گوناگون

برگزاری کارگاه فنون مقابله با آسیب‌های روانی اجتماعی در بلایا در دیلم

کارگاه آموزشی فنون مقابله با آسیب‌های روانی اجتماعی در بلایا با موضوع مقابله با آثار سوگ و فقدان در شبکه بهداشت دیلم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دیلم، مسئول سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد شبکه بهداشت ودرمان دیلم در این نشست گفت: آنچه باید در برخورد با شخص داغ دیده مورد توجه قرار گیرد این است که به او نشان دهید که دوستش دارید، نگرانش هستید و برای شنیدن حرفهایش آماده‌اید.

صادق شریفی در جمع کاردانان مراکز بهداشتی درمانی افزود: در کنار فرد داغ دیده بنشینید، او را در آغوش بگیرید و به او دلگرمی بدهید و درباره فرد از دست رفته صریح و مستقیم صحبت کنید.

وی اظهار کرد: اگر احساس می‌کنید نیاز به گریه دارید، خودداری نکنید و درباره پیامدهای آنچه پیش آمده سوال نکنید، اما به حرف‌های او در این زمینه گوش دهید.

کارشناس مسئول سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد شبکه بهداشت ودرمان دیلم خاطرنشان کرد: از پند و اندرز دادن یا ارائه راه‌حل‌های سریع خودداری کنید و درد و اندوه او را کوچک جلوه ندهید.

وی ادامه داد: در مواجه با فرد داغدیده، او را از بروز احساسات منع نکنید.

وی همچنین اظهار کرد: نگویید “غم آخرتان باشد” چون به نوعی معنی دیگر این جمله وعبارت‌هایی مانند «ان‌شاءالله غم آخرتان باشد» یا «ان‌شاءالله دیگر غم نبینید» آن است که ان‌شاءالله دفعه دیگه نوبت خودتان باشد یا هرچه سریع‌تر بمیرید تا غم دیگری را به چشم نبینید.

شریفی افزود: به جای چنین مضامینی، عبارت‌هایی مانند خداوند به شما صبر دهد، خداوند به خاطر صبرتان به شما اجر دهد، یا خداوند به شما سلامت دهد یا آرزومند سلامت شما هستیم، خداوند رحمت کند، خداوند بیامرزد، می‌توانند مناسب‌تر باشند.

این کارشناس سلامت روان در مواجه با کودکان اظهار کرد: اجازه شرکت در مراسم را به نحوی که دوست دارد به کودک بدهید.

وی همچنین در خصوص چگونگی برخورد با سوگ در کودکان گفت: کودکان عموماً بین سنین 12-7 سال و بعضاً در 8 سالگی به مفهوم مرگ از نظر بزرگسالان دست می‌یابند.

شریفی افزود: در خصوص مقابله با سوگ کودکان در پاسخ به سوالات کودک داستان‌سرائی نکنید، اطلاعات مبهم به کودک ندهید و حقایق را بگوئید و اجازه دهید کودک بداند که متوفی برنمی‌گردد.

وی گفت: به کودک اطمینان بدهید که همراه او هستید و اجازه صحبت و طرح سوالات را به کودک بدهید.

کارشناس سلامت روان شبکه بهداشت دیلم خاطرنشان کرد: اجازه ابراز احساسات و شرکت در مراسم را به نحوی که کودک دوست دارد را به او بدهید.

وی افزود: احساسات خود را نشان دهید و از ابراز آنها در حضور کودک نهراسید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا