Mihanpostاینترنتپیشنهاد سردبیرطلا و ارزعلمی و فناوری

بلاک چین چیست و چرا ارزهای دیجیتالی بابت این فناوری به کاربران پول می دهند ؟

بلاک چین چیست ؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که ، بلاک چین Blockchain یا زنجیره بلوکی  یا طبق مصوبه فرهنگستان که Block را در مخابرات بستک ترجمه کرده‌اند «زنجیره بستک» پایگاه داده توزیع شده و مبتنی بر اجماع است که به صورت مستمر فهرستی از رکوردها رده‌ها را که هرکدام به گزینه‌های قبلی فهرست ارجاع می‌دهند را حفظ می‌کند .

این که بلاک چین چیست و کی شروع به کار کرد باید گفت که اولین کار روی زنجیره بلوک رمزنگاری شده امن و یا همین بلاک چین در سال ۱۹۹۱ توسط استوارت هابر و اسکات استورنتا توصیف شد که در این میان در سال ۱۹۹۲، بایر، هاربر و استورنتا درخت درهم‌سازی را به طراحی متصل ساختند، که باعث بهبود کارایی آن شده و اجازه می‌داد که چندین سند در یک بلوک جمع‌ آوری شوند.

توضیح بیشتر در خصوص فناوری بالاک چین این که این فناوری یک پایگاه داده زنجیره بلوکی که به‌ طور خود مختار مدیریت می‌شود از یک شبکه همتا به‌ همتا و یک سرور زمانبندی توزیع شده استفاده می‌کند. طوری که اولین بلاک چین توسط یک فرد ناشناس یا گروهی شناخته شده به نام ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۸ معرفی شد و در ادامه یک سال بعد به عنوان یک جزء اصلی از بیت‌کوین یا همان  ارز دیجیتالی اجرا شد، جایی که آن به عنوان سرفصل عمومی برای همه معاملات در شبکه عمل می‌کرد.

بلاک چین چیست
نمودار نحوه انتقال اطلاعات در فناوری بلاک چین

با استفاده از یک زنجیره بلوکی، بیت کوین اولین ارز دیجیتال بود که برای حل مشکل دو جانبه بدون نیاز به یک سرپرست قابل اطمینان و الهام بخش بسیاری از برنامه‌های اضافی بود.

با استفاده از یک بلاک چین، افراد زیادی می توانند گزارشات مختلفی را به یک نوع بایگانی اطلاعات وارد کنند و همچنین کاربران می توانند چگونگی ثبت و به روز رسانی اطلاعات را کنترل کنند.

به عبارتی ساده تر بلاک چین چیزی شبیه ، مقالات ویکی پدیا است که همه آن محتوی ، محصول یک ناشر نیستند بلکه در ویکی پدیا تولید محتوی توسط خیل عظیمی از کاربران تولید می شود اما باید به این نکته توجه داشت که در بلاک چین و بر خلاف ویکی پدیا افراد یا کاربران دسترسی لازم به اطلاعات طبقه بندی شده را ندارند ، بلکه با استفاده از سیستم های که در اختیار دارند در انتقال و جابجایی اطلاعات به این فناوری در حالی کمک خواهند کرد که مدام اطلاعات طبقه بندی شده در این سیستم به منظور جلوگیری از هک و سوء استفاده خرابکاران جابجا و از یک سیستم به سیستم دیگر و به سرعت منتقل خواهد شد و در واق کاربران و سیستم هایی را که در اختیار دارند به عنوان سرورهای انتقال اطلاعات این فناوری عمل می کنند.

بلاک چین چیست

با این حال در فناوری بلاک چین و کسانی که در این خوزه و بخصوص در حوزه ماینینگ ارز دیجیتال فعالیت می کنند و سیستم هایی را با گرافیک بالا در اختیار این فناوری قرار داداند به این دلیل درآمد زایی می کنند که سیستم های ارزی دیجیتال همانند بیت کوین اتریوم و … در واقع هم از سیستم های این کاربران به عنوان بخشی از فضای سرورهای خود استفاده کرده و هم در چرخش اطلاعات از این سیستم ها به منظور امنیت بیشتر بهره می گیرد و در مقابل نیز بابت این فعالیت به کاربرانش هزینه هایی را که از سود و چرخش مالی ارز دیجیتال به دست می آید پرداخت می کند.

توضیح ساده تر این که بلاک چین نوعی دیتابیس یا پایگاه داده است که روی یک یا چند سرور خاص قرار ندارد بلکه روی تمام کامپیوترهایی که به شبکه متصل می شوند، توزیع شده است که در حقیقت یک دفتر کل برای ثبت رکوردها و گزارشات است و به دلیل نوع رمزنگاری و ثبت آن در همه کامپیوترهای شبکه، گزارشات ثبت شده قابل هک یا حذف نیستند.

امیداوارم که با این توضیحات در میهن پست دیگر بدانید که بلاک چین چیست و چگونه می توان با آن درآمد زایی کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا