Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریمحيط زيستهوا فضا

نگاهی به بزرگترین شهاب‌ سنگ های فضایی که به کره زمین اصابت کرده اند

همانطور که می دانید تا به امروز شهاب‌ سنگ‌ های زیادی آن هم در اندازه‌ های مختلف به زمین اصابت کرده‌اند که همواره برای همه ناشناس مانده اند در این میان ما امروز در میهن پست سعی کرده ایم که به معرفی بزرگترین شهاب‌ سنگ های فضایی بپردازیم که تاکنون بر روی کره زمین شناسایی شده‌اند.

بزرگترین شهاب‌ سنگ های فضایی در حالی خودشان را به زمین رسانده اند که اغلب وقتی سنگی از سمت فضا به سوی زمین پرتاب می‌شود، قبل از این رسیدن به سیاره ما در اتمسفر می‌سوزد. به آن دسته از سنگ‌ هایی که تبخیر می‌شوند شهاب یا ستاره دنباله‌دار گفته می‌شود. تعداد اندکی از این سنگ‌های خوش شانس که سفر به زمین را با موفقیت پشت سر می‌گذارند به عنوان شهاب‌ سنگ شناخته می‌شوند. وقتی که این شهاب‌سنگ‌ها روی سطح زمین قرار می‌گیرند قادرند به عنوان یک سنگ واحد، به جز اندکی تغییر به دلیل فرسایش، برای هزاران سال دوام بیاورند.

سیارک ها بسیار بزرگ‌ تر از شهاب‌ سنگ‌ ها هستند، مانند سیارکی که ۶۳ میلیون سال پیش نسل دایناسورها را از روی زمین محو کرد و ستارک «۲۰۱۲ DA14» که در سال ۲۰۱۳ با فاصله اندکی از کنار زمین عبور کرد.

امروز در میهن پست به معرفی تعدادی از بزرگ‌ ترین شهاب سنگ‌ های فضایی خواهیم پرداخت که توانسته اند از جو زمین به سلامت عبور کنند و خودشان را به زمین برسانند :

شهاب سنگ ویلامیت Willamette : ویلامیت یکی از بزرگترین شهاب‌ سنگ های فضایی موجود در کرده زمین است که با طول ۷/۸متر مربع و وزن ۱۵/۵ تن ، بزرگ‌ ترین شهاب‌ سنگی است که تاکنون در ایالات متحده کشف شده است. شهاب‌ سنگ ویلامیت متشکل از آهن و نیکل است و در سال ۱۹۰۶ توسط موزه تاریخ طبیعی آمریکا در شهر نیویورک یافت شد.

شهاب سنگ ویلامیت Willamette
عکسی از شهاب سنگ ویلامیت Willamette که در سال ۱۹۱۱ در موزه تاریخ طبیعی آمریکا در شهر نیویورک گرفته شده

این شهاب‌ سنگ ماجرای جالبی هم دارد چرا که ویلامیت توسط «الیس هیوز» در سال ۱۹۰۲ کشف شد. وی که تشخیص داد ویلامیت چیزی بیشتر از یک قطعه سنگ است سه ماه تمام زمان صرف کرد تا آن را سه چهارم مایل از زمینی که متعلق به کمپانی آهن و فولاد بود دور کند اما دستگیر شد.

شهاب سنگ مبوزی Mbozi : این شهاب سنگ نیز یکی دیگر از بزرگترین شهاب‌ سنگ های فضایی موجود در کره زمین است که در دهه ۱۹۳۰ در تانزانیا کشف شد. تخمین زده می‌شود که وزن این شهاب سنگ سه متری ۲۵ تن یا دو برابر وزن ویلامیت باشد. «Mbozi» زمانی حکم سنگ مقدس را برای مردم تانزانیا داشت و آن را «kimondo» می‌نامیدند.

شهاب سنگ مبوزی Mbozi
شهاب سنگ مبوزی Mbozi

در خصوص موقعیت اسن شهاب سنگ جالب است بدانید که هیچ چاله‌‌ ای در اطرف شهاب سنگ Mbozi پیدا نشده است که بدین معناست این شهاب‌ سنگ در هنگام اصابت به زمین مانند یک تخته سنگ غلتیده است. وقتی Mbozi برای اولین بار کشف شد عملا در خاک دفن شده بود بنابراین اهالی شروع به حفر خندقی در اطرافش کردند و تنها ستونی از خاک را زیر آن به جا گذاشتند که بعدها به یک پا سنگ تبدیل شد.

شهاب‌ سنگ Cape York : سومین و البته بزرگترین شهاب‌ سنگ های فضایی موجود در کره زمین ، شهاب‌ سنگ «کیپ یورک» است که نزدیک به ۱۰ هزار سال پیش به زمین اصابت کرده است. شهاب‌سنگ کیپ یورک یا «Agpalilik» با وزن ۲۰ تن در سال ۱۹۹۳ در گرینلند کشف شد.

شهاب‌ سنگ Cape York
شهاب‌ سنگ Cape York

این شهاب‌ سنگ مدت زمان طولانی را روی زمین سر کرده است، سرخپوستان اینویت که در نزدیکی این شهاب‌ سنگ زندگی می‌کردند از قطعات دیگر به عنوان منبع فلزی برای ابزارآلات و شکار استفاده می‌کردند و با این حال در حال حاضر شهاب‌ سنگ کیپ یورک در موزه زمین‌شناسی دانشگاه کپنهاک در دانمارک به نمایش گذاشته شده است.

شهاب‌ سنگ Bacubirito : شهاب‌ سنگ Bacubirito نیز در رده بزرگترین شهاب‌ سنگ های فضایی موجود در کره زمین است و Bacubirito  بزرگ‌ ترین شهاب سنگی است که تاکنون در مکزیک پیدا شده است و تقریبا هم‌ وزن شهاب‌ سنگ «کیپ یورک» است.

شهاب‌ سنگ Bacubirito
شهاب‌ سنگ Bacubirito

شهاب‌ سنگ Bacubirito در سال ۱۸۶۳ توسط «گیلبرت الیس بیلی»، زمین‌شناس روستای رنچیتو در نزدیکی شهر سینالوآ د لیوا کشف شد. وی از طرف مجله شیکاگو به آمریکای مرکزی و جنوبی فرستاده شده بود تا با کمک مردم محلی پروژه حفاری این شهاب سنگ را آغاز کند.

شهاب‌ سنگ Bacubirito یک شهاب‌ سنگ آهنی است که ۲۰ تن وزن، ۴/۲۵ متر طول، ۲ متر عرض و ۱/۷۵ متر ارتفاع دارد. این شهاب‌سنگ در حال حاضر در مرکز «د سینسیاس د سینالوآ» به نمایش گذاشته شده است.

شهاب‌ سنگ ال چاکو El Chaco : ال چاکو دومین شهاب‌ سنگ بزرگ روی زمین است ، وزنی دو برابر وزن «Bacubirito» دارد. به علاوه تنها تکه‌ ای از شهاب‌ سنگ اصلی است. گروهی از شهاب‌ سنگ‌ ها به نام «کامپو دل سیلو» مسئولیت چاله ۶۰ کیلومتر مربعی با همین نام را در آرژانتین بر عهده دارند.

شهاب‌ سنگ ال چاکو El Chaco
شهاب‌ سنگ ال چاکو El Chaco

یکی از قطعات ، ال چاکو ، با وزن ۳۷ تن دومین شهاب‌ سنگ سنگین روی زمین است. این شهاب‌ سنگ در سال ۱۹۶۹ در حالی که پنج متر زیر خاک قرار داشت توسط یک فلزیاب پیدا شد، ولواینکه چاله‌های اطراف آن برای مردم محلی شناخته شده بود. در سال ۱۹۹۰ رابرت هاگ، شکارچی شهاب‌ سنگ، نقشه دزدیدن ال چاکو را در سر داشت اما توسط یک افسر پلیس آرژانتینی دستگیر شد و به دنبال ان نیز در سال ۲۰۱۶ یک قطعه دیگر از زیرخاک بیرون کشیده شد که تصور می‌شود عضوی از همان باران شهاب‌سنگی باشد که «ال چاکو» به آن تعلق دارد.

شهاب‌ سنگ Hoba : اما بزرگ‌ ترین شهاب‌ سنگ روی زمین هیولایی است به نام هوبا ، این شهاب سنگ در نامبیا قرار دارد و هرگز جابه‌جا نشده است که البته وزن «هوبا» ۶۰ تن است که تقریبا دو برابر وزن نزدیک‌ترین رقیب خود، ال چاکو، است. این امر هوبا را بزرگ‌ترین قطعه آهنی می‌کند که به طور طبیعی روی سطح زمین قرار دارد. گمان زده می‌شود هوبا ۸۰ هزار سال پیش به زمین اصابت کرده و از آن زمان به دلیل اندازه بسیار بزرگش هرگز جابه‌جا نشده است. این شهاب‌سنگ غول آسا در ۶/۵ متر مربع روی سطح زمین جا خوش کرده است.

شهاب‌ سنگ Hoba
شهاب‌ سنگ Hoba

همچنین این شهاب‌ سنگ هرگز نیازی به حفاری هم نداشته است، یک نظریه بیان می‌کند که برخلاف اغلب شهاب‌سنگ‌ها که پس از اصابت به زمین زیر خاک مدفون می‌شوند، شکل خاص هوبا موجب شده است تا در امتداد سطح زمین حرکت کند.

منبع   sciencealert

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا