گوناگون

تحریم‌های آمریکا ضدروسیه است یا ضداروپا؟

374213 360به دنبال اقدامات روسیه در کریمه و اوکراین ،‌ ایالات متحده تحریم هایی را علیه مقامات و شرکت های روسی اعمال نمود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از اوراسیا ریویو، این پایگاه خبری ـ تحلیلی در مقاله‎ای به قلم جان دالی با اشاره به اعمال دور تازه ای از تحریم های آمریکایی علیه روسیه نوشت: در تاریخ 28 آوریل اشخاص و شرکت های روسی بیشتری به لیست تحریم های دولت آمریکا علیه کرملین و بخصوص وابستگان شخص پوتین اضافه شدند. بانک روسیه و اشخاص دایره نزدیک به رهبری روسیه اصلی ترین هدف این دور از تحریم ها عنوان شده اند.

بر همین اساس، سرمایه های ایگور ساچین، مدیر «روس نفت» شرکت نفتی بزرگ روسیه،‌ شش فرد و 17 شرکت نیز بلوکه شد . نکته حائز اهمیت این است که در این لیست تحریم جدید نام الکسی میلر، مدیر عامل شرکت گاز طبیعی “گازپروم” که انحصاری دولت روسیه می باشد ،‌قرار ندارد.

نویسنده در ادامه تصریح کرد: در حالی که اتحادیه اروپا نیز به منظور همکاری با تحریم های آمریکا در تنبیه روسیه 48 شخصیت روسی را تحریم کرده است ، “گازپروم” مسئله اصلی مورد اختلاف میان اتحادیه اروپا و آمریکا می باشد. دلیل این گونه عملکرد نیز از سوی اروپائیان کاملا روشن است. روسیه، پس از آمریکا و چین بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا محسوب می شود.

در سال 2012،‌ روابط تجاری دوجانبه میان روسیه و اروپا مبلغی بالغ بر 370 میلیارددلار را به ثبت رسانده است. در همان سال تجارت آمریکا با روسیه با هزینه ای معادل تنها 26 میلیارد دلار انجام گرفته است. به گزارش «یورواستات» اتحادیه اروپا،‌ بیش از نیمی از واردات روسیه به مقصد یکی از کشورهای اروپایی میرود و حدود 45 درصد واردات این کشور نیز از اروپاست.

بالغ بر 485 میلیارد متر مکعب گاز تنها در یک سال در اروپا به مصرف می‌رسد و 160 میلیارد متر مکعب ـ معادل یک سوم کل ـ آن توسط روسیه تامین می شود.

آلمان، مرکز و قوه محرکه اقتصاد اروپا تاثیر تشدید تحریم های ضدروسی را بر اقتصاد برلین برآورد کرده است. آنتون بورنر، مدیر گروه اصلی تجارت در آلمان (بی جی ای) هشدار داده است بیش از 6 هزار تجارت در کشور با حجم معاملات 105 میلیارد دلاری دارای ارتباطات داخلی و تنگاتنگ با روسیه داشته و چنانچه تحریم ها ادامه پیدا کنند در آستانه ورشکستگی خواهند بود.

جان دالی همچنین تصریح کرد: لوئیز فرانکل ،‌ نماینده آمریکایی که اخیرا در صدر هیئتی از کنگره به اوکراین سفر کرده است احتمالاتی را درباره اینکه چرا دولت آمریکا میلر و شرکت گازپروم را در لیست تحریم قرار نداده ،‌بیان داشته است. وی در 28 آوریل اظهار داشت: تصور میکنم علت اصلی این کار توسط اوباما همکاری با متحدان اروپایی آمریکاست چراکه کشورهای عضو اتحادیه اروپا شرکای تجاری مسکو محسوب می شوند و اقتصاد و تجارت آنان بر اساس انرژی روسیه برنامه ریزی شده است. بنابراین باید مراقب باشیم که تحریم های ما به هم پیمانان واشنگتن صدمه وارد نکند.

کورکر،‌ یکی از اعضای کیمته روابط خارجی در سنای آمریکا در نامه ای به اوباما تاکید کرد : چنانچه روسیه اقدامات خود در بی ثبات نمودن شرق اوکراین را متوقف نکرده و به حضور نظامیان خود در مرزهای این کشور فورا پایان ندهد باید تحریم های بیشتری علیه بخش های استراتژیک اقتصاد روسیه بخصوصو “گازپروم” و موسسات اقتصادی مهم اعمال گردد.

جان مک کین ، نیز در تاریخ 25 آوریل اعلام کرد: ایالات متحده باید تحریم های بیشتری را علیه بانک های بزرگ ، کارخانجات انرژی و بخش های اقتصادی نظیر صنایع نظامی روسیه اعمال شود  تا از این طریق ابزار قدرت پوتین در سیاست خارجی از وی گرفته شود  . ناتو نیز باید موشک های و سپرهای دفاعی خود را در مرکز اروپا در در کشورهای بالتیک مستقر نماید تا قادر به مقابله با قدرت ارتش روسیه باشد.

گفتنی است در برابر این سخنان روسیه نیز حجمی از تغییرات را در فعالیت های اقتصادی دولتی خود ایجاد نموده که موجب کاهش تاثیر این تحریم ها شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا