گوناگون

دوست‌داران طبیعت نیازمند حمایت‌های دولتی

عنوان “ضابط قانون” بالای نماد قانون روی بازوها می‌درخشد، لباس‌ها یک‌دست سبز خاکستری‌اند تنها این جا است که می‌توانی چهره‌های آفتاب سوخته‌ای را ببینی که با نگاه‌هایی مهربان و توام با غرور و افتخار به تصاویر زیبای حیات وحش نگاه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه اصفهان، اینجا همه چیز رنگ و لعاب طبیعت دارد، یک محیط بان در گوشه دنجی از سالن ایستاده و با تبسمی آمیخته با تفکر به تصویر زیبای قرقاول و غزال ایرانی نگاه می‌کند و کمی آنسوتر از او محیط بان هم‌وطن دیگری از سختی تقابل قانون با شکارچیان غیرقانونی طبیعت می‌گوید.

سالن پر است از نمایش طنازی حیواناتی که بدون هیچ گونه آموزش یا تمرینی در برابر دوربین شکاربانان حیات وحش بی‌نظیرترین ژست‌های جهان را گرفته‌اند اما دقیق‌تر که بنگری می‌بینی نمایش این هنرنمایی‌های خداداد کمترین دلیل جمع شدن این دوست‌داران حیات‌وحش کشور در کنار یکدیگر است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه اصفهان، در حاشیه اختتامیه سومین جشنواره ملی محیط زیست در آموزه‌های رضوی با بیان اینکه “دولت یازدهم اولین دولتی است که خود را متعهد به حفظ محیط زیست کرده است” اظهار کرد: استخدام محیط بانان نیازمند اخذ مجوزهای دولتی و قانونی است اما دولت نباید برای کوچک کردن دولت به سمت کوچک کردن سازمان‌هایی که وظایف حاکمیتی دارند، حرکت کند.

دانشکده محیط بانی دوباره فعال می‌شود

حمید ظهرابی در خصوص جرائم محیط بانی خاطرنشان کرد: هر چند محیط بانی باید در گروه ضابطان خاص قانونی دسته‌بندی شود و جایگاه محیط بانان در مباحث قانونی تقویت شود اما محیط بانان ایرانی نیز نیازمند آموزش‌های حرفه‌ای و آکادمیک هستند به طوری که باید به متقاضیان این شغل آموزش‌های مناسبی در زمینه کار با اسلحه و فنون کاربردی نظامی داده شود.

وی گفت: در حال حاضر شرط پذیرش افراد در شغل محیط بانی داشتن حداقل مدرک فوق دیپلم است اما به تازگی تصمیمی اتخاذ شده تا آموزشکده تخصصی محیط بانی که بیش از 25 سال تعطیل بود دوباره تاسیس شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: شکارچیان حیات وحش باید به این نکته توجه کنند که برداشت بیش از اندازه از ظرفیت طبیعت خسارت‌های جبران ناپذیری به طبیعت وارد خواهد کرد به طوری که اکنون در بسیاری از بخش‌های طبیعی استان اصفهان به بخش شکار ممنوع تبدیل شده چرا که وضعیت حیات وحش در آن مناطق به مخاطره افتاده است.

ظهرابی افزود: سازمان محیط زیست استان اصفهان از طریق شکارچیانی که متقاضی اخذ مجوز هستند تحت فشار قرار گرفته است، اگر این شکارچیان با دید بازتر و نگاه ژرف‌تری به وضعیت محیط زیست استان نگاه کنند بدون شک از خواسته خود منصرف خواهند شد.

اقدام شکارچیان مخرب است

همچنین یک کارشناس محیط زیست استان هرمزگان با مثبت ارزیابی کردن سطح جشنواره عکس و پوستر اصفهان اظهار کرد: ساخت و سازهای خارج از چهارچوب در محیط‌های چهار گانه، فعالیت‌های افراط گونه معدن کاری در طبیعت، عدم رعایت حریم 60 متری سواحل و آلودگی شرکت‌های بزرگ منجر به آلودگی سواحل جنوبی کشور شده است.

عبدالحسین قندنژاد در پاسخ به این سوال که طبیعت با انسان می‌جنگد یا انسان با طبیعت؟ تصریح کرد: طبیعت با هیچ کسی سر ناسازگاری و دشمنی ندارد این مردم هستند که با هجوم بردن به خاک و آب و هوا محیط زیست زنده را تخریب کرده و به یغما می‌برند.

وی با نکوهش اقدام مخرب شکارچیان خاطرنشان کرد: بسیاری از شکارچیان به قصد تخریب طبیعت و لذت بردن از کشتن حیوانات به شکار رغبت نشان می‌دهند و نسل حیوانات را تا مرز انقراض پیش می‌برند به طوری که به عنوان مثال نسل خرس سیاه آسیایی زیر گونه بلوچی در هرمزگان در شرف انقراض قرار دارد.

این کارشناس محیط زیست استان هرمزگان گفت: دوست‌داران محیط زیست هرمزگان در تلاش هستند با احداث یک منطقه حفاظت شده در منطقه بشاکر این استان نسل این گونه خرس آسیایی را از تهدید بشر حفظ و صیانت کنند.

قندنژاد ادامه داد: کاش شکارچیان طبیعت پیش از اینکه دست خود را برای کشتن یک حیوان بر روی ماشه اسلحه قرار دهند به این فکر کنند که ممکن است این حیوان صاحب بچه باشد آیا وجدان انسانی آن‌ها این مسئله را می‌پذیرد که کودک یک انسان بدون مادرش بزرگ شود؟ پس چگونه می‌توانند جان مادری را بگیرند که فرزندش برای تغذیه و امنیت به وجود مادرش نیازمند است.

به گزارش ایسنا، دست جبار بشر بر طبیعت بکر زمین پنجه انداخته گویی زمین دیگر طاقت نفس کشیدن ندارد، سال‌هاست ازون از تیزی تیغ صنعتی شدن شکاف برداشته و خشم خورشید طراوت زمین را به سخره گرفته است، شاید این بهای ماندن طبیعت زمین در طول اعصار گذشته است این که او به بشر اعتماد کرد و ماند تا بشر بماند و کمی فکر باید کرد شاید کمترین پاداش در برابر این اعتماد این باشد که روح زمین را از او نگیریم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا