Mihanpostپیشنهاد سردبیررپرتاژ

شاخ به شاخ جذاب لکسوس NX با بی‌ام‌و X1

برندهای ژاپنی لکسوس و آلمانی بی‌ام‌و هردو برندهایی محبوب در میان خریداران ایرانی خودروهای لوکس هستند. موفقیت خودروهای این دو خودروساز در بازار باوجود قیمت‌های بالای محصولاتشان، مهر تاییدی بر محبوبیت و کیفیت موردقبول آن‌هاست. موفقیت این برندها در تولید خودروهای سدان و شاسی‌بلند و نیز افزایش محبوبیت خودروهای کراس‌اوور در بازارهای جهانی، دلیلی شد تا آن‌ها شانس خود را در بازار نیمه شاسی‌بلندها نیز امتحان کنند. تولید نسل اول سری x خودروهای بی‌ام‌و بر روی پلتفرم E91 از سال 2009 آغازشده و تا امروز با تغییرات زیادی روبه‌رو بوده است. 5 سال بعد لکسوس خودرویی مبتنی بر پلتفرم تویوتا راو 4 را به نام لکسوس NX، شاهزاده ژاپنی روی خط تولید برد که بلافاصله پس از عرضه به رقیبی سرسخت برای کراس‌اوورهای قدیمی‌تر بی‌ام‌و تبدیل شد. در این مقاله مقایسه‌ای جامع میان دو غول سامورایی و ژرمنی داریم تا چراغ راهی برای طرفداران خودروهای لوکس گران‌قیمت باشد.

شاخ به شاخ جذاب لکسوس NX با بی‌ام‌و X1
شاخ به شاخ جذاب لکسوس NX با بی‌ام‌و X1

مقایسه از نظر طراحی

استفاده از سبک طراحی یکسان در سری‌های X بی‌ام‌و شاید مانعی کوچک برای ماشین‌دوستان تنوع‌طلب در انتخاب بی‌ام‌و X1 باشد. بااین‌حال ظاهر اسپرت و زیبای آن طرفداران جوان خودروهای لوکس را به خود می‌خواند. استفاده از خطوط برجسته و کشیده در بدنه خودرو، وجود چراغ‌های مه‌شکن روی سپر خوش‌نقش و جلوپنجره دوتکه بی‌ام‌و مثل مدل‌های دیگر این شرکت، طرفداران را اغوا می‌کند. در کفه دیگر ترازو، لکسوس nx با ظاهری به‌شدت جذاب و جوان‌پسند ظاهر شده است. استفاده از چراغ‌های کشیده، جلوپنجره مشبک بزرگ مزین به لوگوی لکسوس و مه شکن‌های بزرگ‌تر از حد معمول، همگی از مواردی است که باعث می‌شود کفه لکسوس در طراحی خارجی پایین‌تر از بی‌ام‌و قرار بگیرد.

ازنظر طراحی داخلی دو کفه ترازو تقریبا در یک رده قرار می‌گیرند. استفاده از مواد مرغوب و باکیفیت، صندلی‌های چرمی و راحت، فضای باز کابین برای سرنشینان جلو و عقب و صندوق‌عقب جادار، مشتریان با سلیقه‌های متفاوت را برای خرید هردو خودرو متقاعد می‌سازد. شاید باریک بودن صندلی‌های بی‌ام‌و X1 راننده‌های درشت‌هیکل را اذیت کند اما افزایش ارتفاع صندلی‌ها و فاصله‌های محوری، فضای دید بازتر و مکان راحت‌تری را در اختیار سرنشینان خودرو قرار می‌دهد. در نظر گرفتن فضای بار 113 لیتری در کف صندوق‌عقب 746 لیتری کاملا مناسب خانواده‌هایی است که عادت به حمل وسایل زیاد در هنگام مسافرت دارند.

مقایسه از نظر مشخصات فنی

استفاده از موتور 4 سیلندر 2 لیتری در هر دو خودرو باعث شده است که هر دو ازنظر قدرت و گشتاور وضع تقریبا یکسانی داشته باشند. درزمینه قدرت با تولید 235 اسب بخار در 4800 دور در دقیقه برتری نسبی با لکسوس nx است. این در حالی است که بی‌ام‌و X1 با طی 6000 دور موتور در دقیقه 231 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. در مورد گشتاور عدد یکسان 350 نیوتن متر ثبت‌شده اما بی‌ام‌و X1 با رسیدن به آن در دور 1250 (چهارصد دور کمتر از لکسوس nx) دارای برتری بیشتری است.

 استفاده بی‌ام‌و X1 از گیربکس 8 سرعته استپ ترونیک باعث ثبت رکورد 6.4 ثانیه‌ای در شتاب‌گیری شده است. مصرف سوخت این خودرو 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده و حداکثر 235 کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد. گیربکس 6 سرعته تیپ ترونیک لکسوس nx آن را کمی کندتر از رقیب خود کرده است. شتاب صفر تا صد 7.2 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت نیز شاید کمتر به مذاق طرفداران سرعت خوش بیاید.

شاخ به شاخ جذاب لکسوس NX با بی‌ام‌و X1
شاخ به شاخ جذاب لکسوس NX با بی‌ام‌و X1

مقایسه از نظر امکانات رفاهی

در خودروهای لوکس امکانات رفاهی متعددی برای کلیه سرنشینان خودرو فراهم می‌شود. امکاناتی که هم به کمک راننده برای رانندگی ایمن‌تر می‌آیند و هم باعث لذت سرنشینان از سفر می‌شوند. باوجود تجهیزات رفاهی متعدد در بی‌ام‌و X1، لکسوس nx رتبه بالاتری در این بخش دارد. نبود امکاناتی نظیر کنترل خودکار چراغ‌ها بر اساس نور محیط، GPS، تشخیص صدای راننده برای ارسال پیام یا برقراری تماس تلفنی، دسترسی به لیست تماس‌ها و پیامک‌های آیفون، رادیو ماهواره‌ای با قابلیت نمایش وضعیت ترافیک و آب‌وهوا، شارژر وایرلس، نمایشگر چندرسانه‌ای، سنسور باران، تعمیر خودرو از راه دور، نرم‌افزار تلفن همراه برای کنترل درب‌ها و موتور خودرو از راه دور، سیستم باز و بسته شدن در گاراژ و اتصال به برخی سایت‌های رفاهی معروف، منجر به رفاه بیشتر سرنشینان لکسوس می‌شود. اما شیب موجود در انتهای سقف لکسوس می‌تواند باعث آزار سرنشینان عقب به‌خصوص هنگام عبور از ناهمواری‌ها شود.

مقایسه از نظر ایمنی

تست‌های تصادف انجام‌شده در موسسه بیمه و ایمنی آمریکا و نیز N-Cap اروپا، نشان داده است که هر دو خودرو دارای سطح ایمنی بالایی هستند. استفاده از سیستم کنترل تمام چرخ متحرک در هردو خودرو باعث می‌شود که کنترل خودرو در سر پیچ‌ها بسیار ایمن‌تر باشد. درواقع این سیستم به‌طور اتوماتیک زاویه چرخ‌های جلو و عقب را در سر پیچ‌ها کنترل می‌کند تا کمترین فشار به خودرو و سرنشینان وارد شود. لکسوس nx با استفاده از 11 کیسه هوای جانبی، پرده‌ای و سرنشینان جلو و عقب، ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، کنترل سرعت در سرازیری، سیستم پیش برخورد، ضد سرقت ایموبلایزر، تماس با اورژانس در هنگام تصادف، هشدار عابر پیاده، پشت‌سری‌های هوشمند صندلی‌ها برای کاهش آسیب تصادفات، سنسور و دوربین دید عقب و جلو، کروز کنترل، رادار نقاط کور و هشدار خروج از لاین و ترافیک از تست‌های تصادف کاملا سربلند بیرون بیاید.

شاخ به شاخ جذاب لکسوس NX با بی‌ام‌و X1

بی‌ام‌و X1 نیز با دارا بودن امکانات ایمنی مشابه، سرنشینان را تا حد زیادی از خطر محافظت می‌کند. بااین‌وجود فقدان رادار نقاط کور، ترمز اضطراری اتوماتیک و هشدار ترافیک در بی‌ام‌و X1، امتیاز لکسوس nx را در این بخش بالاتر می‌برد.

جمع‌بندی

خودروهای بی‌ام‌و X1 و لکسوس nx هردو تولید برندهای معروف خودروسازی جهان هستند که امتحان خود را در سال‌های پیش پس داده‌اند. بررسی این خودروها از زوایای مختلف نشان داد که لکسوس nx ازنظر تجهیزات رفاهی و ایمنی دارای برتری قطعی است. در مورد طراحی داخلی و خارجی نمی‌توان نظر قطعی داد. چراکه سلیقه مشتریان در این مورد نقش پررنگ‌تری دارد. بااین‌حال بر اساس نظر کارشناسان دو خودرو ازنظر طراحی داخلی در یک سطح هستند اما طراحی بیرونی لکسوس دارای جذابیت‌های بیشتری است. شاید قیمت بالاتر لکسوس nx نتیجه برتری‌های این خودرو در زمینه‌های مختلف باشد اما می‌تواند مانعی برای خرید آن ایجاد کند. باوجود امکانات کمتر، بی‌ام‌و X1 با تکیه بر طرفداران وفادار خود همچنان دارای بازار فروش قدرتمندی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا