گوناگون

تشریح وضعیت بیماریهای مادرزادی قلبی در ایران/ دو راهکار برای کاهش بیماریهای قلبی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پرتال جراحان ایران، دکتر رامین بقایی گفت: معمولا بیماریهای قلبی را به دو گروه تقسیم می‌کنند، یک دسته بیماریهای مادرزادی قلبی و دسته‌ دیگر بیماریهای اکتسابی قلبی هستند.

وی خاطر نشان کرد: بیماریهای مادرزادی قلبی از بدو تولد وجود داشته و همراه فرد به دنیا می‌آیند که ممکن است در همان سنین کودکی یا سنین بالاتر تشخیص داده شود. این گروه طیف وسیعی از بیماریها را شامل می شوند و انواع و اقسام متفاوتی دارند. این بیماریها در کشور ما جز بیماریهای شایع هستند که متأسفانه رو به افزایش هستند. علت آن این است که با رشد جمعیت، احتمال بروز بیماریهای مادرزادی هم در متولدین هر سال بیشتر می‌شود. از سوی دیگر بسیاری از بیماریهایی که در سالهای گذشته کمتر تشخیص داده می‌شدند در حال حاضر قابل معالجه هستند.

بقایی اظهار کرد: بیماریهای اکتسابی قلبی در سه گروه دسته بندی می‌شوند؛ یک دسته بیماریهایی هستند که رگهای کرونر قلب را تنگ می‌کنند. دسته‌ دیگر بیماریهای دریچه‌ای قلب هستند و دسته‌ سوم مخلوطی از هر روی اینها یا انواع خیلی نادری از بیماریهای قلبی را شامل می‌شوند. در مجموع می‌توان گفت که بیماریهای قلبی اکتسابی همچنان شیوع بیشتری در کشور دارند که چیزی حدود 70 تا 80 درصد بیماریهای قلبی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی ادامه داد: همان‌طور که می دانید درصد بیماریهای مادرزادی قلبی هم افزایش یافته که متأسفانه در بسیاری از موارد علت بیماریهای مادرزادی قلبی مشخص نیست اما به طور کلی می‌توان گفت مواردی نظیر بیماری‌های مادر در دوران بارداری، مصرف برخی داروها در این دوران و در معرض آسیبها و خطراتی نظیر اشعه‌ قرار گرفتن، همچنین وجود سابقه‌ بیماری قلبی در مادر یا پدر می‌تواند در انتقال بیماری به نوزاد مؤثر باشد.

بقایی افزود: درصد عمده‌ای از بیماریهای قلبی که جنبه‌ وراثتی و ژنتیک دارند قابل تشخیص نیستند و این نه تنها در ایران که شامل سایر کشورهای دنیا هم می‌شود و به این دلیل که علت را نمی‌دانیم، نمی‌توانیم از بیماری پیشگیری کنیم.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق گفت: در بیماریهای اکتسابی موضوع، متفاوت است. به این طریق که این بیماریها را با کنترل علتهای آن که می‌تواند شامل فشار خون، چربی خون، قند خون و مصرف دخانیات باشد، می توان کنترل کرد. نمی‌توان میزان پیدایش و شیوع این بیماری‌ها را تشخیص داد اما می‌توان خود بیماری را تشخیص داد و آن را معالجه کرد چه با روش‌های جراحی و چه از طریق روشهای غیر جراحی نظیر مصرف دارو یا معالجه رگهای قلب و نه خود آن.

وی ادامه داد: اما مواردی نظیر استرسهای روحی هم در بروز بیماریهای قلبی مؤثرند به این دلیل که استرسها و فشارهای روحی بر سیستم قلب و عروق تأثیر می‌گذارند. به دلیل پیشرفتهایی که در کشور ما و برخی کشورهای دنیا صورت گرفته، امروزه اکثر اعمال جراحی قلب با نتایج خوب و قابل قبول همراه هستند. عمل‌های جراحی قلب در ده سال اخیر در کشور ما با تحول شگرفی روبرو بوده تا این حد که می‌توان بیماری قلبی در جنینی که هنوز به دنیا نیامده را تشخیص داد.

بقایی گفت: روشهای دقیق ارزیابی بیماری، امکان جراحی، مراقبت پس از عمل و اعمال تکراری همگی جزو علوم و فناوری‌های برتر است که در ایران وجود دارد و برخی کشورهای دنیا نظیر بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی و برخی کشورهای آمریکای جنوبی فاقد این فناوری ها هستند و امکان تشخیص و درمان بیماریهای قلبی را ندارند.

وی در پایان تاکید کرد: آنچه مردم برای پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی باید مورد توجه قرار دهند از یک سو روش صحیح تغذیه است. غذاهایی که چربی یا نمک بالایی دارند یا از مواد غذایی خوب و با کیفیت مناسب تشکیل نشده‌اند در بروز بیماریهای قلبی تأثیر دارند. از سوی دیگر انجام فعالیت بدنی و حفظ تناسب اندام مطرح می‌‌شود. متأسفانه در ایران چاقی رو به افزایش است که می‌تواند عوارض متعددی در فرد ایجاد کند. یکی از این عوارض علاوه بر مواردی نظیر افزایش فشار خون، درد مفاصل و…، بروز بیماریهای قلبی است.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق گفت: اگر مردم این دو نکته را که از اهمیت بالایی برخوردار است رعایت کنند بدون شک گام بزرگی در کاهش بیماریهای قلبی برداشته خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا