گوناگون

تخریب باغ دیگری در پایتخت برای ساخت مجتمع تجاری

سلامت نیوز: ساخت و ساز برجهای 9 طبقه در بلوار اندرزگو در حالی به سرعت پیش می رود که خود این بلوار با تخریب بسیاری از باغ های منطقه صرفا برای کاهش بار ترافیک خیابانهای شریعتی و فرمانیه گشوده شد اما حالا با ساخت این همه مجتمع تجاری بلوار به عامل ترافیک منطقه تبدیل شده و معلوم نیست با وجود تأکید مسئولان ارشد کشور بر حفظ باغات تهران با چه مجوزی هر روز لودرها جلوی چشم مردم درختان را برای ساخت و سازهای جدید ریشه کن می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، این روزها هر کسی که از خیابان اندرزگو عبور می کند باید مراقب باشد که از جرثقیل های برجی مشغول کار در این مسیر چیزی روی سرش سقوط نکند. بلوار اندرزگو مسیری است که با صرف هزینه فراوان و تخریب بسیاری از باغات، در منطقه یک تهران برای ایجاد مسیر ارتباطی بین خیابان های شریعتی و فرمانیه و بلوار ارتش گشوده شد. اما حالا با ابلاغ طرح تفصیلی جدید در دو سوی این خیابان برج های 9 طبقه و بیشتر تجاری اداری به سرعت در حال ساخت است تا به زودی مسیری که قرار بود برای تسهیل جابجایی ایجاد شود، خود به عامل ایجاد ترافیک تبدیل شود.

فارغ ازاینکه این همه مجتمع تجاری با چه هدفی در این منطقه از شهر که بافت مسکونی و باغی دارد ایجاد می شود و باید از تهیه کنندگان طرح تفصیلی تهران و دست اندرکاران وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران پرسیده شود اما تمام این مسائل مجوزی برای تخریب باغات موجود در این منطقه نیست.

امروز باغات و درختان مظلوم ترین قربانیان طرحهای شهری و شهرفروشی هستند که باوجود ضمانت اجرای کیفری، مورد حمایت دستگاه قضایی نیز قرار نمی گیرند.

خوشبخانه وجود تصاویر هوایی در دسترس همگان و انعکاس گزارش تخریب باغات در رسانه ها باعث شده است که این روزها تخریب باغات همانند دهه هفتاد که مرگ باغات شمیران آغاز شد امری بی سر و صدا نباشد.

باغ مورد اشاره در این گزارش در شمال بلوار اندرزگو حدفاصل خیابان های شهید علوی و بن بست زمانی قرار دارد. حدود یک سوم این باغ در جریان ساخت بلوار اندرزگو از بین رفت. بخش باقی مانده باغ نیز به مساحت 5 هزار متر مربع در اسفند ماه سال 1390 به طور کامل تخریب شد. پس از تخریب در این باغ گودبرداری صورت گرفت تا مجتمع تجاری اداری اندرزگو در 13 طبقه در آن ساخته شود.

یک فعال محیط زیست در این باره می گوید: با ساخت این مجتمع 110 واحد تجاری و 80 واحد اداری در 55 هزار متر مربع جایگزین باغ 5 هزار متر مربعی خواهد شد.

به اعتقاد صادق کاشانی تخریب این باغ نمونه روشنی از شهرفروشی و فدا شدن محیط زیست برای کسب درآمد است.

او با انتقاد از عملکرد و سکوت دستگاه قضایی در برابر این جرم مشهود در تهران و شهرهای بزرگ دیگر تأکید می کند: هنوز از یاد نبرده ایم که مقام معظم رهبری در روز درختکاری امسال فرمودند که «لازم است جلوی دست اندازیها به فضاهای سبز و تبدیل این منابع ارزشمند به آهن و سیمان گرفته و با سوء استفاده کنندگان برخورد قانونی شود» آیا این بیانات روشن به گوش مسوولین قضایی نرسیده است؟ و اگر رسیده است آیا این همه گزارش های منتشر شده از تخریب باغات در کشور را نمی بینند؟

این فعال محیط زیست به اعلام جرم اسفندماه 92 جنبش فعال عدالت خواه دانشجویی در خصوص تخریب باغات حکمت لواسان، باغ گیاهی در میدان تجریش و باغ معنوی جمشیدیه اشاره می کند و می افزاید: مسئولان چرا هنوز به این موضوع رسیدگی نکرده و عکس العملی نشان نداده است؟

آنچه مسلم است تا زمانی که به مطالبه رهبری در خصوص برخورد قضایی با تخریب کنندگان باغات عمل نشود این وضعیت ناگوار اصلاح نخواهد شد و فدا شدن محیط زیست برای اهداف تجاری ادامه خواهد داشت .

تخریب باغات تهران در اندرزگو

در این تصویر محدوده اصلی باغ دیده می شود. بخشی از این باغ در نتیجه اجرای طرح بزرگراه شهید اندرزگو از بین رفت و بخش باقی مانده آن در نتیجه اجرای مجتمع تجاری اداری اندرزگو. تخریب این همه باغ در مسیر سبز رنگ با هدف تسهیل در حمل و نقل منطقه صورت گرفت ولی حالا با ابلاغ طرح تفصیلی و در نظر گرفتن تراکم های سنگین تجاری در خیابان اندرزگو این خیابان خود به عاملی برای ایجاد ترافیک در منطقه تبدیل شده است.

تخریب باغات تهران در اندرزگو

خانه های ویلایی دو طبقه که تا دیروز مجاور باغی خرم بودند و امروز مجاور یک کارگاه بزرگ ساختمانی و فردا در مجاورت مجتمع بزرگ تجاری اداری با هزاران مراجعه در روز خواهند بود.

تخریب باغات تهران در اندرزگو

درختانی که برای ادامه حیات با آهن و سیمان دست و پنجه نرم می کنند

تخریب باغات تهران در اندرزگو

ماشین آلات ساختمانی در جایی که قبلا ریشه های درختان قرار داشتند

به راستی چگونه این همه درخت با آن همه ریشه های تناور از وسط شهر بدون جلب توجه شهروندان جمع آوری شده اند؟ تشکل های زیست محیطی کجا هستند که این قتل عام نباتی را شاهد نبوده اند؟ دستگاه قضایی چرا در برابر این جرم مشهود سکوت پیشه کرده است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا