گوناگون

برگزاری مراسم بزرگداشت سردار عدالت ایران در اردبیل

مراسم بزرگداشت سردار عدالت ایران و پدر علم حقوق ایران دکتر امیرناصر کاتوزیان در مسجد قدس اردبیل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مراسم بزرگداشت سردار عدالت ایران و پدر علم حقوق ایران دکتر

امیرناصر کاتوزیان با حضور جمعی از مسئولین استانی، وکلا و اقشار مختلف مردم در مسجد قدس اردبیل برگزار شد.

دکتر کاتوزیان متولد ۱۳۱۰ در محله دردار تهران است. دوران ابتدایی‌اش را در دبستان اقبال در خیابان «شهباز» به اتمام رسانده و دوران دبیرستان را در دبیرستان علمیه طی کرد و پس از نقل مکان به خیابان «آب منگل» در خیابان ری در همان دبیرستان تا اتمام این دوران ماند.

دکتر کاتوزیان با کلاس پنجم نظام قدیم رشته علمی را دنبال کرد و در کلاس ششم آن زمان رشته ادبی را انتخاب کرد، در همان رشته ادبی در ایران شاگرد اول شد و موفق به دریافت مدال درجه ۲ علمی برای اولین بار در ایران شد. همین دریافت مدال مشوق برای ادامه تحصیل او شد.

او با انتخاب رشته حقوق تحصیلات خود را در دانشگاه ادامه داد و در این رشته موفق به کسب مدال درجه یک علمی این رشته شد.

با فوت پدر در سال دوم دانشگاه ضربه بزرگی به دکتر کاتوزیان وارد شد و این ضربه باعث شد تا او از رفتن به وزارت امورخارجه پشیمان شود و رشته قضا را انتخاب کند. او در این رشته در مقاطع مختلف تا دکترا همواره با عنوان شاگرد اولی فارغ‌التحصیل شد و رساله‌اش را در سال ۱۳۳۹ باعنوان «وصیت» به پایان رساند و به دفعات متعدد به کشورهای فرانسه و انگلیس و آمریکا سفر و در آنجا غور و تفحص بسیار کرد. با این حال علاقه وافر او به فقه باعث شد تا مطالعات فراوانی را هم در این زمینه داشته باشد. همین امر باعث شد تا زبان عربی را به همان اندازه بداند که در زبان فرانسوی و انگلیسی متبحر شده بود.

در سال ۱۳۳۲ اولین مقاله استاد در مجله کانون وکلای آن زمان به چاپ رسد و سلسله مقالاتش در این باره ادامه پیدا کرد تا اولین کتاب او تحت عنوان «وصیت همزمان» با اتمام دوره دکتری به چاپ برسد.

دکتر ناصرکاتوزیان اولین دانشجوی ایرانی است که موفق به اخذ مدرک دکترای حقوق در ایران و دانشگاه تهران شد. او در سال ۱۳۳۳ در سن ۲۳ سالگی ازدواج کرد که حاصل آن دو فرزند پسر است که یکی از آنها دکترای روانشناسی بالینی دارد و در حال حاضر مقیم آمریکا است و دیگری مهندس الکترونیک است و در همان دیار زندگی می‌کند.

به گزارش ایسنا، ایشان در ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۳ به دیار باقی شتافت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا