گوناگون

تاکید ایمانی بر لزوم برپایی کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها

امام جمعه شیراز بر لزوم ایجاد و برپایی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی در خطبه‌های نماز جمعه 14 شهریور در شیراز، ضمن تبریک دهه کرامت به تمام دوستداران اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: فضای زندگی امام هشتم آنچنان رقم خورد که توانست علم و دانش اهل بیت(ع) را آشکار و مبحثی که در اسلام سابقه داشت را به شکل مناظره باز کند.

او اضافه کرد: دانشمندانی از اطراف و اکناف عالم سراغ امام هشتم می‌آمدند و مشکلات علمی و اعتقادی خود را با امام در میان می‌گذاشتند و امام پاسخ لازم را به آنان عنایت می‌کرد. از این رو او را عالم اهل بیت(ع) معرفی کردند. امروز هم ما به همان روش نیازمندیم، روش امام کرسی آزاداندیشی بود یعنی امام اجازه می‌داد مخاطبش هر چه دارد بگوید و به زبان بیاورد و جواب شافی و کافی را بشنود، چون اسلام پاسخگوی تمام شبهه‌هاست.

امام جمعه شیراز با تصریح اینکه رهبر معظم انقلاب ده‌ها بار بر لزوم ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی در حوزه و دانشگاه تاکید و به صراحت به عنوان یک ضرورت در عصر امروز آن را مطرح فرمودند، ابراز عقیده کرد: متاسفانه این مهم آنگونه که باید در جامعه اسلامی عملیاتی نشده است.

این مقام روحانی خاطرنشان کرد: آنقدر اسلام از نظر محتوا غنی است که هیچ سوالی بدون جواب نمی‌ماند و لذا امام رضا (ع) فضا را برای مناظره باز کردند، امروز هم باید این فضا باز باشد، دانشگاه‌های ما باید کرسی‌های آزاداندیشی را برگزار کنند و طبیعتا کسانی باید پاسخگو باشند که قدرت علمی لازم را دارند، آنها باید بتوانند شبهات را پاسخ دهند.

امام جمعه شیراز همچنین به سالروز 17 شهریور و برخورد سبوعانه دژخیمان پهلوی در برخورد با ملت انقلابی ایران، اشاره و اظهار کرد: حرکت و مقاومت مردم در آن روز در رشد انقلاب و سرعت بخشیدن به آهنگ پیروزی انقلاب تاثیر گذاشت و امام بارها از 17 شهریور به عنوان یوم‌الله یاد کردند و فرمودند مردمی که 17 شهریور را رقم زدند از جنایات دگر جنایتکاران وحشت و دلهره‌ای ندارند.

ایمانی در ادامه خطبه‌های نماز جمعه شیراز به اجلاسیه شانزدهم دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری اشاره و خاطرنشان کرد: این دوره از اجلاسیه خبرگان رهبری در حوزه فرهنگ، امنیت داخلی و خارجی، اقتصاد مقاومتی و جمعیت بحث و بررسی شد و بعضی از میهمانان هم در این اجلاسیه حضور داشتند و در حوزه مسائل فرهنگی و امنیتی نکات لازم را بازگو کردند.

امام جمعه شیراز با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا، این عمل را نشان‌دهنده خوی استکباری سران آن کشور دانست و تصریح کرد: این تحریم‌ها در شرایطی که طرفین در حال مذاکره هستند جز کارشکنی چیز دیگری نمی‌تواند باشد و طبعا ایران اسلامی همه گونه همکاری در اجرای توافقنامه داشته و هر گونه خللی که وارد شود از سوی آمریکا و همدستان اوست و دنیا هم توجه لازم را به این نکته دارد.

خطیب جمعه شیراز در خطبه اول نماز نیز ضمن ادامه مباحث اخلاقی هفته‌های گذشته، گفت: اینکه امروز تمام رسانه‌های دنیا با ابزار و روش‌های گوناگون سعی دارند اعتقادات جامعه اسلامی را در هم بشکنند و باورهای مردم را لگدکوب کنند به‌خاطر این است که اگر باور و اعتقاد شکسته شد سایر کارهای شایسته هم فراموش می‌شود و از بین می‌رود و سبک زندگی از حالت اسلامی و الهی بودن خارج می‌شود، بنابراین باید هوشیار باشیم که این آسیب‌ها به افکار و اندیشه‌های ما وارد نشود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا