گوناگون

تصویب 25 طرح برای احیای دریاچه ارومیه

معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی از تصویب 25 طرح برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: 5 کمیته‌ی تخصصی برای احیاء دریاچه ارومیه تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌غربی، دکتر «هادی بهادری» در کنگره‌ی ملی خاک و محیط زیست با نگرش زیست محیطی بر دریاچه‌ی ارومیه، در دانشگاه ارومیه، افزود: 25 طرح برای احیاء دریاچه مصوب شد که کارهای اجرایی نخستین طرح به‌زودی اجرا می‌شود و شورای صنعتی استان بر امور مربوط به اجرای طرح‌ها، نظارت می‌کند.

دکتر بهادری از مسئولان دانشگاهی دانشگاه‌های منطقه و به خصوص دانشگاه ارومیه خواست تا خلاصه مقالات کاربردی را که در همایش‌ها و سمینارها پذیرفته می‌شوند به استانداری ارسال کنند هم‌چنین دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری را به سمتی سوق دهند که موضوعات پایان‌نامه‌ها، در جهت برطرف کردن مشکلات منطقه‌ای باشد.

وی هم‌چنین حمایت‌های استانداری را از طرح‌های کاربردی اعم از طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و مقالات برشمرد.

دکتر «حبیب خداوردیلو» عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه و دبیر کنگره‌ی ملی خاک و محیط زیست از دیگر سخنرانان آئین افتتاحیه، وضعیت موجود آب و خاک را فاجعه‌آمیز دانست و گفت: محیط زیست ما باید رویکرد خود را تغییر دهد و خاک باید متولی داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه تصریح کرد: خاک بعنوان محیطی پیچیده، اما هماهنگ، بستر تولید غذای انسان است. محیط خاک، فیلتری مؤثر و کارآمد برای تصفیه‌ی آب آشامیدنی است و رسانایی توانا برای هدایت آب بارندگی و آب سطحی به منابع زیرزمینی، مخزنی پرگنجایش برای نگهداری آب و در عین حال مقاومتی مؤثر برای حفظ آب زیرسطحی از گزند تبخیر است از این‌رو تنظیم‌کننده‌ی اصلی چرخه‌ی آبی طبیعت است.

وی ادامه داد: خاک محیطی با معماری پیچیده و مناسب برای تأمین حیات انواع گوناگون از جانداران است و اجزای خاک و ریز جانداران خاک عواملی مؤثر برای سمیت‌زدایی انواع آلاینده­‌ها هستند. اینها همه در صورتی است که خاک به‌درستی و عالمانه مدیریت شود و مورد بی‌مهری قرار نگیرد. اما بشر با دانش ناقص خود یا طبیعت منفعت‌طلب خویش، خاک را تخریب می‌کند و این چالشی بی­‌صدا اما بدفرجام است و ما باید به مدیریت پیشینه خود در زمینه‌ی مصرف آب برگردیم.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی دریاچه‌ی ارومیه از همه‌ی مسئولان برای احیاء دریاچه، کمک طلبید و بازنگری طرح احیاء دریاچه را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، نزدیک به 615 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده بود که بنابر اعلام دکتر «ابراهیم سپهر» عضو هیئت علمی و دبیر علمی این همایش، بیش از 400 مقاله بصورت سخنرانی و پوستر پذیرش شده است و طی دو روز ارائه می‌شوند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا