Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

تاکسی هوایی Alia بصورت رسمی معرفی شد + عکس

تاکسی هوایی Alia در حالی روز گذشته بصورت رسمی معرفی شد که این رویا امروز از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک تر است. در ادامه به بررسی این تاکسی هوایی می پردازیم.

استارتاپ تاکسی هوایی «BETA Technologies» اخیرا از هواپیمای جدید خود با نام «Alia» رونمایی کرده که طراحی منحصر به فردی دارد. «کایل کلارک»، موسس این استارتاپ اعلام کرده Alia با الهام از «پرستوی دریایی شمالگان» که طولانی‌ترین مهاجرت سالانه را انجام می‌دهد، طراحی و پیکربندی شده است. این هواپیما از دم دوقلو با پشتیبانی توسط خرپاهای زاویه‌دار و بال‌های قوسی شکل و طاق‌دار بهره می‌برد.

این سبک طراحی امکان پرواز با مصرف بهینه انرژی و همچنین طی کردن مسافت‌های طولانی را برای این تاکسی هوایی به همراه دارد. مشتری اصلی این استارتاپ، «United Therapeutics» بدنبال توسعه عضوهای مصنوعی برای پیوند به انسان است و قصد دارد از هواپیمای Beta به عنوان یک سیستم توزیع کارآمد و دوستدار محیط زیست استفاده کند.

در حال حاضر مشخصات عملکردی Alia اعلام نشده، اما این استارتاپ از برد ۴۰۲ کیلومتری و امکان شارژ آن در کمتر از یک ساعت خبر داده است. طول بال این هواپیما به ۱۵ متر می‌رسد و وزن برخاست برابر با ۲۷۰۰ کیلوگرم است، البته وزن برخاست نمونه آزمایشی آن به ۱۷۲۳ کیلوگرم می‌رسد که علت آن عدم وجود باتری‌ها و سایر قطعات سنگین وزن است.

تاکسی هوایی Alia
تاکسی هوایی Alia

این تاکسی هوایی به چهار روتور افقی برای لیفت عمودی و یک پروانه برای افزایش سرعت در پروازهای مستقیم مجهز شده است. بال عریض این هواپیما برای پرواز مستقیم بهینه‌تر، نیروی لیفت تولید می‌کند. این وسیله حمل و نقل از فناوری‌های کنونی باتری‌ها استفاده می‌کند و می‌توان آن را توسط ایستگاه‌های شارژ در مراکز شهری، بیمارستان‌ها و مناطق دوردست شارژ کرد.

این استارتاپ می‌خواهد عملکردی فراتر از انتقال ارگان‌های بدن داشته باشد و در همین راستا بدنبال گسترش فعالیت‌های خود در زمینه حمل مسافر و همچنین محموله‌های تجاری است. این استارتاپ به همراه کمپانی «Joby Aviation» اخیرا توسط نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا برای توسعه نسل آینده eVTOL در برنامه «Agility Prime» انتخاب شده‌اند.

Alia بجای روتورهای شیب‌دار، از چهار روتور ثابت استفاده می‌کند. چنین استراتژی نیازمند توسعه روتورهای جدید و بسیار بهینه است، البته باید آن‌ها را تنها برای پرواز عمودی بهینه‌ کرد و نیازی به بهینه کردن آن‌ها برای پرواز‌ افقی نیست. این سبک طراحی باعث افزایش قابلیت اطمینان هواپیما می‌شود و همچنین سریع‌تر می‌توان برای آن تاییدیه دریافت کرد. در کنار این موارد، استفاده از قطعات کمتر، کاهش قیمت آن را در پی دارد. استارتاپ Beta Technologies بدنبال شروع آزمایش انتقال از پرواز عمودی به افقی هواپیمای خود در تابستان سال جاری میلادی است.

منبع: wired

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا