گوناگون

نشست استاندار ایلام با خبرنگاران

‌استاندار ایلام در نشست خبری که به مناسبت هفته‌ی دولت برگزار شد به سوالات خبرنگاران با موضوعات سرمایه‌گذاری، پتروشیمی ایلام، طرح‌های تفصیلی، حاشیه‌نشینی، مشکلات مسکن مهر ، راه‌های توسعه‌ی کشاورزی استان و برنامه‌های فرهنگی دولت تدبیر و امید در استان پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، مهندس«محمدرضا مروارید» در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطر شهدای دولت مخصوصًا شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: در طول ماه‌های گذشته مشکل بزرگی به نام داعش در منطقه بر اساس برنامه‌های استکبار و اسراییل طراحی شده است، کسانی که اصلا اهمیتی برای جان انسان‌ها قایل نیست.

استاندار ایلام پیروزی مقاومت در غزه را نمونه‌ی پیروزی خون بر شمشیر عنوان کرد و گفت‌: مقاومت 50 روزه مقاومت بار دیگر اسراییل را زمین‌گیر کرد و امتیازاتی هم از این رژیم گرفته شد که از جمله آن می‌توان به اجازه ما‌هیگیری و برداشتن محاصره گذرگاه‌ها اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه استکبار به دنبال هاله‌ای است که به دور ایران بکشانند تا توسعه و ترقی همه جانبه از ایران گرفته شود، افزود: خوشبختانه این بار هم همانند گذشته نقشه استکبار و رژیم صهیونیستی نقش بر آب شد و شکست خورد.

مروارید اضافه کرد: امیدواریم که روزی برسد که فلسطینیان و آوارگان فلسطینی به سرزمین و خانه‌هایشان بازگردنند‌.

استاندار ایلام هم‌چنین در ادامه گفت: دولت تدبیر و امید به دنبال آرامش در حوزره‌های مختلف بوده و هست و رسیدن تورم از 40 درصد به 22.5 درصدی رسیده که نشان از برنامه‌ریزی دقیق دولت و تلاش خستگی‌ناپذیر اعضای آن دارد.

وی خاطر نشان کرد: توسعه همه جانبه در زمینه‌های مختلف برای برنامه‌های سال‌های آینده در دستور کار قرار دارد که در استان ایلام نیز گام‌هایی برداشته شده که مرز 430 کیلومتری با عراق یکی از زمینه‌های سرمایه‌گذاری در استان است.

مروارید در پاسخ به سوالی در خصوص برخی از قراردادهای شرکت پتروشیمی ایلام و ورود سرمایه‌گذاران به استان گفت: شرکت پتروشیمی ایلام غیردولتی است و همه کارهای آن بر اساس تصمیمات هیئت مدیره صورت می‌پذیرد و استانداری دخل و تصرفی در امور آن ندارد، ولی اگر خطایی صورت گیرد، برخورد خواهیم کرد.

استاندار ایلام همچنین در مورد سوالی که در مورد طرح تفصیلی شهر سرابله که فضای تجاری در این طرح در نظر گرفته نشده و همگی کاربری‌ها مسکونی هستند، تصریح کرد: طرح جامع شهر سرابله در بهمن ماه سال گذشته توسط مشاور بررسی و تنظیم شده و همه کاربری‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و قطعا بدون کاربری تجاری نخواهد بود که ما نیز همه موانع این طرح را بررسی کردیم که هم حقوق شهروندان و هم شهر بر اساس مطالبات موجود تنظیم شود.

وی در تشریح وضعیت منطقه آزاد تجاری مهران نیز خاطر نشان کرد: در خصوص منطقه آزاد تجاری مهران هفته گذشته نامه‌ای به ما رسیده که ایراداتی در طرح وجود داشته که در حال حاضر از طریق مشاور در دست اصلاح و انجام است و بعد از بررسی مجدد در هیئت دولت به مجلس شورای اسلامی داده می‌شود.

مروارید با بیان اینکه از سال 89 منطقه ویژه مهران تصویب شده و تاکنون فقط در حد یک تابلو باقی مانده که آن هم در یک منطقه پرت و دور از دید مردم بوده است، ادامه داد: در سنوات گذشته ‌تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده بود که به دلیل مشکلات ساختاری آن سریعا دستور ابطال این تفاهم نامه داده شد، چرا که از ظرفیت‌های بومی منطقه استفاده نشده بود.

استاندار ایلام گفت: شرکت توسعه عمران شهری با مشارکت نیم درصد از جمعیت شهرستان ایلام تشکیل شده که در حقیقت برای توسعه استان راه‌اندازی شده و هر شرکتی که برای سرمایه‌گذاری در منطقه مهران اعلام آمادگی کند، بدون هیچ ممنوعیت و محدودیتی از او استقبال خواهیم کرد.

مروارید در پاسخ به سوالی در مورد حاشیه‌نشینی گفت: حاشیه‌نشینی به یک معضل در ایلام تبدیل شده و مسئله‌ای چندوجهی بوده و نیازمند استراتژی ویژه‌ای است و این معضل یک تصمیم فرابخشی می‌خواهد و همه باید پای کار بیایند و با یک صورت‌جلسه نمی‌توان آن را حل کرد و عمده فعالیت این کار با قوه قضاییه و شهرداری‌ها‌ست.

وی با اشاره به اینکه برای مبارزه و جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی در ایلام باید محدوده شهر مشخص شود، افزود: متاسفانه در جریان سفر دولت گذشته به ایلام برخی از مسئولان رییس‌جمهور را به مناطق حاشیه‌ای برده‌اند و وی نیز دستور خدمات‌رسانی به این مناطق را صادر کرده بود و علاوه بر آن در بسیاری از موارد صدا و سیما با حمایت از ساکنان این مناطق برای دستگا‌ه‌های خدمات‌رسان شهری مشکلات بزرگی ایجاد می‌کند که پیگیری بحث جدول کشی و آسفالت معابر این مناطق از نمونه‌های ناهماهنگی صدا و سیما و دستگاه‌های خدمات‌رسان است.

استاندار ایلام اضافه کرد: در خصوص مسکن مهر و بسته شدن پرونده این ساختمان‌ها باید گفت که مسکن مهر پروژه عظیمی است که مشکل آن اختلافات بین تعاونی‌ها و پیمانکاران شدیم.

مروارید با اشاره به اینکه در بحث مسکن‌های مهر قراردادهای 2 و 3 جانبه منعقد شده است، گفت: در مورد قراردادهای 3 جانبه هیچ مشکلی وجود ندارد ولی قراردادهای 2 جانبه که بین تعاونی و پیمانکار منعقد شده‌اند، مشکلاتی وجود دارد که تصمیماتی برای حل آنها گرفته شده است.

وی به مشکلات موجود بین هیئت مدیره و پیمانکار برخی از تعاونی‌ها اشاره و تصریح کرد: تعاونی مسکن مهر کارکنان دولت به دلیل برخی از مشکلات ذکر شده مشمول 800 میلیون تومان جریمه کمیسیون ماده 100 شده است که با رایزنی‌های انجام گرفته این مبلغ به 185 میلیون تومان تعدیل شده که متاسفانه باز هم حاضر به پرداخت آن نیستند.

استاندار ایلام ادامه داد: واحدهای مسکن مهر موسیان و دهلران نیز به دلیل نداشتن متقاضی بلا‌تکلیف مانده‌اند که برای حل این مشکل حتی فرم «ج» سبز آنها نیز حذف شده و دلیل اصلی بروز این مشکل این بوده که آغاز به کار این طرح در دهلران و موسیان بدون نیازسنجی صورت گرفته است.

مروارید با بیان اینکه در سال جاری از محل اعتبارات تملک دارایی‌های استان پروژه جدیدی نداریم، ادامه داد: مقرر شده که از محل اعتبارات ملی پروژه‌های استان پیگیری شوند.

استاندار ایلام همچنین به احداث آزادراه حرم تا حرم اشاره و تصریح کرد: این آزاد راه از حرم امام رضا(ع) تا کربلا خواهد بود که البته تا کرمانشاه عملیات آن اجرایی شده و از کرمانشاه تا مقصد از طریق یک سرمایه‌گذار خوش سابقه کارهای اجرایی آن در حال پیگیری است و تا 10 روز آینده نیز نتیجه این کار مشخص خواهد شد.

وی در تشریح چگونگی پرداخت هزینه عوامل اجرایی برگزار کننده انتخابات سال 92 اشاره کرد و گفت: حق‌الزحمه پرسنل اجرایی ایلام و ایوان پرداخت نشده که در سفر اخیر هیئت دولت به استان نامه‌ای در این خصوص به معاون راهبردی رییس جمهور داده شد که آماده پرداخت است.

مروارید به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص افزایش تعداد نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هر 10 سال یک بار تعداد نمایندگان هر منطقه افزایش می‌باید که البته بر اساس قانون به ازای هر 150 هزار نفر یک نماینده در نظر گرفته می‌شود که در آخرین سرشماری انجام شده در کشور جمعیت استان کاهش داشته، ولی با همه این تفاسیر به دنبال افزایش نمایندگان استان در مجلس هستیم.

استاندار ایلام در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد جابجایی‌های مدیران استان در دولت تدبیر و امید عنوان کرد: جابجایی حزبی نداشته‌ایم، ولی جابجایی تغییراتی در راستای همفکری با دولت داشته‌ایم که نباید فراموش کرد که دولت حق دارد که مدیرانی که مشی اعتدال دارند را در تیم خود قرار دهد و باید گفت که افراطی‌ها از هر جناحی نمی‌توانند در این دولت کار کنند.

وی با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید متناسب با شأن و منزلت بانوان از آنها در مدیریت استان استفاده شده و تاکنون از عملکرد این بانوان رضایت وجود دارد، خاطر‌نشان کرد: 142 برنامه فرهنگی تا پایان سال در سطح استان اجرا خواهد شد که 21 برنامه از آنها در سطح ملی برگزار می‌شوند.

مروارید گفت: چرا برخی از رسانه‌ها اعلام می‌کنند که استان دچار روزمرگی شده و از این بدتر برخی از مسئولان دولت‌های گذشته بیان کرده بودند که سند توسعه در استان وجود ندارد که باید بگوییم که حتی روستاهای ما نیز دارای سند توسعه هستند.

استاندار ایلام به ساخت 3 مجتمع در سطح استان اشاره کرد که بدون برنامه‌ی خاص ساخته شده‌اند، تصریح کرد: یکی از این مجتمع‌ها در مورموری آبدانان وجود دارد که هنوز هیچ کاربردی برای مردم منطقه نداشته است و بررسی‌های لازم برای کاربردی کردن آنها صورت خواهد گرفت.

وی تخصیص اعتبارات عمرانی استان در سال جاری را بسیار مطلوب دانست و افزود: علاوه بر اعتبارات مصوب استان در جریان سفر هیئت دولت به ایلام نیز اعتبارات خاصی در نظر گرفته شده که در حال نقدینگی استان نسبت به سال گذشته 4 برابر شده است.

مروارید اجرا و اتمام طرح‌های زمین‌مانده در سطح استان را از اولویت‌های کاری سال جاری اعلام و عنوان کرد: سامانه گرمسیری از “سومار” تا “دهلران” یکی از طرح‌های مهم توسعه استان است که با اجرای این طرح 4 سد جدید راه اندازی شده و 68 هزار هکتار به زمین‌های کشاورزی استان اضافه می‌شود و یک تحول بزرگ در استان اتفاق خواهد افتاد.

استاندار ایلام اظهار کرد: در حال حاضر 70 هزار هکتار زمین کشاورزی در سطح استان داریم که در تلاشیم که اراضی آبی استان را 110 هزار هکتار به 200 هزار هکتار برسانیم.

وی با بیان اینکه تلاش برای رفع مشکلات استان ادامه دارد، تصریح کرد‌: طرح‌های عمرانی متعددی در سطح استان داریم که امیدواریم بابهره‌برداری از آنها تحولی بزرگ در صنعت و اقتصاد استان ایجاد شود که از جمله آنها می‌توان به سیمان مهران، نیروگاه 500 مگاواتی دهلران، کاشی و سرامیک صالح آباد، پتروشیمی چرداول، فولاد ایوان و دهلران اشاره کرد.

مروارید در پایان به خسارت‌های زلزله‌ی اخیر آبدانان اشاره و تصریح کرد: 5 هزار و 97 واحد مسکونی در جریان این زلزله دچار آسیب شده‌اند که خسارات آنها پرداخت خواهد شد.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا