گوناگون

آیین پوش‏‏کشی حسینیه چرخاب اردکان برگزار شد

آیین پوش‏‏کشی حسینیه چرخاب اردکان به عنوان یکی از آیین‎‎های ویژه این شهرستان با قدمتی بیش از 115 سال، صبح امروز همانند سال‎‎های گذشته پرشور و با حضور عزاداران حسینی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، مردم استان دارالعباده یزد، هر ساله همزمان با آغاز ماه محرم با شور و حال خاصی به استقبال آیین‎‎ها و مراسم‎‎های عزاداری سرور و سالار شهیدان می‎‌روند.

در جای جای این استان کویری که به “حسینیه ایران” نیز معروف است، آداب رسوم خاصی برقرار است که از جمله این مراسم‏‏‌ها می‎‎توان به آیین پرسه‎‎زنی، افروختن مشعل در شب اول محرم، مراسم باشکوه نخل‏‏برداری، دسته سقا، کتل بستن و نیز جغجغه‏‏ زنی و غیره اشاره کرد.

یکی از رسومی که از دیرباز در اردکان از جایگاه ویژه‏‏ ای در بین مردم این شهرستان برخوردار است، مراسم “پوش کشی میدان چرخاب” یا به گویش محلی “پوش بالا کنی”، است.

اردکانی‎‎ها به ویژه اهالی چرخاب در دومین روز ماه محرم از هر کجا ساکن باشند، خود را به این حسینیه می‌رسانند، چه آن‌هایی که در محله هستند، چه آن‌هایی که رفته‌اند و در دیگر نقاط شهر یا کشور زندگی می‌کنند.

همه یک دغدغه در سر دارند و آن نیز رسیدن به سر قرار صبح روز دوم ماه محرم، برای برپا کردن خیمه امام حسین(ع) چرا که در روایات خوانده‎‎اند که در چنین روزی، اربابشان به همراه اهل بیت خود در صحرای کربلا وارد شده و خیمه‌های خود را در آنجا برافراشته است.

پوشی که برای مسقف کردن حسینیه چرخاب اردکان استفاده می‎‎شود از چهار تکه مربعی و یک تکه مستطیلی شکل و منقوش تشکیل شده و مساحت این پوش تاریخی که با 115 سال قدمت، همچون نمادی در شهرستان اردکان در ماه محرم زبان زد شده، 350 مترمربع است که به عمل استاد “محمد جعفر خیام اصفهانی” به طرز زیبایی شکل گرفته است.

“محمد پور روستایی اردکانی” مدیر انجمن چارسوق کویر اردکان در مورد نقوش درج شده روی این پوش تاریخی در گفت‎‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، می‏‏‌گوید: طرح‎‎هایی که روی این پوش زیبا نقش بسته، متشکل از نقوشی نمادین و ابیاتی از “محتشم کاشانی”شاعر دلسوخته پارسی‌گوی سدهٔ دهم هجری است که به شکل هنرمندانه‏‏ ای “پته دوزی” شده است.

وی اضافه می‎‎کند: از نقوشی که روی این پوش تاریخی نقش بسته است، می‏‏‌توان درخت سرو که در فرهنگ ایرانی نماد سرسبزی، پایداری و مقاومت است و در مذهب شیعه نماد حضرت عباس(ع) است را نام برد که توسط دو فرشته محافظت می‌شود.

پور روستایی عنوان می‎‎کند: علاوه بر نقش سرو، طرح شیر و خورشید نیز روی این پوش حک شده که نقشی اسطوره‌ای و مقدس در فرهنگ ایران، است.

وی تصریح می‎‎کند: تا قبل از اسلام خورشید، نماد مهر و گرمی و روشنایی بود و شیر نماد قدرت که همیشه شمشیر به دست همراه خورشید بوده و از او محافظت می‌کرده است ولی بعد از اسلام، خورشید نماد حضرت پیامبر (ص)، شیر نماد حضرت علی(ع) و شمشیر همان ذوالفقار است و به طور کلی شیر و خورشید، نماد تشیع بوده است.

پور روستایی بیان می‎‎کند: از دیگر نمادهای استفاده شده روی پوش حسینیه چرخاب اردکان، نقش درختی است که در فرهنگ و اساطیر ایرانی به درخت زندگی معروف بوده است که توسط دو شیر و خورشید محافظت می‌شود که این هم در فرهنگ شیعه، شجره طیبه و نماد اهل بیت پیامبر است.

گفتنی است، قطعات این پوش زیبا هر ساله در دومین روز از ماه محرم در مراسمی خاص که از مرحوم «مجدالعلما» از چهره‏‏ های پرآوازه اردکان به یادگار مانده است، به ‌همت پیر غلامان و مردم این منطقه به شکل استادانه و ظریفی به هم وصل می‏‏ شوند.

این پوش همراه با چاوشی‌خوانی و فریاد “یا حسین” با دل‌های حاجت‌مند و چشم‌هایی اشک‌آلود برافراشته می‌شود و صبح روز سیزدهم محرم نیز به همین صورت پوش به پایین آورده شده، بسته‏‎‎بندی و به اتاق حسینیه منتقل می‌شود.

از دیگر رسوماتی که در کنار این مراسم به جای مانده، به جای آوردن وقفیاتی است که همه ساله در چنین روزی ادا می‏‏ شود و بخشی از این موقوفات پذیرایی از مردم با ارده شیره است که از غذاهای بومی و محلی اردکان است.

گفتنی است؛ این مراسم که هر ساله مسئولین استان و شهرستان در آن حضور چشمگیری دارند، در چند سال اخیر با حضور “سید محمد خاتمی” رییس جمهور اسبق کشورمان با استقبال بیشتری مواجهه بوده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا