی مضامین از طریق فیلترینگ راه حل چندان کارآمد و موثری نیست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا