گوناگون

تخصیص اعتبار "یونیدو" به زعفران ایران

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از تخصیص اعتبار دو میلیون دلاری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) برای بهبود پایداری زعفران در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار‌ خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، محمدرضا قدسی امروز پنجم آبان ماه در نشست خبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی با خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: با توجه به اهمیت محصول زعفران در سطح جهانی، پروژه توسعه زنجیره ارزش صنعت زعفران توسط سازمان یونیدو در همکاری با بانک کشاورزی ایران در اواخر سال گذشته آغاز شد.

وی از انتخاب شهرستان‌ها و روستاهای پایلوت به عنوان نخستین مرحله اجرایی در این برنامه همکاری نام برد و گفت: شهرستان‌های تربت‌حیدریه، زاوه، کاشمر، رشتخوار، خلیل‌آباد، بردسکن، بجستان، گناباد، سبزوار، نیشابور، باخرز، مه‌ولات در خراسان رضوی و فردوس، قاین و سرایان در استان خراسان جنوبی برای انجام فعالیت‌های شبکه‌سازی و آموزش زعفران‌کاران توسط ناظرین در راستای افزایش راندمان و پایداری تولید انتخاب شدند.

قدسی ادامه داد: انتخاب و آموزش ناظران زعفران و فرآوری بهداشتی و محصول سالم و ارگانیک مراحل دوم و سوم در این برنامه همکاری است.

وی ادامه داد: در مرحله سوم راه‌اندازی 20 کارگاه فرآوری بهداشتی زعفران در روستاهای پایلوت همراه با تجهیز این کارگاه‎ها با دستگاه‌های خشک‌کن صنعتی به منظور تولید محصول سالم و بهداشتی مدنظر است و آموزش‌ها و نظارت‌های سالم در این بخش توسط ناظرین زعفران انجام می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان از اجرای طرح مزارع آرمانی زعفران در استان خبر داد و گفت: این طرح در سال های 88، 89 و 90 به ترتیب در سطوح 40، 100 و 75 هکتار در شهرستان‌ها و مناطق زعفرانکاری استان اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح مبتنی بر رعایت دقیق دستورالعمل‌های فنی، اعم از زمان و فصل کاشت مناسب، استفاده از پیاز استاندارد و بالای هشت گرم،‌ تراکم مناسب کاشت، مراقبت‌های فنی در دوره داشت و تغذیه مناسب بوده و نتایج حاصل از این طرح نشان از افزایش سه برابری میانگین عملکرد در واحد سطح نسبت به مزارع سنتی است.

قدسی یادآور شد: در سال 92 نیز برای اولین بار از محل یارانه عوامل و نهاده‌های کشاورزی با عنوان حمایت ویژهبه مزارع زعفران استان به میزان 200 میلیون تومان یارانه تعلق گرفته که بین مناطق زعفران‌خیز استان برای اجرای برنامه محلول پاشی(تغذیه) و مبارزه مکانیکی با علف‌های هرز مزارع زعفران توزیع و جذب شده است.

وی گفت: انجام این امور موجب افزایش تولید و همچنین تاثیر بر بهبود کمیت و کیفیت محصول تولیدی شد که براساس بازدیدها و گزارش‌ها، نتایج مزرعه‌ای بسیار موفقیت‌آمیز بوده است.

کارشناس مسئول زعفران جهادکشاورزی خراسان رضوی نیز از رشد 36 درصدی صادرات زعفران در سال‌ جاری خبر داد و گفت: این امر به دلیل حذف عوارض صادرات زعفران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، رامین اسمی امروز پنجم آبان ماه در نشست خبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با خبرنگاران گفت: سالانه بیش از پنج تن زعفران استان به امارات صادر می‌شود و پس از آن بیشترین میزان صادرات ما به کشورهای اسپانیا و ژاپن و 50 کشور دیگر است.

وی با اشاره به خواص زعفران و اهمیت این محصول در تغذیه گفت: اگر هر ایرانی در سال یک گرم زعفران مصرف کند، در داخل کشور 80 تن زعفران مورد نیاز است.

وی با اشاره به کشت زعفران در 22 استان کشور به صورت محدود، اظهار کرد: 77 درصد اراضی زعفران کشور مربوط به خراسان رضوی، 19 درصد آن مربوط به خراسان جنوبی و تنها چهار درصد مربوط به سایر استان‌هاست.

اسمی با اشاره به تولید سالانه 330 تن زعفران در دنیا گفت: 310 تن از این مقدار مربوط به کشور ایران است که از این مقدار نیز 243 تن در خراسان رضوی با بهترین کیفیت تولید می‌شود.

کارشناس مسئول زعفران جهادکشاورزی استان از پیش‌بینی صادرات بیش از 160 تن زعفران در سال‌جاری خبر داد و گفت: براساس پیش‌بینی‌ها تقاضای مصرف زعفران در دنیا بیش از 500 تن است.

وی گفت: 65 درصد از اشتغال زعفران مربوط به مراحل برداشت و پرکندن این محصول است که در صورت ورود مکانیزاسیون به این بخش این میزان اشتغال از بین خواهد رفت.

اسمی با اشاره به راه‌اندازی دستگاه خشک‌کننده زعفران برای تسریع در روند تولید زعفران خشک در استان اظهار کرد: این دستگاه با ظرفیت خشک کردن 10 کیلوگرم زعفران در ساعت در کانون نقاط زعفران‌خیز استان از جمله زاوه‌، تربت‌حیدریه و کاشمر که بیشترین زعفران را دارا هستند، فعال می‌شود.

اسمی با بیان اینکه این دستگاه‌ها در مرحله سوم برنامه همکاری مشترک با سازمان توسعه صنعتی ملل متحد به عنوان مرحله فرآوری بهداشتی و تولید محصول سالم و ارگانیک قرار دارد، ادامه داد: یونیدو برای بهبود وضعیت زعفران استان برای چهار سال اعتباری معادل دو میلیون دلار هزینه می‌کند و احتمال افزایش این مبالغ در صورت نتیجه‌گیری از این طرح وجود دارد.

وی اظهار کرد: زعفران 10 درصد ارزش تولیدات باغی و زراعی استان را داراست و محصولی ارج‌آور، اشتغال‌زا و با کارایی بالا در میزان مصرف آب است.


صادرات 85 درصد زعفران خراسان رضوی به 53 کشور

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز از صادرات 80 تا 85 درصد محصول زعفران استان به 53 کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار‌ خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، محمود ساربان امروز پنجم آبان ماه در نشست خبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با خبرنگاران گفت: تولید محصول ارزان قیمت و رقابت‌پذیر از مهمترین شاخصه‌های این محصول است تا تولیدکنندگان بتوانند در تقابل با رقبای نو ظهوری مانند چین و افغانستان که به زودی وارد بازارهای جهانی زعفران می‌شوند، ایستادگی کنند.

وی از سازگاری با اقلیم‌های کویری و مناطق کم‌آب به دلیل کارایی بالای مصرف آب، اشتغال‌زایی بالا و ارزش اقتصادی بالا و ارزآوری مناسب برای کشور به عنوان ویژگی‌های مهم محصول زعفران نام برد.

ساربان گفت: خراسان رضوی با سطح زیرکشت 6500 هکتار و تولید 243 تن، مقام اول تولید زعفران را در کشور و دنیا به خود اختصاص داده اما متاسفانه طی دو دهه گذشته، با افزایش سطح زیر کشت از حدود 18 هزار هکتار در سال 70 به 54 هزار هکتار، میانگین تولید در واحد سطح از حدود شش کیلوگرم در هکتار به 3.5 کیلوگرم در هکتار تنزل یافته است.

افزایش سطح زیر کشت و کاهش میانگین تولید زعفران در استان

وی ادامه داد: سطح زیرکشت به شدت افزایش یافته ولی به دلیل کشت سنتی و خشکسالی و سرمازدگی میانگین تولید کاهش یافته و به حدود 3.5 کیلوگرم در هکتار رسیده است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یادآور شد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کاهش منابع آبی مهمترین استراتژی زعفران‌کاران ما، کاهش سطح زیر کشت و افزایش میانگین تولید از 3.5 کیلوگرم فعلی به هشت تا 10 کیلوگرم در هکتار است، این افزایش تولید در واحد سطح موجب کاهش هزینه تولید بهره‌برداران می‌شود.

وی اظهار کرد: برای افزایش عملکرد در واحد سطح باید شیوه‌ها و روشهای نوین علمی جایگزین کشت سنتی شده و یافته های جدید علمی و تحقیقاتی در مزارع بهره‌برداران اجرا شود.

ساربان از اجرای طرح مزارع تکثیر پیاز زعفران به عنوان یکی از اقدامات انجام شده این سازمان در راستای بهبود کیفیت و کمیت محصول زعفران در استان خبر داد.

وی گفت: با توجه به اینکه یکی از مهمترین نیازهای مزارع آرمانی زعفران داشتن پیاز استاندارد و گواهی شده با وزن بالای هشت گرم است و از طرفی پیازهای موجود در بازار به طور معمول پیازهای نامرغوب و غیراستاندارد برای کاشت در این گونه مزارع است، برای نخستین بار در سال‌های 89 و 90 اقدام به مساعدت در احداث مزارع تکثیر پیاز زعفران در سطح 16 هکتار کردیم.

وی خاطرنشان کرد: نتایج حاصل از این مزارع بسیار موفقیت آمیز بود و در طی یک سال 2.5 برابر پیاز کاشت شده، پیاز استاندارد برای کاشت مزارع آرمانی تولید شد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اجرای طرح بهبود طرح پیاز زعفران را از دیگر اقدامات این سازمان خواند و گفت: این طرح به دنبال نهادینه‌سازی آموزش‌های عمومی و تخصصی به بهره‌برداران بوده و در قالب این طرح هر کشاورز پس از آموزش دیدن محصول خود را فرآوری و این محصول مطابق با شاخص‌های کیفیت زعفران کدشناسایی دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: این کد نشان‌دهنده محل کاشت، نام کشاورز، نام مزرعه، زمان برداشت و زمان تولید است.

ساربان گفت: در سال گذشته با احداث مزارع آرمانی زعفران، برداشت و فرآوری بهداشتی آن در قالب طرح بهبود کیفیت زعفران در 14 شهرستان اجرا شد، در این طرح 36 کارگاه فرآوری در 14 شهرستان تشکیل و تجهیز شد.

وی به شهرستان‌های بجستان، بردسکن، باخزر،‌ تربت‌جام، تربت‌حیدریه، ‌خواف، رشتخوار، زاوه، سبزوار، کاشمر، گناباد، مه‌ولات، نیشابور و مشهد به عنوان شهرستان‌هایی که کارگاه‌های فرآوری زعفران در آنها تجهیز شده اشاره کرد و گفت: حدود 3 تن زعفران بهداشتی و محصول سالم در این کارگاه‌ها تولید شده است.

ساربان همچنین با اشاره به در نظر گرفتن طرح افزایش خوداتکایی برای 8 محصول اساسی در استان گفت: برنامه تدارک و تهیه بذر، تهیه کود شیمیایی، توسعه مکانیزاسیون،‌ توسعه خدمات بیمه‌ای و تسهیلات به کشاورزان از جمله برنامه‌های این طرح است.

وی افزود: در بحث کود شیمیایی 18هزار و 500 خاک در استان بررسی شد که براساس این بررسی‌ها نیاز به 235 هزار تن کود ازته،‌ 80 هزار تن کود پتاسه و 70 هزار تن فسفاته در استان احساس می شود.

73 درصد خاک‌های کشاورزی استان دچار کمبود آهن است

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: 75 درصد اراضی استان نیازمند کود فسفر، 73 درصد دچار کمبود آهن، 75.8 درصد خاک‌ها دچار کمبود روی و 41 درصد دچار کمبود منگنز است.

وی گفت: میزان مواد عالی خاک‌های استان به طور میانگین چهار درصد است، بهترین خاک‌ها در قوچان و تربت‌حیدریه با 7 درصد مواد عالی و بدترین نوع آن در خواف با 0.2 درصد مواد عالی است.

ساربان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 56 هزار تن کود در انبارهای استان دپو شده، در سه سال گذشته با کمبود کود و ایجاد بازارهای سیاه در این زمینه مواجه بودیم در حال حاضر این نهاده در اختیار ما قرار دارد و کشاورزان باید نسبت به جذب آن مبادرت کنند.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا